کارشناس آموزش و پرورش:

مدارس عرصه را برای ورود آموزشگاه‌های کنکور آماده می‌کنند

هاشمی نکو، مدیر سابق آموزش و پرورش مناطق تهران: مدارس با توجه به اینکه در بازار رقابت کنکور قرار گرفته‌اند عرصه را برای ورود آموزشگاه‌های خصوصی آماده کرده‌اند. سوابق تحصیلی براساس ارزشیابی‌های مختلف سالانه در مدارس به دست می‌آید و تمام سطوح آموزش را می‌سنجد. اگر مسئولان شورای سنجش و پذیرش دانشجو به آموزش‌وپرورش اجازه می‌داند این وزارتخانه امتحانات نهایی را در تمام پایه‌های دوره متوسطه برگزارمی‌کرد اما تا زمانی که این شورا مخالف افزایش سهم سوابق تحصیلی است آموزش‌وپرورش در مسیر گسترش امتحانات نهایی گام برنمی‌دارد. چرا سهم سوابق تحصیلی در همان ۲۵ درصد متوقف شده است؟ اگر قانون اجرا شود و سهم سوابق تحصیلی به ۸۵ درصد برسد برسد، بازارمنفعت اقتصادی مافیای کنکور با شکست مواجه می‌شود

به گزارش عیارآنلاین، سال‌هاست که کنکور بر نظام آموزشی کشور سایه انداخته و تمام برنامه‌های آموزشی دوره متوسطه تحت‌الشعاع کنکور قرار گرفته و آماده ساختن دانش‌آموزان برای قبولی در کنکور به یکی از مهمترین وظایف مدارس تبدیل شده است این در حالی است که سند تحول بنیادین به دنبال تعریف دیگری از نظام آموزش‌وپرورش است که با ساختار حاکم تفاوت‌های بسیاری دارد.

از نگاه بسیاری از خانواده‌ها معیار مدرسه خوب خلاصه شده است به برنامه‌های آموزشی، کلاس‌های تست زنی و در یک کلمه کمک به دانش‌آموز برای ورود به دانشگاه و تحت تأثیر این فضا مسائل تربیتی در مدارس به حاشیه رانده شده است.

مشهودترین آسیب کنکور که مورد نقد کارشناسان آموزش و پرورش قرار گرفته، استرس‌هایی است که به دانش‌آموزان، سلامت و امنیت روانی آنها وارد می‌کند و موج این آسیب‌ روانی نه تنها در دوره دبیرستان که در دوره راهنمایی و ابتدایی نیز مشهود است.هم‌اکنون کنکور به یک صنعت تبدیل شده که از قبل آن افراد بسیاری پول‌های کلان به جیب می‌زنند از مؤسسات کنکور تا هزینه‌های کلان تدریس خصوصی که گاه برای یک جلسه هزینه‌های میلیونی را برای خانواده‌ها به همراه دارد.

بسیاری از خانواده‌ها نیز تحت تأثیر تبلیغات این مؤسسات، با امید قبولی فرزندشان در رشته و دانشگاه‌ مدنظر زیربار تأمین هزینه‌های سنگین می‌روند و این مافیا روز به روز در حال قدرت گرفتن است، مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، فرآیند آموزش و پرورش را به علت توان مالی متأثر کرده است و کیف دانش‌آموزان را سنگین می‌کنند و با استفاده از روش‌های آشکار و پنهان، کتاب‌های خود را وارد کیف دانش‌آموزان می‌کنند.

علی عبدالعالی استادیار دانشگاه علم و صنعت تعبیر جالبی را از وضعیت فعلی نظام آموزش‌وپرورش کشور دارد، او معتقد است که این مؤسسات جنایتکاران هوشمند هستند و به اصطلاح کتاب‌هایی را می‌بافند و مطالب بیهوده‌ای را به خورد داوطلب می‌دهند گویی مخاطب آنها چیزی نمی‌‌داند؛‌ مافیایی نامعلوم یا معلوم در حال کنترل آموزش‌وپرورش هستند که گردش‌های مالی فوق‌العاده‌ای از این وضعیت دارند.

سید بابک هاشمی نکو مدیر سابق آموزش‌وپرورش منطقه سه و از کارشناسان آموزشی در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح تبعات منفی کنکور بر نظام آموزش وپرورش کشور پرداخت.

** استرس دانش‌آموزان و سودهای میلیاردی موسسات؛ ماحصل کنکور

سید بابک هاشمی نکو اظهار کرد:‌ کنکور ابعاد مختلفی دارد و باید از زوایای مختلف به آن پرداخت. ایجاد استرس برای دانش‌آموزان، سودجویی و منفعت طلبی برخی گروه‌ها واتلاف وقت افراد در کلاس‌های بیهوده تست زنی تنها بخشی از تبعات منفی کنکور است.

وی افزود: سایه کنکور تمام برنامه‌های مدارس را تحت سیطره قرار داده است و بهترین زمان دانش‌آموزان که باید صرف یاددگیری روش‌های صحیح زندگی شود به کار بیهوده تست‌زنی می‌گذرد. دانش‌آموزان برای قبولی در دانشگاه استرس بسیاری دارند و مدارس ناگزیرند که برنامه‌‌های آموزشی وقت‌گیر و بیهوده را در قالب کلاس‌های تست‌زنی و آمادگی کنکور برای دانش‌آموزان طراحی کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند ممکن است متقاضیان ثبت‌نام در مدرسه کاهش یابد.

** کنکور و هزینه‌های ۲۰ میلیونی مدارس

مدیر سابق آموزش‌وپرورش منطقه سه شهر تهران گفت:‌ خانواده‌ها بایدهزینه‌های سرسام‌آوری را برای کلاس‌های کنکور پرداخت کنند. در شهر تهران هزینه اعلام شده از سوی آموزش‌وپرورش برای دوره پیش دانشگاهی ۱۰ میلیون تومان است اما مدارس به دلیل برگزاری کلاس‌های کنکور هزینه‌های ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند و برخی خانواده‌ها حتی اگر توان مالی کافی هم نداشته باشند به امید قبولی فرزندشان در رشته و دانشگاه مورد نظر از هزینه‌های ضروری زندگی می‌کاهند تا هزینه میلیونی کلاس کنکور را تأمین کنند.

هاشمی نکو بیان کرد:‌ در دوره پیش دانشگاهی برای ایام عید که دانش‌‌آموز باید کنار خانواده حضور داشته باشد، برنامه آموزشی طراحی می‌کنند و دانش‌‌‌آموز تعطیلات عید را در اردوی کنکور سپری می‌کند.

** سودهای میلیاردی کتاب‌های کمک آموزشی

وی با طرح این پرسش که چرا مسئولان برای حذف کنکور تلاش نکردند و چه افرادی از این بازار سود می‌برند، ادامه داد:‌ شاهد حضور ورود افراد منفعت طلب با کسب سودهای میلیاردی در بخش کتاب‌های کمک آموزشی و کنکور هستیم به‌گونه‌ای که اگر یک کتاب ۸ تا ۱۰ هزار تومان سود داشته باشد این کتاب در تیراژ ۳۰ تا ۴۰ هزار نسخه معادل ۴۰۰ میلیون تومان برای ناشر سود دارد. برخی ناشران نیز از یک عنوان کتاب ده‌ها بار تجدید چاپ دارند و سودهای میلیاردی به جیب می‌زنند.

** کاهش حجم کتب و امتحانات در کشورهای پیشرفته

مدیر سابق آموزش‌وپرورش منطقه سه شهر تهران بیان کرد:‌ انواع آزمون‌های تستی در مدارس برگزار می‌شود، این آزمون‌ها در گذشته فقط در دوره متوسطه برگزار می‌شد اما هم‌اکنون مقطع ابتدایی را نیز درگیر کرده است و سودهای کلان را عاید افراد خاص می‌کند این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته از تعداد امتحانات و حجم کتب کاسته می‌شود.

** سی‌دی‌هایی که میلیونی به فروش می‌رسند

هاشمی نکو با اشاره به اینکه کتاب‌های کمک درسی به مقطع ابتدایی نیز وارد شده و کیف دانش‌‌آموزان را سنگین کرده است، گفت:‌ مؤسساتی وجود دارند که به لطف تبلیغات تلویزیونی فضایی را القاء می‌کنند که مخاطب تصور می‌کند اگر از این خدمات استفاده نکند در کنکور پذیرفته نمی‌شود این موسسات حتی سی‌دی‌های خود را به قیمت ۵ تا ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

** مدرسان کنکور چگونه شهریه مدارس را بالا می‌برند

وی ادامه داد:‌ برخی مدرسان کنکور که اکثر آنها معلم نیستند با روش‌های کلیشه‌ای و ارائه نکات تستی به شهرت رسیده‌اند و از مدارس مبالغ بسیار بالایی برای تدریس یک ترم درخواست می‌کنند و مدارس به دلیل شهرت آنها و جذب دانش‌آموز اقدام به استخدام این افراد می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود تا شهریه مدرسه بالاتر برود و متأسفانه هیچ فرد یا نهادی این معضل را پیگیری نمی‌کند.

** نفوذی‌هایی که اجازه حذف کنکور را نمی‌دهند

مدیر سابق آموزش و پرورش منطقه سه شهر تهران عنوان کرد: این گروه‌ها با نفوذ در ارکان مختلف مدیریتی، اجازه حذف کنکور را نمی‌دهند، چرا سهم سوابق تحصیلی در همان ۲۵ درصد متوقف شده است؟ اگر قانون اجرا شود و سهم سوابق تحصیلی به ۸۵ درصد برسد برسد، بازارمنفعت اقتصادی مافیای کنکور با شکست مواجه می‌شود بنابراین آنها اجازه این اتفاق را نمی‌دهند.

** مدارس عرصه را برای ورود آموزشگاه‌های کنکور آماده می‌کنند

هاشمی نکو گفت:‌ والدین هم برای قبولی فرزندانشان در کنکور به دام این مؤسسات افتاده‌اند. برخی افراد نیز برای این موسسات بازار‌گرمی کرده و داوطلب فراهم می‌کنند در حقیقت این افراد با سمت مشاور کنکور به مدارس راه پیدا کرده‌ و آنقدر تبلیغ یک موسسه خاص را می‌کنند که دانش‌‌آموز تصور می‌کند اگر در کلاس‌های این موسسه ثبت‌نام نکند در کنکور پذیرفته نمی‌شود.

وی افزود:‌این افراد با کادر مدارس ارتباط می‌گیرند و موسسات آنها را تطمیع می‌کنند، مدارس نیز با توجه به اینکه در بازار رقابت کنکور قرار گرفته‌اند عرصه را برای ورود آموزشگاه‌های خصوصی آماده کرده‌اند.

مدیر سابق آموزش‌وپرورش منطقه سه شهر تهران ادامه داد:‌ سوابق تحصیلی براساس ارزشیابی‌های مختلف سالانه در مدارس به دست می‌آید و تمام سطوح آموزش را می‌سنجد. در مدارس شاهد آزمون‌های تکوینی و نمرات مستمر هستیم که این نمرات ارزیابی فصلی از تمام رفتار دانش‌آموز است بنابراین اعتبار آن بسیار بالاتر از کنکور ی است که در چند ساعت برگزار می‌شود.

وی افزود: اگر مسئولان شورای سنجش و پذیرش دانشجو به آموزش‌وپرورش اجازه می‌داند این وزارتخانه امتحانات نهایی را در تمام پایه‌های دوره متوسطه برگزارمی‌کرد اما تا زمانی که این شورا مخالف افزایش سهم سوابق تحصیلی است آموزش‌وپرورش در مسیر گسترش امتحانات نهایی گام برنمی‌دارد چرا که این مسئله هزینه‌بر است و چرا باید شورایی در وزارت علوم توان وتو کردن قوانین مجلس را داشته باشد

هاشمی نکو عنوان کرد:‌ در برخی موارد نیز آموزش‌وپرورش به این وضع دامن می‌زند مثلاً در برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان شیوه تستی وجود دارد که باعث استرس و نگرانی در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و ابتدایی می‌شود و همین کار یک بازار اقتصادی را برای کلاس‌های تیزهوشان و چاپ کتب مربوطه به وجود آورده است.

منبع: تسنیم

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: