۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳

وزارت صنعت کمی از توجه خود را به جای خودرو به واگن معطوف کند!

معطل نگاه داشتن نیاز کشور به واگن اقدام درستی نیست، اما قطعا گزینه اول به عنوان راه‌حل نیز، واردات نیست! اما وظیفه حمایت از صنعت تولید ناوگان ریلی با حل معضلات بانکی و ایجاد شرایط حمایتیِ مالی برای تولیدکنندگان بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که باید پیگیری شود.

به گزارش عیارآنلاین، حرکت به سمت افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای در بخش بار، نیازمند نوسازی و افزایش تعداد ناوگان ریلی است. از این رو طی یک سال گذشته از تریبون‌های مختلف بر اهمیت این مساله تاکید شده است.

در بخش ناوگان با گذشت حدود دو دهه از عمر این صنعت، شمار تولیدکنندگان واگن‌های باری و مسافری به حدی رسیده است که فضای رقابتی بین شرکت‌های تولیدی به وجود آمده و این در جهت منافع خریداران داخلی است. با این حال تولیدکنندگان داخلی توان مالی ندارند و از طرفی خریداران نیز با کمبود نقدینگی مواجهند، از طرفی شرایط تامین مالی برای خرید خارجی این محصول بسیار جذاب است. همین ماجرا باعث شده است که عزم شرکت‌های حمل‌ونقلی برای تهیه ناوگان مورد نیاز از خارج جدی شود.

شهریور امسال بود که نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، از ممانعت برای ورود ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه به کشور خبر داد. مساله‌ای که باعث شد، وزیر راه و شهرسازی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور از این اقدام گلایه کرده و آن را غیر قانونی بداند.

فارغ از صحت ادعای قانونی بودن یا نبودن ممانعت نعمت زاده، باید پرسید آیا حمایتی که از خودروسازان می شود از واگن سازان نیز می شود؟! در ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد حمایت ویژه دولت از خودروسازان و به تبع آن افزایش تقاضا در این بخش بودیم؛ تا حدی که بازار راکد خودرو داخلی تعداد قابل توجهی از مشتریان خود را در نوبت گذاشت.

در این راستا برای روشن تر شدن ماجرا به مرور وضعیت واگن سازان داخلی می‌پردازیم:

در صنعت واگن سازی مجموع ظرفیت فعلی واگن سازان در حدود ۱۰۰۰ واگن در سال است، با این وجود، واحد‌های تولیدی فقط با ۲۵ درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند. مساله‌ای که خود باعث افزایش هزینه تمام شده و طولانی تر شدن زمان تولید هر واگن می‌شود.

آنچه مشخص است معطل نگاه داشتن نیاز کشور به واگن اقدام درستی نیست، اما قطعا گزینه اول به عنوان راه‌حل نیز، واردات نیست! بنابراین اصرار وزارت راه و شهرسازی برای صدور مجوز و نادیده گرفتن توان داخلی، در قالب تفاهم نامه یا هر قالب دیگری نیز کار صحیحی نیست. آن هم با توجه به تاکیدات قبلی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر “لزوم عدم دخالت دولت در اقتصاد”.

راه‌حل اصلی معضل بالفعل نشدن ظرفیت‌های بالقوه تولیدکنندگان داخلی، عدم وجود حمایت های مالی لازم است، در حالی که اصلی ترین جذابیت خرید واگن های خارجی برای مشتری‌های داخلی همین مساله است. از این رو وظیفه حمایت از صنعت تولید ناوگان ریلی با حل معضلات بانکی و ایجاد شرایط حمایتیِ مالی برای تولیدکنندگان، بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

با این حال حمایت از تولید ملی درحالی خریدار و فروشنده واگن را به خود درگیر کرده که تاکنون هیچ اقدام حمایتی قابل توجهی برای بهبود صنعت حمل و ‌نقل ریلی کشور صورت نگرفته است و از طرفی مشکلات واگن‌سازان نیز با منع واردات حل نخواهد شد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: