۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳

سند ۲۰۳۰ یونسکو، ارزش های ملی را تحت الشعاع قرار می دهد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم در گفتگو با عیارآنلاین، سند جامع آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو را در تضاد با مبانی اعتقادی و ملی کشورمان دانست و گفت: این سند ظاهر خوبی دارد ولی در اجرا می تواند ارزش های ملی را تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش عیارآنلاین، سال گذشته یونیسکو در مراسمی که ۹۰ وزیرآموزش و پرورش از سراسر دنیا من جمله ایران در آن حضور داشتند، سند چهارچوب اقدام آموزشی کشورها (سند ۲۰۳۰) را برای سالهای ۲۰۱۵ الی ۲۰۳۰ نهایی و تصویب کردند که در این رابطه «مجموعه فرهنگی تلاش تهران» ماه گذشته میزبان رونمایی این سند بود، در مراسمی که جهت پرده‌برداری از نقشه آموزشی کشور برای ۱۴ سال آینده برگزار شد، علاوه بر خبرنگاران برخی تصمیم گیران سیاستگذاران و قانونگذاران فرهنگی کشور از جمله مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز غایب بودند. امضای معاهده بین‌المللی سند آموزش ۲۰۳۰ یونیسکو بدون هماهنگی نهادهای بالادستی فرهنگی کشور صورت گرفت، این سند به عنوان نقشه آموزش کشور، برای ایران تعهدات بین‌المللی ایجاد می کند که از نظر منتقدان ممکن است پیامدهای فرهنگی و سیاسی داشته باشد.
در این راستا قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی عیارآنلاین، بخش هایی از سند جامع آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو را مغایر با اسناد بالادستی و مرجع کشورمان، اعلام کرد و گفت: متاسفانه مسئولین مربوطه نگاه ساده باورانه به این سند یونسکو دارند و بخش‎هایی از این سند با مبانی اعتقادی و ملی ما و آیین‎هایی که مورد نظر ما است و مسائلی که در اسناد بالادستی مطرح شده در تضاد است.

وی افزود: الان این نگرانی وجود دارد که تغییراتی که در بعضی از متون کتاب های درسی دانش آموزان اتفاق افتاده احتمال می رود بر مبنای این سند یونسکو باشد و ظاهرا در این سند، بنا بر این است که در کتب درسی به‌جای آموزه های دینی، جهادی به طور مثال آموزه های اخلاقی قرار بگیرد.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: این سند ظاهر خوبی دارد ولی در اجرا می تواند ارزش های ملی را تحت الشعاع قرار دهد و مشکل ما اینجاست که در داخل به خودمان اعتقاد نداریم و حرف های بیگانگان را قبول داریم این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اگر کشوری پیشرفت کرده است، ارزش های ملی آنان نیز حفظ شده است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: