۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۷

تناقض صریح سند ۲۰۳۰ یونسکو با اسناد ملی کشور

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به برنامه ملی سند ۲۰۳۰ یونسکو گفت: برخی بندهای برنامه چارچوب اقدام ملی سند ۲۰۳۰ تناقض صریح با اسناد ملی کشور به خصوص سند تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور دارد.

به گزارش عیارآنلاین، منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره مصوبات نود و یکمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: دستور نشست امروز ستاد بررسی سند ملی نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم و  برنامه چارچوب اقدام ملی آموزش (سند ۲۰۳۰) بود.

وی با بیان اینکه در جلسه قبل  راهبردها، چشم انداز و اهداف سند ملی نوآوری و صنایع محصولات نرم فرهنگی به تصویب رسیده بود، یادآور شد: در جلسه امروز راهکارها و اقدامات عملیاتی و ملی مناسب در این حوزه به تصویب رسید و مصوب شد که نظام یکپارچه پایش و ارزیابی بازار ملی و فراملی محصولات فرهنگی بومی طراحی و استقرار پیدا کند.

کبگانیان ادامه داد:ذهمچنین در جلسه امروز مصوب شد در این حوزه آینده نگاری، نیازسنجی و ذائقه سنجی انجام شود زیرا بسیاری از این فن آوری‌های نرم فرهنگی به خصوص آنهایی که سبقه غربی و سکولار دارند به تدریج می توانند در ذائقه ایرانیان تغییر ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه در راهبرد دوم نیز اقداماتی به تصویب رسیده است، گفت: شرکت‌هایی که در حوزه برندها و نمانامه‌ها فعالیت می‌کنند رتبه‌بندی و ارزیابی می‌شوند. همچنین در جلسه امروز در ارتباط با راهبرد سوم نیز اقدامات مناسبی به تصویب رسید که ایجاد کریدورها، شهرک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری و تجاری سازی  محصولات فرهنگی نرم  بخشی از  آنها بود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، راهبرد ششم این سند  نیز به پایان رسید، افزود: چهار راهبرد دیگر و تصمیم‌گیری در خصوص ساختاری که این مصوبات را راهبری کند به جلسه آینده ستاد نقشه جامع علمی کشور موکول شد.

وی در ادامه به بررسی برنامه چارچوب اقدام ملی آموزش سند ۲۰۳۰ در جلسه امروز اشاره و تصریح کرد: سوال بیشتر اعضا درباره این سند این بود که وقتی ما برای حوزه‌های مختلف کشور اسناد فرادولتی و فرابخشی داریم، ضرورتی نداشت در مجموعه‌ و اجلاس یونسکو این سند به صورت کامل پذیرفته شود.

کبگانیان با بیان اینکه در سالهایی برنامه‌ها و سیاستهایی مشخصی نداشتیم و دواتها اسنادی را که  مجامع بین المللی برای ما تهیه می‌کردند به اجرا می‌گذاشتند، افزود: در دهه اخیر اسناد بالادستی بسیار مترقی و مشخصی در حوزه آموزش، پژوهش و علم فناوری برای کشور تعریف و تصویب شده است که جای خوشبختی است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه برخی بندهای برنامه چارچوب اقدام ملی ۲۰۳۰ تناقض صریح با اسناد ملی کشور به خصوص سند تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور دارد، گفت: با وجود اسناد فرادولتی و فرابخشی کامل، ضرورتی نداشت در مجموعه و اجلاس یونسکو این سند از سوی مسئولان به صورت کامل پذیرفته شود، زیرا هنگامی که بدون اعتراض موضوعی در اجلاسی تایید شود برای تمام کشورهای حاضر از جمله جمهوری اسلامی تعهد ایجاد می‌کند.

کبگانیان  با اشاره به الزامی شدن این سند در مصوبه هیئت وزیران در جلسه ۲۵ شهریورماه سال جاری افزود: هیئت وزیران تمام بخش‌ها و کمیته‌های مربوطه را برای اجرای کامل چارچوب اقدام ملی سند ۲۰۳۰ ملزم به اجرا کرده است. البته بررسی این سند با موافقت رئیس‌جمهور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و امروز در ستاد نقشه علمی کشور، مطرح شد و در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود.

کبگانیان اضافه کرد: جمع‌بندی جلسه امروز پیرامون بررسی سند ۲۰۳۰ این بود که اگر این برنامه مغایرتی با اسناد بالادستی کشور دارد که مغایرت آن ثابت شده است، بنابراین سند ۲۰۳۰ از نظر ما رسمیت ندارد و باید دوباره در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رؤسای قوا بررسی شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به  برخی مغایرت‌های سند ۲۰۳۰ با قوانین کشور، اضافه کرد: در این سند به حقوق کودک اشاره شده است اما تعریف کودک از نظر ما با تعریفی که آنها دارند، متفاوت است. ما بحث جداسازی مدارس دختر و پسر را از ابتدای مدرسه داریم، ولی آنها تساوی جنسیتی را مطرح می‌کنند. البته این عناوین از سوی دوستان ما به‌گونه دیگری ترجمه شده و مثلا این مورد را عدالت جنسیتی مطرح می‌کنند، در صورتی که ما به عدالت جنسیتی اعتقاد داریم و حتی در بحث آموزش دختران ما از پسران پیش گرفته‌اند، ولی بحث آنها تساوی جنسیتی است.

وی گفت: بزرگ‌ترین انتقاد ما این است که یونسکو حقوقی را برای خودش محفوظ نگه داشته  و جق نظارت را برای خود ایجاد کرده است به طوریکه ما باید گزارش‌ها و اطلاعات دقیقی به آنها ارائه کنیم در حالی که هیچ دولتی خود را موظف به انجام این کار نمی‌داند،‌ زیرا چنین اقدامی حتی می‌تواند تبعات امنیتی داشته باشد به طوریکه دولت آمریکا درباره این برنامه آموزشی اعلام کرده است که این‌گونه مصوبات را نمی‌پذیرد، ولی مسئولان ما سند را خوش‌بینانه ترجمه کرده  و در برابر آن منفعلانه عمل می‌کنند.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: