۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵

دیپلماسی کشاورزی و بازپس گیری بازارهای از دست رفته

نبود شناخت از بازارهای هدف و رقبا به دلیل ضعف دیپلماسی در حوزه کشاورزی و نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی را از جمله دلایل ازدست رفتن بازارهای منطقه ای، محصولات کشاورزی ایران است.

به گزارش عیارآنلاین، دیپلماسی کشاورزی امروزه در فرآیند جاری جهانی شدن و مناسبات جدید اقتصادی و تجاری بین کشورها دارای نقش پر رنگی است. بسیاری از کشورهای تراز اول کشاورزی جهان با درک مناسب از این موضوع برای این دیده‌بانان مناسبات تجاری اهمیت ویژه‌ای قائل شده و نسبت به توسعه دیپلماسی کشاورزی از نظر ساختار سازمانی، کیفیت و چگونگی انجام وظایف متناسب با محیط و شرایط کشورهای هدف و نیز ساختار اقتصادی و مزیت‌های کشورهای متبوع خود، کمیت و تعداد دیپلمات‌ها و نهایتا ابزارها و مشوق‌های مورد نیاز اقدام نموده‌اند.

کشور ایران خاستگاه و مهد کشاورزی است در گذشته‌های نه چندان دور، جاده ابریشم به عنوان شاهراه ارتباطی برای تجارت محصولات کشاورزی استفاده می‌شد و بازرگانان ایرانی محصولات کشاورزی و مصرفی را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردند. با توجه به سابقه و وجود ظرفیت‌های تجارت محصولات کشاورزی از ایران به سایر کشورهای جهان انتظار می‌رفت برای موفقیت در صادرات محصولات کشاورزی  تمام ظرفیت‌های سیاسی اقتصادی این حوزه را فعال کنیم اما در چند دهه گذشته عکس این عمل اتفاق افتاده است.

دیپلماسی کشاورزی و بازپس گیری بازارهای از دست رفته

کشاورزی ایران در گذشته بر محوریت صادرات بوده و بخشی از تولیدات داخلی محصولات کشاورزی با نگاه فروش جهانی و فرامنطقه‌ای همراه بوده است. بازارهای زعفران، پسته، خرما، کشمش و خشکبار کشورهای اروپایی و خلیج فارس را در اختیار داشتیم اما طی دو سه دهه اخیر بازارهای صادرات محصولات کشاورزی خود را از دست داده‌ایم. عواملی همچون نبود شناخت از بازارهای هدف و رقبا به دلیل ضعف دیپلماسی این حوزه و نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی را از جمله دلایل این مساله می‌توان عنوان کرد.

بی‌توجهی به تغییرات بازارهای هدف بدلیل عدم وجود رایزن‌های کشاورزی در سفارتخانه‌های ایران و کم توجهی به سلایق و نیاز مشتریان که ناشی از همان ضعف قبلی است را می‌توان از دلایل اصلی از دست دادن بازار صادرات محصولات کشاورزی دانست. بنابراین افزایش دانش و آگاهی از بازارهای هدف با استفاده از رایزن‌های کشاورزی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید، فرآوری پس از برداشت، انباردرای، بسته‌بندی و … را در جهت صادرات و مانور در بازارهای جهانی را می‌توان ضروری عنوان کرد.

دیپلماسی، رایزنی و فعال بخش خصوصی سه مولفه‌ی اصلی برای صادرات محصولات کشاورزی

وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن وتجارت و امورخارجه باید در راستای توسعه چرخه صادرات محصولات کشاورزی استراتژی مدونی را طراحی کنند که در آن برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای خواهان برنامه ریزی جامع به عمل آید. ما برای بسیاری از محصولات کشاورزی راهی جز صادرات نداریم به همین علت عدم صادرات برای کشور  نگران کننده است  و اگر فرصت‌های صادرات محصولات کشاورزی از  کشاورزان گرفته شود به طور حتم برای آنها مقرون بصرفه نخواهد بود.

رایزن‌های بخش کشاورزی ایران همچون سایر کشورها که با استفاده از ابزار دیپلماسی توانسته‌اند بازارهای فراملی و منطقه‌ای را بدست آورند باید با مطالعه و شناخت بازارهای هدف دنیا شرایط را برای صادرات محصولات مرغوب کشاورزی فراهم کنند تا ضمن افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور شرایط را برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها فراهم شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: