۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸
هفتمین بسته خبری حمل و نقل منتشر شد

کمیسیون عمران مجلس از فاجعه تصادف قطار سمنان می گوید

هفتمین بسته خبری حمل‌ونقل که به مهمترین تحولات این حوزه در یک ماه گذشته اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به گزارش کمیسیون عمران از فاجعه تصادف قطار هفت‌خوان و انتصاب مدیرعامل جدید راه‌آهن پرداخته شده است.

به گزارش عیارآنلاین، هفتمین بسته خبری حمل‌ونقل که به مهمترین تحولات این حوزه در یک ماه گذشته اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به گزارش کمیسیون عمران از فاجعه تصادف قطار هفت‌خوان و انتصاب مدیرعامل جدید راه‌آهن پرداخته شده است.

فاجعه تصادف قطار در هفت خوان سمنان

هفت خوانقطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ پنجم آذر ماه در محور تهران ـ مشهد قبل از ایستگاه هفت‌خوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت می‌کند. قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو بلاک قبل از قطار تبریز ـ مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی وارد مذاکره می‌شود.

نهایتاً دستور حرکت در بلاک‌های قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل خودکار قطار، به قطار سمنان ـ مشهد اعلام می‌شود. این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپه‌های مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگن‌های انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابل‌کنترل می‌شود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هم‌وطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.

کمیسیون عمران از فاجعه تصادف قطار می گوید

مجلس شورای اسلامیپس از وقوع این حادثه ناگوار یکی از کارگروه هایی که موظف به بررسی و تهیه گزارش از این حادثه شد، کمیسیون عمران مجلس بود. در شانزدهم آذر ماه این گزارش منتشر شد که در آن به نکات مهمی اشاره شده است که پیش از این در گزارشات کمیسیون عالی سوانح راه آهن جمهوری اسلامی به آن توجهی نشده بود که البته دلیل آن مشخص است چراکه کمیسیون عالی سوانح راه آهن یکی از زیر مجموعه های وزارت راه شهرسازی به شمار می آید و به بررسی حادثه در بازه زمانی کوتاه و محدود به همان روز می پردازد.

در ادامه به بخش های مهمی از گزارش کمیسیون عمران مجلس پیرامون این حادثه پرداخته می شود:

– بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از انتصاب‌های کلیدی و مناصب حرفه‌ای راه‌آهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا بر اساس تجربه، تخصص مرتبط و رعایت ارتقای سلسله مراتبی نبوده و این مهم موجب کاهش تعلق سازمانی، تبعیض اداری و کاهش انگیزه و عملکرد شده است.

– مدیران ستادی و تصمیم‌گیر شرکت راه‌آهن جمهوری اسامی، مقررات و ضوابط درون‌سازمانی، بالاخص در حوزه سیر و حرکت را به‌گونه‌ای تعریف و تدوین نموده‌اند که در صورت بروز سانحه از مسئولیت مبری شناخته شوند.

– برودت هوا به‌عنوان علت توقف قطار تبریز ـ مشهد اعلام شده است، درحالی‌که امروز از کار افتادن قطار در چنین دماهایی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و از آنجا که ضرورت داشته است قطار، قبل از حرکت از نظر به همراه داشتن تجهیزات فنی سالم و کافی برای مقابله با شرایط سرد، کنترل و مجوز حرکت داده شود، لازم است عملکرد مسئولان کنترل قطار بررسی و در تعیین سهم قصور موردتوجه قرار گیرند.

– محور تهران ـ مشهد به‌عنوان پرترافیک‌ترین محور ریلی کشور به‌منظور افزایش سرعت و ظرفیت و حذف خطای انسانی به‌عنوان پایلوت اولیه ATC تعیین و اجرایی شده است، اما روزانه شاهد تردد تعداد زیادی از قطارهای فاقد ATC شامل قطارهای باری، ترنستها، ریل‌باسها، وسایط نقلیه خطی و… هستیم که این دوگانگی تردد با سامانه و بدون سامانه نه‌تنها منجر به حذف خطای انسانی نشده بلکه موجب سردرگمی و توسعه خطای انسانی نیز شده است.

– رجوع به دفاتر خرابی ATC و خرابی علائم الکتریکی نشان می‌دهد که در مدت اجرای پروژه بیش از ۲۰۰۰ بار دستور خاموشی ATC ثبت شده و خاموش نمودن این سیستم تبدیل به یک رویه عادی و موجب بی‌اطمینانی کاربران به این سیستم کنترلی شده بود.

– مقررات سیر و حرکت و دیگر ضوابط حاکم دارای نقاط ضعف، تضاد و دوگانگی و همچنین اختیاراتی جهت خاموش نمودن ATC می‌باشد. به‌عنوان‌مثال اینکه یک اپراتور غیرمسئول بتواند بدون وجود لایه‌های کنترلی مؤثر، تصمیم به خاموش نمودن سیستم کنترل قطار بگیرد.

پورسیدآقایی استعفا کرد/ آخوندی تبرئه شد

پورسید آقاییمحسن پورسیدآقایی مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ششم آذرماه درپی حادثه تصادف دو قطار در منطقه هفت خوان سمنان، ضمن عذرخواهی بابت این حادثه مرگبار و جان باختن بیش از ۴۰ تن از هموطنانمان اعلام استعفا کرد.

عباس آخوندی وزیر راه شهرسازی ضمن پذیرش استعفای محسن پورسیدآقایی طی نامه ای خطاب به او نوشت: اینک اقدام شما به عنوان یک کار مسئولانه و به منظور همدردی با مردم شریف ایران در تاریخ حوادث ایران ثبت خواهد شد.

این تصمیم پورسید آقایی زمانی نشان دهنده مسئولیت پذیری وی خواهد بود که به توضیح علل وقوع این حادثه در دوران مسئولیت خود بپردازد . به عبارت دیگر استعفا مدیران در این شرایط نباید ابزاری برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیتشان و یا تبرئه مدیران عالی تر باشد.

معاون خطاکار سابق، مدیرعامل جدید امروز

 محمد زادههیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه ۱۴ آذر به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رییس‌جمهوری، به سعید محمدزاده به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران رأی اعتماد داد.

در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی گفت: به‌منظور جلوگیری از خلأ مدیریتی و جلوگیری از وقوع از نابسامانی احتمالی، تلاش شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نسبت به معرفی مدیرعامل جدید راه‌آهن اقدام شود؛ وی افزود: فداکاری آقای محمدزاده به‌منظور پذیرفتن این مسئولیت در چنین شرایطی نشان از احساس مسئولیت وی در برابر مردم دارد و این ازجمله صفات مطلوب ایشان است و امید می‌رود با توجه به تجربه و تخصصی که دارند بار این مسئولیت سنگین به سرمنزل مقصود برسد.

لازم به ذکر است ضعف های مدیریتی و نظارتی که پیش از این در گزارش کمیسیون عمران به آن اشاره شد به زمان مسئولیت سعید محمدزاده به عنوان  معاونت فنی و زیربنایی شرکت راه آهن برمی گردد، به زبان دیگر یکی از مدیران ارشد راه آهن که در این حادثه غم بار بدلیل بی تدبیری و عدم نظارت صحیح بر حوزه کاری خود زمینه ساز وقوع چنین حادثه ای شد در حال حاضر با ارتقاء رتبه به سمت مدیرعاملی راه آهن انتخاب گردیده است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: