۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۶

تعلل آخوندی در مسکن مهر، مردم را از چه نعمتی محروم ساخت؟ +نمودار

در طرح مسکن مهر، مردم خود مالک پروژه هستند و پیمانکاران و واسطه ها، مدیران اجرایی پروژه ساخت محسوب می گردند. با این روش، ارزش افزوده به روش عادلانه در میان مردمی که توان خرید مسکن را نداشتند، توزیع شد.

به گزارش عیارآنلاین، طبق برآوردهای انجام شده تا سال ۱۴۰۴، ۱۲ میلیون زوج جدید در کشور خواهیم داشت. کشور در ده سال آینده با ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی فرسوده روستایی، ۵/۵ میلیون واحد فرسوده شهری و یک میلیون کمبود مسکن در بازار مواجهه خواهد شد و برای تامین نیاز جامعه می بایست تا ده سال آینده ۲۱ میلیون واحد مسکونی جدید در کشور احداث شود و این نیاز صرفا با انبوه سازی های فراوان که حمایت بخش دولتی را در کنار خود دارد امکان پذیر است.

این انبوه سازی صرفا به معنای ادامه مسکن مهر به شیوه سابق نیست، بلکه می توان با اصلاح آن در قالب یک بسته با تنوع های گوناگون به حل نیاز مسکن کشور پرداخت. مسکنی که می توان آن را اصلی ترین نیاز خانوار ایرانی دانست که حل یکباره معضل آن، دولت را از ارائه صدها یارانه مختلف به خانواده های ایرانی بی نیاز می‌کند.

اما چرا همچنان کلیت طرح مسکن مهر به عنوان مهمترین شیوه حل نیاز مسکن در کشور شناخته می شود؟ برای پاسخگویی به این سوال نیاز است که این طرح را بیشتر از قبل بشناسیم.

سه عامل مهم تشکیل دهنده عناصر اصلی قیمت مسکن می باشند:
۱-    ارزش افزوده
۲-    ساخت و تولید
۳-    زمین

یکی از مسائلی مهمی که در طرح مسکن مهر مطرح گردید، حل مشکل زمین بود و در دولت قبل این سوال مطرح شد، وقتی زمین برای دولت است، چرا دولت باید بابت اعطای آن به مردم پولی را دریافت کند؟

از سوی دیگر در طرح مسکن مهر، مردم خود مالک پروژه هستند و پیمانکاران و واسطه ها، مدیران اجرایی پروژه ساخت محسوب می گردند. با این روش، ارزش افزوده به روش عادلانه در میان مردمی که توان خرید مسکن را نداشتند، توزیع شد.

یکی دیگر از مسائلی که در مسکن مهر حل شده است، ارائه تسهیلات قرض الحسنه به تولید مسکن است، نه خرید مسکن.

اصولا وام خرید مسکن، اثر تورمی دارد و این دولت نیز برای بالا بردن مجازی قیمت مسکن و ایجاد شوک، وام ۲۵ میلیون تومانی خرید را به ۱۶۰ میلیون تومان در عرض سه سال افزایش داد، هرچند برخلاف میل آخوندی و عبده تبریزی که سرمایه گذاران جدی مسکن خصوصی محسوب می شوند، با استقبال مردم مواجهه نشد و در عرض یک سال میزان حجم وام دریافتی مردم از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ کاهش یافت.

در پروژه های انبوه سازی خصوصی واسطه نقش مالک را دارد، که در مسکن مهر به نقش مدیریتی نزول کرده است که این امر موجب مشارکت بیشتر مردم شده است.

مساله دیگر که از مزایای شکل گیری طرح مسکن مهر بوده است، ضربه گیر بودن آن در مقابل افزایش تورم بوده است. برای درک این مساله کاهی است به دو گزاره زیر توجه کنید.

گزاره یک: در سه دهه گذشته دو شوک ارزی را در کشور شاهد بودیم. شوک اول در دولت هاشمی رفسنجانی و شوک دوم در دولت احمدی نژاد.

قیمت دلار در ابتدای دولت سازندگی ۱۲۰ دلار بوده که با شوک ارزی سال ۷۴ به ۴۷۸ تومان در سال ۷۶ رسید و ۳۷۰ درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت دلار در ابتدای دولت احمدی نژاد ۹۰۴ تومان بوده است که به ۳۴۰۵ تومان در سال ۱۳۹۲ رسیده است. در هر دو دوره افزایش بیش از ۳۵۰ درصدی قیمت ارز را شاهد بودیم.

1395101509245883396182610

گزاره دوم: جایگاه بخش مسکن در اقتصاد کلان دومین گزاره است. در تمامی ۳۷ سال گذشته به جز اوایل ۸۸ تا اواخر ۹۲، درصد تغییرات مسکن، سوخت و روشنایی از میزات تغییرات شاخص کل بالاتر بوده است. این استثنا در سال های ۸۸ تا پایان ۹۲ تنها یک دلیل دارد و آن هم طرح مسکن مهر است که باعث کاهش جدی تورم در بخش مسکن شده بود و با کاهلی و تاخیر دولت یازدهم در پیگیری ادامه آن، روند شروع شده در دولت قبل، منقطع شد.

1395101509260033396182710

نتیجه ای که می توان از دو گزاره فوق گرفت این است که مسکن مهر ضربه گیر و کاهنده تورم است؛ چرا که با وجود شوک ارزی مشابه در دولت هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد، تورم در دولت هاشمی رفسنجانی در زمان شوک به ۴۹٫۴ درصد رسید و این میزان در دولت احمدی نژاد به ۳۵ درصد و با قطع شدن مسیر طی شده در دولت قبل و پیشی گرفتن درصد تغییرات مسکن از شاخص کل از سال ۹۳، امکان افزایش غیرقابل کنترل تورم با یک شوک اقتصادی دیگر (که می تواند ناشی از نقدینگی بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومانی باشد) وجود دارد.

منبع: مسکن نیوز

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: