۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۲۰
نهمین بسته خبری حمل نقل منتشر شد:

وعده بهره برداری از چند پروژه زیرساخت ریلی در آینده نزدیک

با نگاهی به حجم توسعه زیرساخت ریلی در این دولت باید اذعان به کندی سرعت در مقایسه با سالهای قبل نمود. علت اصلی این کندی را می‌توان در کمبود بودجه‌های عمرانی و همچنین عدم ورود سرمایه‌های بخش غیر دولتی در توسعه زیرساخت ریلی جستجو نمود.

به گزارش عیارآنلاین، نهمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. در این شماره به صورت تفصیلی به دو  موضوع، وعده بهره برداری از چند پروژه زیرساخت ریلی در آینده نزدیک و ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو توسط تولیدکنندگان داخلی در برنامه ششم پرداخته شده است.

وعده بهره برداری از چند پروژه زیرساخت ریلی در آینده نزدیک

با نزدیک شدن به پایان کار دولت یازدهم، وعده‌هایی مبنی بر اتمام برخی پروژه‌های زیرساخت ریلی از طرف مسئولان دولتی به گوش می‌رسد. سخنگوی دولت از اتمام راه‌آهن همدان تا پایان سال[۱] و همچنین بهره برداری از پروژه راه‌آهن مراغه-ارومیه تا اردیبهشت ۹۶ خبر می‌دهد[۲]. همچنین عباس آخوندی[۳] وزیر راه و شهرسازی از پایان کار اجرای خط سوم راه‌آهن حومه‌ای تهران-ورامین- گرمسار در هفته‌های آتی و نیز بهره‌برداری از خط چهارم این مسیر در بهار ۹۶ خبر داد. آنچه مشخص است با نگاهی به حجم توسعه زیرساخت ریلی در این دولت باید اذعان به کندی سرعت در مقایسه با سالهای قبل نمود. علت اصلی این کندی را می‌توان در کمبود بودجه‌های عمرانی و همچنین عدم ورود سرمایه‌های بخش غیر دولتی در توسعه زیرساخت ریلی جستجو نمود.

با وجود آن که کشورهای پیشرو در صنعت حمل‌ونقل ریلی سالهاست با فراهم کردن شرایط جذاب برای ورود بخش غیردولتی به پروژه‌های زیرساختی ریلی سرعت توسعه خود را به شدت افزایش داده‌اند اما در کشورمان هنوز روش سنتی توسعه توسط بودجه محدود عمرانی دولتی دنبال می‌شود.

بهترین روش برای ورود بخش غیر دولتی به پروژه‌های زیرساختی، روش همکاری‌های بخش عمومی-خصوصی است. در این روش بخش خصوصی با سرمایه و توان خود اقدام به احداث  زیرساخت نموده و تا مدت مشخصی که قبلا مورد توافق قرار می‌گیرد اقدام به بهره‌برداری می‌نماید تا اصل و سود مورد انتظار از سرمایه‌گذاری حاصل شود و پس از آن پروژه به بخش دولتی منتقل می‌شود. یکی از نکات مهم این روش آن است که مالکیت از ابتدا نیز از آنِ بخش دولتی خواهد بود و تنها بهره‌برداری برای مدت معینی به بخش غیر دولتی تعلق خواهد داشت. از این روش در توسعه برخی بزرگراه‌ها در کشورمان استفاده شده است که احداث کننده با دریافت عوارض تا مدت مشخصی، به اصل و سود سرمایه خود خواهد رسید.

۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات ریلی تا پایان برنامه ششم باید در داخل انجام شود

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدات داخلی در حوزه حمل‌ونقل ریلی برای خرید واگن گفت: براساس مصوبات موجود، تا پایان برنامه حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی درون شهری و برون شهری به داخل منتقل شود و از ظرفیت‌های داخلی استفاده شود.

در طی ماه‌های گذشته اختلافاتی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر روش تامین واگن مورد نیاز برای حمل‌ونقل ریلی به وجود آمده بود و نهایتا با ورود جهانگیری مقرر شد ناوگان مورد نیاز از تولیدکنندگان داخلی خریداری شود.

با وجود آن که توان واگن سازان داخلی کاملا در حد رقابت با بخش خارجی است اما جذابیت های مالی قرارداد با واگن سازان خارجی در داخل وجود ندارد. حل این مساله بر عهده وزارت صنعت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که تا کنون به سرانجام نرسیده است.

آنچه مشخص است نیاز حمل‌ونقل ریلی نمی‌تواند معطل بماند اما قطعا واردات به عنوان ساده ترین راه، آن هم در شرایطی که واگن سازان داخلی با ۲۵ درصد توان در حال تولید هستند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

در این شرایط مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی اقدامی شایسته تقدیر است که لازم است نهاد‌های مذکور شرایط را برای نیل به این هدف فراهم کنند.

ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو توسط تولیدکنندگان داخلی در برنامه ششم

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، ساخت دو هزار واگن حمل و نقل شهری را از جمله سیاست‌های برنامه ششم در راستای توسعه مترو دانست و گفت: توسعه حمل‌ونقل شهری با تامین حداقل دو هزار واگن در کلانشهرهای کشور در لایحه برنامه ششم توسعه مطرح شده است.

 

گزارش جامع حادثه قطار تبریز – مشهد هنوز به مجلس نرسیده است!

با گذشت بیش از دو ماه از سانحه تصادف قطار در سمنان که در طی آن حدود ۱۵۰ تن کشته و زخمی شدند، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: گزارش دستگاه قضا هنوز به کمیسیون عمران ارسال نشده و این کمیسیون در صورت ارائه این گزارش، جمع‌بندی‌ و گزارش نهایی خود را آماده و به صحن ارائه خواهد کرد.به گفته این نماینده مجلس احتمالا تهیه این گزارش یک ماه دیگر زمان می‌برد.

 

آغاز پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد تا نوروز ۹۶ با فاینانس ۲ میلیارد دلاری

سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ۲ میلیارد دلار اعتبار مالی طرح برقی کردن راه آهن تهران – مشهد نیز از طریق فاینانس تامین شده و امید است پیش از نوروز ۹۶، خبر خوش آغاز اجرای پروژه به زائران حضرت رضا(ع) اعلام شود.

 

ساخت راه‌آهن آستارا- آستارا در آینده نزدیک به پایان می‌رسد

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن روز گذشته در دیدار رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به روند اتصال خطوط ریلی دو کشور گفت: ساخت خط ریلی مسیر آستارا ( ایران ) – آستارا ( جمهوری آذربایجان ) در آینده نزدیک به پایان می‌رسد و در حال حاضر کارهای ساخت و ساز از جمله پایانه راه آهن و ترمینال باری در آستارای کشورمان با سرعت ادامه دارد .

 

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: