۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۴۸

تغییرات در هدایت تحصیلی چه اندازه بر مبنای سند تحول بنیادین است!؟

هدایت تحصیلی دانش آموزان یکی از معظلات همیشگی نظام آموزشی و تربیتی در مدارس بوده است و در این یکی دو سال اخیر راه حل هایی ارائه شده است که هیچکدام به سرانجام مطلوبی نرسیده است


به گزارش عیارآنلاین، بر اساس یکی از طرح‌های پیشنهادی برای هدایت تحصیلی که در اواخر پاییز ۹۴ معرفی شد، دانش‌آموزان رشته خود را به‌طور تدریجی (مرحله‌ای) از بین دو سبد «نظری» و «فنی و مهارتی» انتخاب ‌می‌نمودند. در صورت تحقق این پیشنهاد، میزان استعدادها و علایق هر دانش‌آموز بهتر سنجیده می‌شد. اما در هنگامه تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی، به‌یک‌باره طرح فوق از دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش خارج گشت و بدین ترتیب آیین‌نامه هدایت تحصیلی بر اساس انتخاب رشته دفعی در اسفندماه ۹۴ تصویب شد؛ آیین‌نامه‌ای که با روال سابق تفاوت چندانی نداشت و به پرورش استعدادهای دانش‌آموزان نیز توجه چندانی نمی‌کرد.

در تابستان ۹۵ (موعد اجرای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان)، این امر با سنجش تحصیلی و استعدادی دانش‌آموزان و نیز تعیین ظرفیت هر رشته بر اساس نیازهای جامعه به اجرا درآمد. اجبار و پافشاری مسئولین آموزش و پرورش بر انتخاب رشته بر اساس شیوه‌نامه مذکور، مورد انتقاد قرار گرفت و حواشی رسانه‌ای و کارشناسی فراوانی در پی داشت.

پس از ورود دانش آشتیانی به آموزش و پرورش و تغییر در معاونت فرهنگی و پرورشی وزارتخانه به‌عنوان متولی ساماندهی امور مشاوره و هدایت تحصیلی، اظهارنظرهای مسئولین امر به استعداد و علاقه و نیز عدم اجبار دانش‌آموزان در انتخاب رشته سوق داده شد. در همین رابطه، فیض، معاون فرهنگی و پرورشی، از تغییرات عمده در بحث هدایت تحصیلی و شیوه ارائه آن به دانش آموزان خبر داد. وی از تبدیل شیوه‌نامه هدایت تحصیلی به «توصیه‌نامه» سخن گفت که در آن، هیچ‌گونه الزامی برای انتخاب رشته وجود ندارد و صرفاً چند اولویت را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

قابل ذکر است که در شیوه جدید، وزارت آموزش و پرورش سعی دارد تا اواخر بهمن‌ماه ۹۵، برآوردی نسبت به اولویت‌های دانش‌آموزان پایه نهم انجام دهد تا میزان علاقه‌مندی آن‌ها نسبت به رشته‌های نظری، فنی حرفه‌ای و کاردانش مشخص شود. همچنین تلاش می‌شود به کمک رسانه‌ها، خانواده‌ها را نسبت به پیامدهای خارج از الگوی متوازن آگاه کنند و باید منتظر ماند و بررسی کرد در شیوه جدید تا چه اندازه سند تحول بنیادین به عنوان سند بالادستی آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: