۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
هشتمین بسته خبری حمل و نقل منتشر شد:

پای معاون اول هم به موضوع واردات واگن باز شد

هرچند که نیاز کشور به واگن نباید معطل بماند، اما قطعاً واردات آن نیز در اولویت قرار ندارد؛ بنابراین لازم است که دولت با حمایت از شرکت‌های داخلی که در زمینه ساخت واگن فعالیت می‌کنند، نیاز کشور به واگن را تأمین کنند و جلوی واردات آن را بگیرد.

به گزارش عیارآنلاین، هشتمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. در این شماره به صورت تفصیلی به دو موضوع واردات واگن باری و اتصال شبکه ریلی ایران به عراق پرداخته شده است.

پای معاون اول هم به موضوع واردات واگن باز شد

ماجرای واردات واگن باری پس از ردوبدل شدن نامه‌های مختلف بین وزیر راه، رئیس جمهور و وزیر صنعت، این بار به معاون اول رئیس جمهور رسید. اسحاق جهانگیری خطاب به وزیر راه نوشت که «مشکل را با مذاکره با آقای نعمت‌زاده و توافق برسر استفاده از توان داخلی حل کنید».

آبان‌ماه سال جاری، وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رییس جمهوری اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خواند و با طرح این موضوع که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت دچار بلاتکلیفی شده‌اند، از رئیس جمهور خواست که دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند.

نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با رد شایعه وارد شدن تعدادی واگن به کشور، تأکید کرد: «امکان ورود تعدادی واگن به داخل نیز در نظر گرفته شده تا بتواند نیازهای فوری و آنی را تامین کند، همچنین ما در مرحله ساخت با مشکلی مواجه نیستیم بلکه مشکل ما منابع مالی است که شرکت‌های ریلی نمی‌توانند خرید ریلی داشته باشند و به دلیل محدودیت سرمایه نیز نمی‌توانند فروش نسیه داشته باشند».

این در حالی است که کشور به ۵۰۰۰ واگن نو نیاز دارد تا هم پاسخگوی نیاز داخل باشد و هم میانگین عمر واگن ها کاهش پیدا کند. از طرفی واگن‌سازان داخلی در ساخت واگن‌های باری و مسافری به ۷۰ تا ۸۰ درصد خودکفایی رسیده‌اند و اکنون به علت عدم دریافت سفارش، با ۲۵ درصد ظرفیت در حال تولید هستند. اما شرایط خرید واگن‌های خارجی برای مشتریان داخلی تا حدود جذاب‌تر است و این مساله باعث شده است که قراردادهایی با واگن‌سازان خارجی منعقد شود که در صورت انجام، باعث لطمات اساسی بر پیکره واگن‌سازان داخلی خواهد شد.

هرچند که نیاز کشور به واگن نباید معطل بماند، اما قطعاً واردات آن نیز در اولویت قرار ندارد؛ بنابراین لازم است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی که اهرم‌های اصلی حمایت از تولید داخل هستند، با حمایت از شرکت‌های داخلی، که در زمینه ساخت واگن فعالیت می‌کنند، نیاز کشور به واگن را تأمین کنند.

قطار ایرانی بالاخره به عراق می‌رسد؟

برای اتصال شبکه ریلی ایران به عراق به عنوان شریک اصلی تجاری در بین کشورهای همسایه و همچنین مقصد میلیون‌ها زائر عتبات، تنها احداث ۳۷ کیلومتر راه آهن از مرز شلمچه تا استان بصره عراق مورد نیاز است. به همین منظور، بر اساس توافقات انجام‌شده بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل‌ونقل عراق در تاریخ دهم دی‌ماه سال ۹۳، مقرر شد با تکمیل خط آهن این مسیر توسط عراق و ساخت پلی برای عبور از رودخانه اروند توسط ایران، این خط ریلی در اربعین سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد. در همین راستا، ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته، رئیس جمهور کشورمان در سفر استانی به خراسان رضوی، ابراز امیدواری کرد که امکان سفر ریلی به کربلا تا اربعین آینده فراهم شود. وی در این رابطه گفته بود: «با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین سال آینده (اربعین سال ۹۵) با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند».

با این حال، تاکنون این پروژه که اجرای آن به دو سال زمان احتیاج دارد، اجرایی نشده و حتی شرکت راه‌آهن عراق مذاکراتی را با دیگر کشورها آغاز نموده است.

از آن جا که این پروژه برای ایران بسیار حائز اهمیت است، ضرورت دارد یا با استفاده از ابزار دیپلماسی طرف مقابل را تشویق به آغاز پروژه نمود و یا در صورت اثر نکردن مشوق‌های دیپلماتیک، با توجه به اهمیت ترانزیتی و مسافری این مسیر، مجدداً قرارداد جدیدی طراحی شده و در طی آن، تمامیِ این پروژه ۳۷ کیلومتری به روش همکاری‌های بخش عمومی و خصوصی و در قالب قراردادهای BOT به بخش غیردولتی ایرانی واگذار گردد.

راه‌آهن کرمانشاه-خسروی تا ۹۷ هم به اتمام نمی‌رسد

مدیر پروژه راه‌آهن غرب با اشاره به پیشرفت مناسب مسیر ریلی اراک-کرمانشاه، گفت: «با توجه به کمبود منابع مالی، خط ریلی کرمانشاه تا مرز خسروی تا سال ۹۷ تکمیل نمی‌شود. به گفته گندمی، پروژه راه‌آهن غرب کشور در اوایل دهه ۸۰ آغاز شده و با گذشت ۱۵ سال از آن زمان، هنوز تکمیل نشده است.

اختصاص بیش از ۳۰ درصد بودجه عمرانی وزارت راه به حمل‌ونقل ریلی

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: «در بودجه سال ۹۶، بین۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه عمرانی وزارت راه و شهرسازی به صنعت حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شده است که قسمتی از این بودجه در بخش توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور سرمایه‌گذاری و هزینه می‌شود و بخش اعظم آن در حوزه بازسازی، نوسازی و نگهداری این ناوگان هزینه خواهد شد».

گام روبه‌جلوی مجلس برای قطارهای حومه‌ای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه‌ای برای ساماندهی حمل‌ونقل حاشیه شهرها در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند. هدف از تصویب این ماده،  تقویت اقتصاد حمل‌ونقل ریلی و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه و تسریع و تسهیل اجرای پروژه‌ها و افزایش رضایتمندی و اقبال عمومی از خدمات ارائه‌شده می باشد.

اختصاص یک درصد از فروش نفت و گاز به توسعه حمل‌ونقل ریلی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تشکیل شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری حومه شهری که اتفاقی مهم در صنعت حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌رود، در بندی دیگر، دولت را موظف کردند در طول برنامه ششم توسعه به‌منظور تکمیل و اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی، دوخطه کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریع‌السیر علاوه بر استفاده از تأمین مالی خارجی (فاینانس) و مشارکت‌های دولتی-خصوصی، علاوه بر رشد و افزایش اعتبارات این حوزه، سالانه یک درصد از منابع فروش نفت و گاز را به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: