۱۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۸
متن انرژی 51 منتشر شد

از محدودیت توسعه نیروگاه‎ها درتوافقنامه پاریس تا اقدام ناعادلانه شرکت ملی گاز

در بسته خبری این هفته تاثیر توافقنامه پاریس در تنوع‌بخشی به نیروگاه‌های کشور، از بین بردن زیرساخت نظام تعرفه‌گذاری پلکانی-افزایشی توسط شرکت ملی گاز و تلاش دوباره شرکتهای خصولتی برای بازگرداندن رانت قیمت خوراک بررسی شده است.

به گزارش عیارآنلاین، پنجاه و یکمین بسته خبری «متن انرژی» منتشر شد. موانع توسعه نیروگاه‌های زغال سنگ‌سوز با امضای توافقنامه پاریس، اقدام عجیب شرکت ملی گاز در یکسان لحاظ نمودن قیمت گاز مشترکین پرمصرف و کم مصرف و تلاش پتروشیمی‌های گازی برای بازگرداندن رانت قیمت خوراک در متن انرژی این هفته بررسی شده است.

توافقنامه پاریس مانعی در توسعه سبد تولید  برق کشور

موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس در سال ۲۰۱۵ در بیست و یکمین دوره از مجمع کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در پاریس طرح‌ریزی شد. عده‌ای از کارشناسان معتقدند پیوستن ایران به این پیمان بین‌المللی مانع از تحقق سیاست‌های کلان کشور خواهد شد. در عین حال، موافقان این موافقت‌نامه و مسئولان سازمان محیط‌زیست بر این باورند که با پیوستن به این موافقت‌نامه می‌توان سیاست‌های کلان نظام در حوزه اصلاح الگوی مصرف را اجرایی کرد.

اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد اجرای این توافق‌نامه و تحقق اهداف آن در زمینه کاهش انتشار دی‌اکسید کربن با سیاست‌های کلی نظام در بهره‌گیری از فرصت منابع نفت و گاز کشور در مسیر توسعه اقتصادی مغایرت دارد. کاهش خام فروشی و توسعه پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق که ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می‌کند موجب انتشار دی‌اکسید کربن بیشتر می‌شود و با تعهد کشور در زمینه کاهش رشد انتشار دی‌اکسید کربن مغایرت دارد. بر این اساس با پذیرش موافقت‌نامه پاریس، حرکت به سمت بهره‌گیری از منابع نفت و گاز محدود خواهد شد و این امر ممکن است تبعات اقتصادی سنگینی برای کشور در پی داشته باشد.

کشور ایران با قرار گرفتن در آستانه شکوفایی صنعتی و نفتی نیاز به استفاده بیشتر از سوخت فسیلی به عنوان سوخت اول مورداستفاده کشور دارد که با الزام تعهدات این توافقنامه درتضاد است. نمونه این تضاد را می‌توان استفاده از نیروگاه‌های زغال سنگ سوز دانست.

مهم‌ترین نگرانی توسعه نیروگاه‌های زغال سنگ سوز، مباحث آلودگی هوا، زیست محیطی ومصرف بالای آب دراین نیروگاه‌ها است که امروزه با ارتقای فناوری بهره برداری، مصرف آب در این نیروگاه ها با توجه به فناوری شست وشو و بازچرخانی مایع، به کمترین میزان رسیده است. همچنین با ورود روشهای جدید فیلترسازی مباحث زیست‌محیطی نیروگاه‌های زغال سنگ‌سوز نیز حل شده است.

اما در اختیار نداشتن فناوری‌های روز دنیا در کاهش تولید آلاینده‌های ناشی از سوختن زغال سنگ می‌تواند به عنوان دستاویزی برای ممانعت در استفاده از نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز گردد. محاسبات نشان داده است که هزینه تولید برق بااستفاده از منابع زغال سنگ یک سوم گاز است و  این مقدار یک پنجم هزینه تولید برق بااستفاده از سوخت مایع است. به عبارت دیگر با امضای توافقنامه پاریس اگر کشور بخواهد ازارزان‌ترین  شیوه  تولید برق از سوخت  فسیلی استفاده نماید مجبور به خرید تکنولوژی‌های لازم برای نیروگاه‌های زغال سنگ‌سوز نیز خواهد بود.

بنابر این با توجه به محدودیت‌های الزام آور امضای توافقنامه پاریس ضروری است زمینه استفاده از سبد متنوع تولید برق در کشور فراهم نگردد.

اقدام ناعادلانه شرکت ملی گاز در یکسان نمودن تعرفه مشترکین پرمصرف و کم مصرف

شرکت ملی گاز در رویه‌ای جدید تصمیم گرفته که هشت ماه ابتدای سال به عنوان فصل گرم لحاظ گردد و قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش نیابد. در این رویه افزایش تصاعدی در هشت ماه ابتدایی سال که گرم است، لغو شده و با رقم ثابت ۱۵۰ تومان محاسبه می‌شود. بنابر گفته مدیرعامل شرکت گاز استان تهران از ابتدای آذرماه دوباره روند قیمت‌گذاری بر مبنای تصاعدی محاسبه می‌شود و مشترکان پرمصرف قیمت بالاتری را با توجه به تصاعدی بودن قیمت هر مترمکعب گاز باید بپردازند.

بررسی این شیوه ازقیمت‌گذاری دارای ۴ اشکال اساسی است:

  1. افزایش قیمت گاز حتی اگر بر اساس مجراری قانونی هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته باشد مستلزم اطلاع رسانی است. اعلام نشدن افزایش قیمت گاز برای یک شرکت فروشنده خدمات دولتی در ادبیات دنیا بسیار زشت و ناپسند تلقی می‌گردد.
  2. تفکیک مشترکین پرمصرف و کم مصرف گاز در ۸ ماه از سال به فراموشی سپرده شده که خلاف عدالت است. چراکه رقم ۱۵۰ تومان برای هرمترمکعب معادل ۲۵% هزینه گاز صادرات گاز به کشور ترکیه است و برای هر مترمکعب گاز مصرفی مازاد برای مشترکین پرمصرف ۴۵۰ تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود.
  3. اتفاقا در فصول گرم به دلیل کاهش مصرف گاز بهترین فرصت برای اصلاح تعرفه گاز و نزدیک نمودن آن به عدالت از طریق شناورسازی قیمت و اعمال مالیات برای مشترکین پرمصرف به منظور تمرین برای تغییر الگوی نادرست مصرف خود است. در ادبیات حکمرانی دنیا زیرساختهای تغییر قمیت اتفاقا در زمانهای غیربحرانی اعمال می‌گردد تا کمترین تبعات اجتماعی و اقتصادی را به همراه داشته باشد.
  4. قیمت پیشنهادی برای مشترکین پرمصرف حتی از قیمت صادرات گاز نیز کمتر است درحالی که حالت مطلوب آن است که هزینه فرصت صادرات گاز و حتی بالاتر را از مشترکینی که مصارفی خارج از عرف عموم مردم دارند دریافت شود. این قیمت پیشنهادی همچنان دارای یارانه پنهان به مشترکین پرمصرف است که خلاف عدالت تلقی می‌گردد.

بنابر این لازم است که شرکت ملی گاز با الگوگیری از روشهای مرسوم تعرفه‌گذاری در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا مانند نظام تعرفه‌گذاری پلکانی- افزایشی تعرفه‌های برق را به گونه‌ای تغییر دهد تا مصرف مازاد مشترکین پرمصرف گاز در تمام سال با تعیین الگوی مصرف از سوی رفتار عموم مردم، با تعرفه گاز صادراتی و حتی بالاتر روبرو شود.

قیمت خوراک پیشنهادی کمیسیون تلفیق رانتی برای گروهی خاص

مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره شیوه قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در ماده ۵۳ برنامه ششم توسعه که تصویب رسید، به معنای ابطال فرمول ۱۰ ساله وزارت نفت در این زمینه و بازگشت رانت خوراک گاز بعد از سال ها درگیری بین مجلس، دولت و نهادهای خصولتی است.

یکی از موضوعات که توسط طرفداران نهادهای خصولتی سهامدار پتروشیمی‌های بالادستی گازی یا همان مدافعان ارزان فروشی خوراک گاز در رسانه‌ها به صورت ضمنی و در جلسات خصوصی به صورت صریح بیان می‌شود بسیار تامل برانگیز است. گفته می‌شود که از آنجایی که بخش اعظم سهام پتروشیمی های بالادستی گازی در اختیار نهادهای خصولتی مانند سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری در وزارتخانه های دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نفت قرار دارد، ایرادی ندارد که خوراک گاز به آنها با قیمت ارزانی فروخته شود، زیرا سود این اقدام به بخش زیادی از مردم که تحت پوشش این سازمان ها و صندوق‌ها هستند، خواهد رسید.

در جواب این درخواست عجیب باید گفت که سود بالای پتروشیمی‌های بالادستی گازی ناشی از رانت خوراک گاز ارزان این واحدها بوده است و این رفتار عاقلانه و مشروع نیست که دولت، بیت المال که متعلق به همه مردم است را به ثمن بخس به گروه خاصی از مردم بفروشد.

از  طرف دیگر ارزان‌فروشی خوراک گاز به واحدهای پتروشیمی‌ باعث ایجاد مشکلات ساختاری مهمی در توسعه صنعت پتروشیمی شده است. چراکه در احداث واحدهای پتروشیمی بالادستی گازی برای تولید متانول، آمونیاک و اوره چنان سرمایه‌گذاری عظیمی انجام شده که  در برخی محصولات مانند متانول بازار جهانی را اشباع کرده و تولید چنین محصولاتی را با کاهش شدید قیمت مواجه و غیر اقتصادی می‌کند.

بنابراین لازم است که مجلس از ایجاد رانت قیمتی درخوراک که سبب ایجاد سود کلان برای عده‌ای خاص در کشور و عدم تکمیل زنجیره ارزش خواهد شد جاوگیری کند.

سایر اخبار مهم هفته

مدیرعامل توانیر:۳ هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده در دستور کار توانیر است

کردی مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه برنامه تکمیل و بهره برداری از ۳ هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده را در دستور کار خود داریم، گفت: ۱۵۶۱ مگاوات موافقت نامه جدید نیز دریافت کرده ایم که نیاز به تأمین تسهیلات از محل صندوق ذخیره ملی داریم. توانیر به عنوان یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کشور معرفی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی: ۲۰ مناقصه توسعه و افزایش ضریب بازیافت میادین نفت و گاز برگزار می‌شود

کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با تشریح برگزاری ۲۰ مناقصه توسعه و افزایش ضریب بازیافت میادین نفت و گاز در مناطق مرکزی ایران، گفت: تاکنون بیشترین تفاهم نامه همکاری با روسها امضا شده است. در کنار توسعه میادین نفتی، اجرای طرح توسعه ۶ میدان گازی در حوزه زاگرس جنوبی از دیگر برنامه‌های توسعه ای صنعت گاز در دوران پسابرجام است. در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز در مناطق مرکزی ایران حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

معاون وزیر نفت: امضای ۱۰ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی در نیمه نخست ۲۰۱۷ نهایی می شود

کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: پیش بینی می کنیم در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۰ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی و گازی در قالب ۳ یا ۴ قرارداد با شرکت های خارجی و داخلی به امضا برسانیم.

رئیس کمیسیون تلفیق: پیشنهاد حذف مصوبه خوراک پتروشیمی را در صحن علنی مجلس مطرح می‌کنم

حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به جلسه مشترک با لاریجانی، مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان دولت درباره مصوبه این کمیسیون درباره خوراک پتروشیمی، گفت: شخصا در صحن مجلس پیشنهاد می‌دهم که این ماده حذف شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش: طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت از بهمن‌ماه آغاز می شود/ برندها می‌توانند اقدام به واردات بنزین کنند

مظلومی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای طرح برندینگ جایگاه‌های عرضه سوخت از ماه آینده خبر داد و گفت: ۳ پالایشگاه امامی، شیراز و تبریز در میان شرکت‌های صاحب برند حضور دارند.

معاون وزیر نیرو: سد و نیروگاه‌سازی با بودجه دولت ممنوع شد

دائمی معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ساخت نیروگاه و سدهای جدید با بودجه دولتی ممنوع شده است، گفت: بر اساس ضوابط جدید مراحل سرمایه گذاری اجرای طرح‌های آب، برق و فاضلاب توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: امکان قطع واردات گاز از ترکمنستان وجود دارد

نعمتی  عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به این که با افتتاح فازهای جدید امکان قطع واردات گاز از ترکمنستان وجود دارد گفت: وزارت نفت باید سیاست‌ها و هدف گذاری‌های جدیدی را در این زمینه اتخاذ کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: زاهدان تا پایان سال به شبکه گاز طبیعی وصل می‎شود

عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: گازرسانی به سیستان و بلوچستان با هزینه زیاد خط انتقال ایران‎شهر به زاهدان انجام می‎شود، روزانه ۲۰۰ تریلی لوله به ایران‎شهر-زاهدان برده می‎شود سیستان و بلوچستان آخرین استان در کشور و محروم‎ترین است که تا پایان امسال شهر زاهدان به عنوان آخرین شهر به شبکه گاز طبیعی وصل می‎شود.

بر اساس مصوبه مجلس وزارت نیرو موظف به تأمین آب شیرین‌کن در شهرهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان شد

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وزارت نیرو را مکلف به تأمین آب شیرین‌کن در شهرهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان کردند. دولت مکلف است اقدامات لازم را با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در جهت اصلاح نظام بهره برداری آب آشامیدنی و بهره‌وری استحصال و بهره وری مصرف آن را حداقل معادل ۳۰% درصد ارتقاء دهد و نیز حداقل ۳۰ % آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق شیرین کردن آب دریا تا پایان برنامه تامین نماید.

عضو کمیسیون اقتصادی: ایجاد رانت برای پتروشیمی‌های گازی در پیشنهاد کمیسیون تلفیق وجود دارد/ پتروشیمی‌های خوراک مایع نیاز به حمایت دارند

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خوراک پتروشیمی‌ها در برنامه ششم توسعه گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای واحدهای پتروشیمی گازی رانت بوجود می آورد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: