۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۵

استفاده حداقلی از دیپلماسی علم و فناوری در سایه نبود سند

«گسترش همکاری در حوزه علم ‌و ‌فناوری با سایر کشورها» یکی از بندهای مهم سند سیاست‌های علم‌ و فناوری، ابلاغی مقام معظم رهبری در شهریور ۹۳ است؛ اما برخی کارشناسان معتقدند این موضوع در کشور به شکل مؤثری دنبال نمی‌شود؛ به‌طوری‌که دستگاه‌های مختلف در این حوزه به تشخیص و سلیقه خودشان عمل می‌کنند.

دیپلماسی علم و فناوریبه گزارش عیارآنلاین، دیپلماسی علم ‌و ‌فناوری، یکی از اولویت‌های وزارت علوم در ۳سال گذشته بوده ‌است به همین سبب تاکنون هیئت‌های علمی مختلفی از سایر کشورهای دنیا به ایران سفرکرده‌اند. فرانسه، همواره یکی از کشورهای علاقه‌مند به توسعه روابط علمی با ایران، در چند سال گذشته بوده است.

اواخر بهمن‌ماه۹۴ بود که وزیر علوم ‌کشورمان در سفری به فرانسه، با همتای خویش دیدار کرد. در این دیدار  برنامه‌های پژوهشی دو طرف و چگونگی انجام پروژه‌های مشترک بررسی شد. ضمن آنکه تبادل استاد و دانشجو هم جزء محورهای اساسی فعالیت‌ها قرار گرفت.

خردادماه ۹۵ نیز نمایندگانی از دانشگاه‌های فرانسه به ایران سفر کردند و در دیدار سالارآملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، از سفر یک هیئت بلندپایه دانشگاهی به ایران را خبر دادند. این نکته را نیز باید افزود که دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به‌عنوان هماهنگ‌کننده روابط با کشور فرانسه انتخاب شد.

در هفته گذشته هیئتی متشکل از دبیر ‌دولت ‌فرانسه در وزارت‌ آموزش ‌عالی‌ و‌ تحقیقات و ۴۰ نفر از روسای دانشگاه‌های ‌فرانسه، با وزیر علوم در ایران دیدار کردند. در این ‌نشست وزیر علوم از آمادگی ایران برای اعطای‌ بورس به دانشجویان ‌فرانسوی خبر داد. همچنین از تمایل ‌ایران برای توسعه روابط‌ علمی دو‌ کشور به‌خصوص در زمینه‌های تبادل ‌استاد و‌ دانشجو، تحقیقات‌ مشترک، تأسیس ‌دوره‌ها و همایش‌های مشترک ‌علمی ‌و ‌تحقیقاتی سخن‌ گفت. از طرفی اجرای طرح‌های‌ تحقیقاتی ‌دانشگاهی چون جندی‌شاپور نیز نمونه موفق از همکاری وزارت علوم و مراکز آموزش ‌عالی ‌فرانسه اعلام ‌کرد. ضمن آنکه در دیدار این‌ هیئت با روسای دانشگاه‌های صنعتی‌ امیرکبیر و علم ‌و صنعت هم ۶۶ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مورد تأکید فرهادی منعقد شد.

«گسترش همکاری در حوزه علم ‌و ‌فناوری با سایر کشورها» یکی از بندهای مهم سند سیاست‌های علم‌ و فناوری، ابلاغی مقام معظم رهبری در شهریور ۹۳ است؛ اما برخی کارشناسان معتقدند این موضوع در کشور به شکل مؤثری دنبال نمی‌شود؛ به‌طوری‌که دستگاه‌های مختلف در این حوزه به تشخیص و سلیقه خودشان عمل می‌کنند.

به‌عنوان نمونه به دلیل متولی‌گری یک‌نهاد علمی و آموزشی در تعاملات بین‌المللی، همکاری‌ با اروپایی‌ها عمدتاً از جنس فعالیت‌های ‌دانشگاهی بوده است و انتقال فناوری در این روابط تابه‌حال جایی نداشته باشد. این معضلات لزوم ایجاد قرارگاهی واحد برای دیپلماسی علم ‌و فناوری را گوشزد می‌کند. در همین رابطهتدوین سند دیپلماسی علم‌ و فناوری به‌عنوان نقشه راه تعاملات ایران با کشورهای جهان در خردادماه سال۹۵ به تصویب رسید اما باوجوداین هنوز از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ نشده است.

درنهایت باید در نظر داشت با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی علم‌ و فناوری و تأکید رهبر انقلاب بر این موضوع، ضرورت دارد که با تسریع در ابلاغ سند مذکور، این‌گونه روابط با کشورهای دیگر هدفمند برنامه‌ریزی شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: