۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۶
دبیر کل کانون تربیت اسلامی:

محتوای سند تحول بنیادین مغفول مانده است

فرشیدی، دبیر کل کانون تربیت اسلامی: محتوای سند تحول بنیادین مغفول مانده است به همین دلیل ممکن است هر کسی بر اساس سلیقه خودش یک تفسیری از سند تحول بنیادین داشته باشد و این جای نگرانی دارد. اهمیت این سند حتی بیشتر از فناوری هسته‌ای است زیرا اینجا یک نرم افزاری برای انسان سازی بر اساس شاخص‌های اسلامی و ایرانی خودمان توانستیم تهیه کنیم. متاسفانه می شنویم اهداف ۲۰۳۰ یونسکو با اهداف سند تحول بنیادین یکی است در حالی که الگوی آنها انسان سکولار است.

به گزارش عیارآنلاین، محمود فرشیدی در یک مناظره رادیویی با موضوع لزوم بازنگری در سند تحول آموزش و پرورش، با اشاره به سند تحول بنیادین، تصریح داشت: این سند یکی از انقلابی‌ترین و زیربنایی‌ترین کارهایی بود که در نظام جمهوری اسلامی تدوین شد. اهمیت این سند حتی بیشتر از فناوری هسته‌ای است زیرا اینجا یک نرم افزاری برای انسان سازی بر اساس شاخص‌های اسلامی و ایرانی خودمان توانستیم تهیه کنیم.

وی افزود: استکبار جهانی با کمک ابزارهایی که دارد سعی می کند الگوی خودش را تحمیل کند. معتقد هستم یکی از وظایفی که در گام نخست داریم تبیین محتوای سند تحول بنیادین است تا هم فرهنگیان و هم مردم و خانواده ها با آن آشنا شوند.

دبیر کل کانون تربیت اسلامی با تصریح اینکه محتوای سند تحول بنیادین مغفول مانده است، گفت: به همین دلیل ممکن است هر کسی بر اساس سلیقه خودش یک تفسیری از سند تحول بنیادین داشته باشد و این جای نگرانی دارد. متاسفانه می شنویم اهداف ۲۰۳۰ یونسکو با اهداف سند تحول بنیادین یکی است در حالی که الگوی آنها انسان سکولار است پس چگونه ممکن است با الگوی ما که انسان خلیفه الله است یکسان باشد؟

به گزارش ایسنا، مهندس علی زرافشان، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و انتظار این می رفت که در حوزه فرهنگ بخصوص آموزش و پرورش که بنیان های فرهنگی و عمومی جامعه را می سازد، شاهد یک تحولی مبتنی بر آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی باشیم. از سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی دغدغه تحول بنیادین در آموزش و پرورش به مسئله ای جدی تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین بار در دوره وزارت مرحوم شهید رجایی و بعد شهید باهنر اقدامی را در جهت تدوین سند تحول صورت دادند. جمعی از نخبگان تعلیم و تربیت دور هم جمع شدند و بر اساس مبانی دینی یک سندی تولید شد که در سال ۶۷ به تائید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسید.

وی در خصوص اجرایی شدن آن سند عنوان داشت: با توجه به مسائلی که آموزش و پرورش درگیر آن بودند مانند رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی، مسئولین وقت آموزش و پرورش تصمیم گرفتند، تغییر را به شکل مبنایی انجام ندهند. ایجاد نظام نیم سال واحدی و ایجاد دوره پیش دانشگاهی از دستاوردهای آن تغییر است.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح داشت: تولید اسناد تحول در آموزش و پرورش پاسخی است به مطالبه عمومی که در کشور وجود دارد بویژه مطالبه رهبر معظم انقلاب که مکرر در فرمایشات شان تاکید می کردند آموزش و پرورش باید تغییر جدی کند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب تصریح داشتند که تغییرات مانند گذشته نباشد، یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه محتوا و روش کارهای جدی انجام داده ایم؛ کتاب ها بازنگری شد و نظام آموزش معلمان تغییر پیدا کرد اما این اصلاحات مبتنی بر یک مبانی فلسفه جدی نبود.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: