معاون وزیر علوم: تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دولت یازدهم ۳۷ درصد افزایش یافت

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دولت یازدهم در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش عیارآنلاین، مجتبی شریعتی نیاسر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲حدود ۲۵ درصد و تعداد دانشجویان مقطع دکترا حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.
وی تعداد دانشجویان کنونی در سطح کشور را چهار میلیون و ۳۵۰ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: جمعیت دانشجویی در زمان حاضر نسبت به سال ۹۲ حدود ۷ درصد کاهش یافته که مهمترین دلیل آن کاهش جمعیت کشور در سنین ۱۸ تا ۲۲ سال است.
معاون وزیر علوم با اشاره به رشد ۱۲ درصدی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور در دولت یازدهم گفت: ما علاوه بر رشد کمی بدنبال هدفمند کردن مراکز و رشته های دانشگاهی، ارتقای کیفی و اقتدار و استقلال دانشگاه ها هستیم.
شریعتی نیاسر با اشاره به رشد بی رویه رشته های دانشگاهی در گذشته افزود: در مراکز دولتی وابسته به وزارت علوم ۶۰ درصد، در مراکز پیام نور ۲۷ درصد، در مراکز غیر انتفاعی ۶٫۴ درصد و در مراکز وابسته به سایر دستگاه ها ۹۵ از رشد رشته ها را کاهش داده ایم.
وی با اشاره به اینکه در کشور دوهزار و ۲۰۰ برنامه درسی وجود دارد، تصریح کرد: حدود ۶۰۰ برنامه از میان آنها دارای عمر بیش از ۱۰ سال بود که ۹۰ درصد آنها در دولت یازدهم با رویکرد کارآفرینی، کاربردی و مهارتی، بازنگری و به روز شد.
معاون وزیر علوم همچنین با بیان اینکه تعداد دانشجویان کشور نسبت به سال ۵۷ حدود ۲۵ برابر شده است، گفت: تعداد دانشجویان ما نسبت به میانگین جهانی، پنج برابر بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی، رویکرد جدی به آموزش عالی داشته است، افزود: اکنون کشور دارای ۸۰ هزار عضو هیات علمی است که نسبت به سال ۵۷ حدود ۱۱ برابر شده است.
وی تعداد مراکز آموزش عالی در کشور در زمان حاضر را دو هزار و ۸۰۰ واحد اعلام و تصریح کرد: این تعداد نسبت به سال ۵۷ حدود ۱۲ برابر شده است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه رشد همه شاخص های آموزش عالی در کشور از افتخارات نظام بشمار می رود، گفت: تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه های کشور در اوائل انقلاب بسیار کم بود اما اکنون ۵۵ درصد جمعیت دانشجویی را بانوان تشکیل می دهند.

*** طرح آمایش آموزش عالی در دستور کار دولت یازدهم ***
معاون وزیر علوم با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی که اسفند ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، گفت: اولویت های این طرح از جمله منطقه ای کردن آموزش عالی، مدیریت منطقه ای، ماموریت گرایی دانشگاه ها، ارتقای کیفیت، ایجاد نظام یکپارچه آموزش های مهارتی و سنجش و پذیرش، ایجاد رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل و ساماندهی موسسه ها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.
وی با بیان اینکه آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است، افزود: این کار با هدف اعمال نظام مدیریت منطقه ای، تفویض اختیار به مناطق و هم افزایی بیشتر برای نیل به توسعه انجام شده است.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: همچنین بر اساس این طرح مقرر شده است که دانشگاه پیام نور فقط بر روی آموزش های نیمه حضوری و غیرحضوری تمرکز کند و از ورود به رشته های تجربی و دوره های تخصصی دکترا خودداری کند.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شده که دانشگاه های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای از پرداختن به تحصیلات تکمیلی و رشته های غیرمهارتی، پرهیز و ورودی هایشان را بر اساس ماموریت خود تنظیم کنند.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه اجرای طرح آمایش آموزش عالی یکی از برنامه های وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته ، تحقق کامل طرح آمایش آموزش عالی کشور به حدود ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

*** در صورت رعایت استانداردها، صندلی های خالی دانشگاه ها از بین می رود***
معاون وزیر علوم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره صندلی های خالی در دانشگاه ها گفت: سه عامل باعث ایجاد این پدیده شده که شامل کاهش جمعیت دانشجویی، بی توجهی به ماموریت گرایی و فاصله گرفتن از استانداردهاست.
وی با بیان اینکه در باره ماموریت گرایی و استانداردها، در گذشته غفلت شده بود، افزود: بی توجهی به استانداردهای آموزش عالی و ظرفیت های استاندارد کلاس و پذیرش دانشجو باعث ایجاد این پدیده شده است.
به گفته وی، اگر استانداردها رعایت و ماموریت ها، طبق اصول خود اجرا شود، معضل صندلی خالی نیز خود بخود حل خواهد شد.
وی همچنین در باره فعالیت یک پژوهشگاه غیردولتی در دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه موضوع این پژوهشگاه در دست بررسی است،توضیح داد: نزدیک به ۱۳۰ دانشجوی این پژوهشگاه را قانونی اعلام کردیم اما مابقی دانشجویان آن خارج از ضوابط هستند و وزارت علوم برای افرادی که حداقل شرایط را داشته باشند، تدبیری می اندیشد.
شریعتی نیاسر با یادآوری اینکه کمیسیون ماده ۹ وزارت علوم وظیفه رسیدگی به تخلف مراکز غیردولتی را بر عهده دارد، افزود: در این کمیسیون با تعداد قابل توجهی از مراکز غیر دولتی متخلف برخورد شده است.
به گفته وی، برخی از این مراکز بیش از ظرفیت تعیین شده، دانشجو پذیرش کرده و از آنها پول گرفته اند که بشدت با آنها برخورد می شود.
وی تصریح کرد: از طرفی در راستای برنامه های ایجابی ۲۷ مرکز غیردولتی بواسطه سطح بندی بالا به سطح دانشگاه ارتقاء یافتند.
معاون وزیر علوم در باره سند ۲۰۳۰ نیز گفت: این سند یک پیش نویس برای فراگیر کردن آموزش برای همه اقشار جامعه و بر اساس شعار یونسکوست که در زمان حاضر در حد یک پیش نویس است و هنوز هیچ مقام عالی آن را امضاء نکرده است.
وی تاکید کرد: تنظیم این پیش نویس نشانه اقتدار ایران در تدوین برنامه های فراملی است.
سند آموزش ملی ۲۰۳۰ برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بویژه اهداف مرتبط با بهداشت، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار تولید و مصرف پایدار و تغییر اقلیم، در سالجاری تدوین شده است.
معاون وزیر علوم همچنین با بیان اینکه در دولت یازدهم برنامه ریزی آموزشی بر اساس اطلاعات مرکز آمار و وزارت کار صورت گرفته است، گفت: این کار با توجه به اینکه چقدر دانش آموخته بیکار داریم و با توجه به ضریب تمرکز مکانی (میزان ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی هر استان) انجام می شود تا رشته های تحصیلی در هر استان با توجه به نیازهای آن تعریف و ارائه شود.
شریعتی نیاسر با تاکید براینکه وضعیت برنامه ریزی ما در این زمینه در گذشته نامطلوب و بدون توجه به ابعاد مختلف بوده است، افزود: رمز موفقیت در برنامه ریزی درسی در گرو هماهنگی ارکان مختلف است.
به گفته وی، دلیل بیکاری در برخی رشته ها مانند کشاورزی این است که بخش کشاورزی ما از دانش آموختگان این رشته ها بخوبی استفاده نکرده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: