۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸
معیار 72 منتشر شد

مناقشه میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد؛ این بار در آزمون پذیرش دکتری

در ۷۲ بسته خبری معیار علم و فناوری که به ‏مهم‌ترین ‏رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، به بررسی دو پرونده مهم ‏‏«مناقشه میان وزارت علوم و دانشگاه‌آزاد در آزمون پذیرش دکتری» و «سفر هیئت دانشگاهی فرانسه به ایران» پرداخته شده است.

به گزارش عیارآنلاین، هفتاد و دومین بسته خبری معیار علم و فناوری که به ‏مهم‌ترین ‏رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی دو پرونده مهم پرداخته شده است ‏‏«مناقشه میان وزارت علوم و دانشگاه‌آزاد در آزمون پذیرش دکتری» و «سفر هیئت دانشگاهی فرانسه به ایران» موضوع این ‏پرونده‌ها است همچنین اخبار برگزیده هفته گذشته نیز در انتها آمده است.

مناقشه میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد ؛ این بار در آزمون پذیرش دکتری

دانشگاه آزادتغییرهای پی‌درپی نظام پذیرش ‌دکتری موجب‌ شد مجلس نهم برای نظم‌دهی به این موضوع، طرح «سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات‌ تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی» را تدوین کند. این طرح در اسفند ۹۴ تصویب و در اردیبهشت‌۹۵ به وزارت علوم ابلاغ گردید. البته نکته قابل‌توجه این بود که اجرای این قانون منوط به تصویب آیین‌نامه‌اجرایی در هیئت‌وزیران شد[۱].

موضوع مورد تأکید در قانون فوق، پذیرش یکپارچه دانشجوی تحصیلات‌تکمیلی در همه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی از طریق سازمان سنجش بود. اما دانشگاه آزاد در همان موعد تصویب قانون مخالفت خود را با طرح مذکور ابزار نمود. میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد در آن ‌زمان هدف از طراحی این‌ طرح را مخالفت با ‌دانشگاه متبوعش خواند. لکن برخی کارشناسان علت اصلی مخالفت وی را، شیوه پذیرش یکپارچه ‌دانشجو از سوی سازمان سنجش دانستند که این شیوه می‌توانست مانعی در برابر توسعه‌ کمی و البته پذیرش غیرقانونی دانشجو از سوی دانشگاه آزاد، باشد.

۱۶ آذرماه سال جاری، سازمان سنجش ثبت‌نام آزمون دکتری را بر طبق قانون جدید، شروع کرد. پس‌ازآن میرزاده در همان روز با اعلام شکایت از وزارت‌ علوم و سازمان ‌سنجش و به بهانه عدم ذکر نام دانشگاه آزاد در قانون مذکور، حکم برگزاری مستقل آزمون دکتری را از دیوان عدالت اداری اخذ نمود.

در ابتدا  سازمان سنجش به این قضیه واکنش نشان‌داد و در اطلاعیه‌ای از تعیین تکلیف موضوع در روزهای آینده خبر داد. وزیرعلوم نیز در اظهارنظری از اجرای جدی قانون مصوب مجلس در این خصوص سخن گفت. در همین زمینه رئیس کمیسیون ‌آموزش ‌مجلس هم با اظهار تأسف از دخالت دیوان، بر اجرایی شدن قانون تأکید کرد. در مقابل پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس و برخی دیگر از نمایندگان، با تأکید بر عدم تصویب ‌آیین‌نامه ‌اجرایی قانون مذکور، حمایت خود را از برگزاری مستقل آزمون تحصیلات ‌تکمیلی دانشگاه ‌آزاد در سال۹۶ اعلام‌کردند.

خاطرنشان می‌سازد که درنهایت با بالا گرفتن اختلافات، دیوان در ۲۲آذرماه، رأی خود را تغییر داد و برگزاری مستقل آزمون دکتری این دانشگاه را منتفی اعلام کرد.

به‌طورکلی ازآنجاکه برای اجرای قانون «سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات‌ تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی»، هیئت‌وزیران تا سه ماه (حداکثر تا تیر ۹۵) می‌بایست آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب می‌کرد، می‌توان گفت که اهمال در تدوین و تصویب آیین‌نامه موجب بروز مناقشه بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد شده است. از طرفی به عقیده برخی مسئولین نیاز است نمایندگان مجلس، با افزودن استفساریه‌ای بر قانون مذکور در مورد ذکر صریح نام دانشگاه آزاد، از بروز مشکلات دیگر در این زمینه جلوگیری نمایند.

 استفاده حداقلی از دیپلماسی علم و فناوری در سایه نبود سند

دیپلماسی علم و فناوریدیپلماسی علم ‌و ‌فناوری، یکی از اولویت‌های وزارت علوم در ۳سال گذشته بوده ‌است به همین سبب تاکنون هیئت‌های علمی مختلفی از سایر کشورهای دنیا به ایران سفرکرده‌اند. فرانسه، همواره یکی از کشورهای علاقه‌مند به توسعه روابط علمی با ایران، در چند سال گذشته بوده است.

اواخر بهمن‌ماه۹۴ بود که وزیر علوم ‌کشورمان در سفری به فرانسه، با همتای خویش دیدار کرد. در این دیدار  برنامه‌های پژوهشی دو طرف و چگونگی انجام پروژه‌های مشترک بررسی شد. ضمن آنکه تبادل استاد و دانشجو هم جزو محورهای اساسی فعالیت‌ها قرار گرفت. خردادماه ۹۵ نیز نمایندگانی از دانشگاه‌های فرانسه به ایران سفر کردند و در دیدار سالارآملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، از سفر یک هیئت بلندپایه دانشگاهی به ایران را خبر دادند. این نکته را نیز باید افزود که دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به‌عنوان هماهنگ‌کننده روابط با کشور فرانسه انتخاب شد.

در هفته اخیر هیئتی متشکل از دبیر ‌دولت ‌فرانسه در وزارت‌ آموزش ‌عالی‌ و‌ تحقیقات و ۴۰ نفر از روسای دانشگاه‌های ‌فرانسه، با وزیر علوم در ایران دیدار کردند. در این ‌نشست وزیر علوم از آمادگی ایران برای اعطای‌ بورس به دانشجویان ‌فرانسوی خبر داد. همچنین از تمایل ‌ایران برای توسعه روابط‌ علمی دو‌ کشور به‌خصوص در زمینه‌های تبادل ‌استاد و‌ دانشجو، تحقیقات‌ مشترک، تأسیس ‌دوره‌ها و همایش‌های مشترک ‌علمی ‌و ‌تحقیقاتی سخن‌ گفت. از طرفی اجرای طرح‌های‌ تحقیقاتی ‌دانشگاهی چون جندی‌شاپور نیز نمونه موفق از همکاری وزارت علوم و مراکز آموزش ‌عالی ‌فرانسه اعلام ‌کرد. ضمن آنکه در دیدار این‌ هیئت با روسای دانشگاه‌های صنعتی‌ امیرکبیر و علم ‌و صنعت هم ۶تفاهم‌نامه در زمینه‌های مورد تأکید فرهادی منعقد شد.

«گسترش همکاری در حوزه علم ‌و ‌فناوری با سایر کشورها» یکی از بندهای مهم سند سیاست‌های علم‌ و فناوری، ابلاغی مقام معظم رهبری در شهریور ۹۳ است؛ اما برخی کارشناسان معتقدند این موضوع در کشور به شکل مؤثری دنبال نمی‌شود؛ به‌طوری‌که دستگاه‌های مختلف در این حوزه به تشخیص و سلیقه خودشان عمل می‌کنند.

به‌عنوان نمونه به دلیل متولی‌گری یک‌نهاد علمی و آموزشی در تعاملات بین‌المللی، همکاری‌ با اروپایی‌ها عمدتاً از جنس فعالیت‌های ‌دانشگاهی بوده است و انتقال فناوری در این روابط تابه‌حال جایی نداشته باشد. این معضلات لزوم ایجاد قرارگاهی واحد برای دیپلماسی علم ‌و فناوری را گوشزد می‌کند. در همین رابطه تدوین سند دیپلماسی علم‌ و فناوری به‌عنوان نقشه راه تعاملات ایران با کشورهای جهان در خردادماه سال۹۵ به تصویب رسید اما باوجوداین هنوز از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ نشده است.

درنهایت باید در نظر داشت با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی علم‌ و فناوری و تأکید رهبر انقلاب بر این موضوع، ضرورت دارد که با تسریع در ابلاغ سند مذکور، این‌گونه روابط با کشورهای دیگر هدفمند برنامه‌ریزی شود.

یک دقیقه تأمل

این هفته فرهادی، وزیر علوم، در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده، تخلفات علمی در ایران را ناچیز خواند و از عمومیت نداشتن آن سخن گفت. این سخن در حالی مطرح شد که  معاون پژوهشی فرهادی در همان همایش  از شکایت‌های زیاد دانشگاه‌های کشور در مورد جعل پایان‌نامه خبر داد. حال با توجه به تضاد مطرح میان صحبت‌های مسئولین، این سؤال مطرح می‌شود که آیا آمار مستندی از میزان دقیق تقلب علمی در کشور وجود دارد؟

سایر اخبار برگزیده

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: ۱۵۰۰ طرح دانش‌بنیان از صندوق نوآوری تأمین مالی شده‌اند

سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: از ۲۷۶۷شرکت دانش‌بنیان ۲۸۲۷ طرح به صندوق نوآوری آمده است که ۱۵۰۲ طرح مورد تصویب قرارگرفته است که از این تعداد ۱۵۰۰ طرح از صندوق نوآوری گذشته است. بنابراین، ۶۴ درصد طرح‌های ورودی مصوب شده، به تصویب رسیده است که هزینه‌ای بالغ‌بر حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان دارد .

ستاری: درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان امسال از ٣٠ هزارمیلیارد تومان فراتر می‌رود

ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور: فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان از ابتدای امسال تاکنون بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌کنیم فروش این شرکت‌ها تا پایان سال به بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان برسد.

فرهادی: محمدحسین امید به‌عنوان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد

فرهادی، وزیر علوم: محمدحسین امید به‌عنوان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد. در رابطه با وضعیت کاری امید به‌عنوان معاون مالی اداری وزیر علوم و ریاست دانشگاه علمی کاربردی ممکن است تغییراتی در معاونت مالی اداری ایجاد شود.

فرهادی: هدف اصلی از تدوین سند ملی آموزش۲۰۳۰، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی در حوزه آموزش است

فرهادی، وزیر علوم: هدف اصلی از تدوین سند ملی آموزش۲۰۳۰، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی در حوزه آموزش و ارتقای مرجعیت علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیا و اقیانوسیه و جهان است. آموزش ۲۰۳۰ که عنوان آن “به‌سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر، باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه” تعیین‌شده است برنامه کار دولت‌ها را در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی از آموزش پایه و سوادآموزی گرفته تا آموزش عالی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، آموزش بهداشت و سلامت و نیز آموزش شهروندان برای دستیابی به جوامع یادگیرنده، پایدار و دانش‌بنیان ترسیم می‌کند.

وزیر ارتباطات از نهایی شدن قرارداد ساخت یک ماهواره سنجش از راه دور با همکاری کشور روسیه خبر داد

واعظی، وزیر ارتباطات: توافق ما برای ساخت یک ماهواره سنجش از راه دور با روسیه نهایی شده که سند آن امروز امضا می‌شود و کار ساخت آن از فردا شروع می‌شود.

نماینده مجلس: فساد اداری در سیستم وزارت علوم دیده می‌شود

کاتب، عضو هیئت‌رئیسه مجلس: فساد اداری در سیستم وزارت علوم همچون دادن امتیاز به مؤسسات آموزش غیردولتی و مدیران اسبق و فعلی (لیست آنها موجود است) دیده می‌شود. متأسفانه وزارت علوم رشته‌های ارشد و دکترا را به این مؤسسات غیراستاندارد واگذار و با استفاده از رانت‌های دولتی و اطلاعاتی در حق دانشگاه‌های دولتی و کوچک اجحاف و حق مردم را تضییع می‌کند.

بارأی دیوان عدالت اداری، کنکور مستقل تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد، منتفی شد

در پی شکایت دانشگاه آزاد اسلامی دایر بر تقاضای ابطال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و تقاضای دستور موقت مبنی بر عدم اجرای مصوبه مذکور نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی ، شعبه چهارم دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر عدم اجرای بند ۳ مصوبه نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی و اجازه انتشار دفترچه آزمون برای دانشگاه مذکور صادر کرده بود بعد از حصول دلایل جدید مبنی بر عدم ضرورت ادامه دستور موقت به تاریخ ۲۲/۹/۹۵ مستنداً به ماده ۴۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری دستور موقت منتفی شد.

معاون وزیر علوم: سالانه ۵۰ هزار پژوهش بدون متقاضی در کشور انجام می‌شود

امید، معاون وزیر علوم: سالانه نزدیک به ۵۰ هزار پژوهش بدون متقاضی در کشور انجام می‌شود و انجام پژوهش‌ها به‌صورت دولتی در کشورمان و ارتباط نداشتن با صنعت، سبب بایگانی و استفاده نشدن از پژوهش‌ها می‌شود.

معاون امور بین‌الملل معاونت علمی‌ ریاست‌جمهوری از افزایش بودجه حمایتی طرح‌های همکاری ایران و چین خبر داد

بیرنگ، معاون امور بین‌الملل معاونت علمی‌ ریاست‌جمهوری: همکاری بین معاونت علمی و آکادمی علوم چین از سه حوزه به ۶ حوزه افزایش یافت و بودجه حمایتی این طرح‌های همکاری نیز افزایش پیدا کرد.

فرهادی: ایران آمادگی اعطای بورس به دانشجویان فرانسوی را دارد

فرهادی، وزیر علوم، در دیدار هیئت فرانسوی: در حال حاضر زبان فارسی در دو دانشگاه فرانسه و در ۱۲ دانشگاه ایرانی نیز زبان فرانسه تدریس می‌شود و تمایل داریم روابط علمی و آموزشی دو کشور به‌خصوص در زمینه‌های تبادل استاد و دانشجو، تحقیقات مشترک، تأسیس دوره‌های مشترک و همایش‌های مشترک علمی و تحقیقاتی بیش‌ازپیش گسترش یابد. ما مصمم هستیم در مراکز آموزش عالی و پژوهشی فرانسه به‌خصوص در زمینه‌های نورو ساینس، تکنولوژی اطلاعات، علوم پایه، نانو، بایو و انرژی‌های تجدید پذیر به‌صورت مشترک همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم. ما آمادگی اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان فرانسوی در زمینه رشته‌های مطالعات ایرانی اسلامی، هنر، تاریخ و مهندسی را داریم.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل: حضور ۴۰ رئیس دانشگاه فرانسه در ایران آغاز تحول در همکاری‌های علمی دو کشور است

سالارآملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل: توسعه نیروی انسانی توانا باکیفیت بالا، انتقال دانش از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها به صنعت و تجاری‌سازی و بین‌المللی سازی و تقویت همکاری علمی با کشورهای دوست، سیاست‌های اصلی آموزش عالی ایران را تشکیل می‌دهد. تحول میان همکاری‌های دو کشور در دو سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است و تصور ما بر این است که علاوه بر همکاری‌های دوجانبه در تبادل استاد و دانشجو ، انجام پروژه‌های مشترک ، برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی مشترک و تبادل دانش از طریق برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها هم بتوانیم همکاری‌های خوبی در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

وعده واریز ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه از صندوق توسعه ملی به صندوق نوآوری و شکوفایی تا پایان سال ۹۵

سلطانی، رئیس عامل صندوق نوآوری و شکوفایی: قرار است از صندوق توسعه ملی، بودجه‌ای تا پایان سال به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یابد، و این بودجه برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که قرار است از بانک مرکزی به خزانه معاونت و از آن به صندوق نوآوری و شکوفایی واریز شود.

رئیس دانشگاه تهران خبر داد؛ قول دولت برای اختصاص بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها در دی‌ماه

نیلی، رئیس دانشگاه تهران: در سال جاری تاکنون بودجه تعمیر و تجهیز به دانشگاه‌ها تخصیص داده نشده است و امیدواریم این بودجه زودتر به دانشگاه‌ها اختصاص یابد. دولت قول داده است این بودجه را به‌صورت کامل در دی‌ماه سال جاری به دانشگاه‌ها اختصاص دهد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس: وزارت علوم ردیف بودجه برخی دانشگاه‌ها را صفر کرده است

کاتب، عضو هیئت‌رئیسه مجلس: وزارت علوم در سال ۹۶، ردیف بودجه برخی دانشگاه‌ها را تنزل داده یا آن را صفر کرده است درحالی‌که از سال ۱۳۹۲ چنین عنوانی به آنها تعلق داشته است. این بی تعهدی وزارت علوم در قبال دانشگاه‌ها باعث بدبینی مردم خواهد شد زیرا بسیاری از دانشجویان بر اساس عنوان این دانشگاه‌ها در آنها ثبت‌نام کرده‌اند و از سال ۹۲ تحت عنوان دانشگاه در دفترچه‌ آزمون‌ها درج‌شده‌اند. تبدیل دانشگاه به دانشکده یا مجتمع آموزشی یا مرکز آموزشی در حالی است که چنین مسائلی نارضایتی دانشجویان را به دنبال خواهد داشت و مسئله امنیتی تولید می‌کند.

معاون وزیر علوم: در سال ۹۶ مدل تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها بر اساس فعالیت‌های کیفی و فناوری است

امید، معاون وزیر علوم: در سال ۹۶ مدل تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها بر اساس فعالیت‌های کیفی و فناوری بوده است به‌طور مثال دانشگاه‌هایی که فعالیت‌‎های پژوهشی مؤثر، تولید علم مناسب، انتقال فناوری و فعالیت‌های بین‌المللی داشته‌اند بودجه کامل به آنها اختصاص می‌یابد.

ستاری: وظیفه دولت، سرمایه‌گذاری در پژوهش‌های پایه است

ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور: وظیفه دولت است که در پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند. تا زمانی که پژوهش در اقتصاد کشور تأثیر نداشته باشد کسی پژوهش را تحویل نمی‌گیرد و همه فکر می‌کنند که پژوهش یک کالای لوکس است، ما باید پژوهش پایه را از تجاری تفکیک کنیم زیرا در بخش تجاری حق ندارد وارد شود و این بخش مربوط به حوزه خصوصی است.

مدیرکل برنامه‌ریزی دانشگاه تهران: بودجه پژوهشی در کل دانشگاه‌ها گاهی به زیر یک درصد می‌رسد

طاهری نیا، مدیرکل برنامه‌ریزی دانشگاه تهران: قاعدتاً میزان اختصاص بودجه به حوزه پژوهش و تحقیقات در دانشگاه باید حدود ۱۵درصد بودجه کل دانشگاه باشد. اما اکنون این رقم در دانشگاه تهران که به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران و به‌عنوان دانشگاه ایرانی مطرح است، مبلغی در حدود ۱۳ درصد بودجه کل دانشگاه بوده که رقم پایینی است. باید برای حمایت از پژوهشگران این سهم افزایش یابد و رقمی خیلی بیشتر از این رقم باید باشد.

افزایش ۱۰ درصدی بودجه معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سال ۹۶

بودجه جاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طبق برآوردهای اعتباری مربوط به لایحه بودجه سال آینده، حدود ۱۰ درصد به نسبت سال جاری افزایش‌یافته و به رقمی بالغ‌بر یک هزار و ۵۳ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان رسیده است.

**********************************************************

پی‌نوشت:

[۱] ماده ۷ قانون سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات‌ تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: