۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۸

فرهادی: هدف اصلی از تدوین سند ملی آموزش۲۰۳۰، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی در حوزه آموزش است

وزیر علوم و رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: هدف اصلی از تدوین سند ملی آموزش۲۰۳۰، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی در حوزه آموزش و ارتقای مرجعیت علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیا و اقیانوسیه و جهان است.

به گزارش عیارآنلاین، دکتر فرهادی در نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش ۲۰۳۰ و رونمایی از سند ملی آموزش۲۰۳۰ اظهار داشت: تهیه سند ملی آموزش  ۲۰۳۰ نشانه حرکت هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران مطابق با آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های بین‌المللی است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: آموزش ۲۰۳۰  که عنوان آن “به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر، باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه” تعیین شده است برنامه کار دولت‌ها را در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی از آموزش پایه و سوادآموزی گرفته تا آموزش عالی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، آموزش بهداشت و سلامت و نیز آموزش شهروندان برای دستیابی به جوامع یادگیرنده، پایدار و دانش‌بنیان ترسیم می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش ۲۰۳۰ با اهداف دیگر توسعه پایدار۲۰۳۰ سازمان ملل متحد ارتباط بسیار نزدیکی دارد، نیازمند تعهد و حمایت بلندپایه سیاسی دولت‌ها در یک رویکرد فرابخشی است که علاوه بر درگیرسازی همه عاملان و ذینفعان آموزشی در سطوح رسمی و غیر رسمی، دولتی وخصوصی، زمینه مشارکت بخش‌های مختلف جامعه مدنی را نیز در حمایت و تامین اعتبار فعالیت‌های آموزشی فراهم  سازد.

وزیر علوم اظهار داشت:  دستورکار۲۰۳۰ توسعه پایدار سازمان ملل متحد در اجلاس عالی‌رتبه سران ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۵ در نیویورک تصویب شد و رهبران کشورها متعهد شدند از اول ژانویه ۲۰۱۶، برنامه‌ریزی لازم را جهت تحقق اهداف این دستورکار، و ادغام آن‌ها در سیاست‌ها و برنامه‌های ملی انجام دهند.

دکتر فرهادی گفت:  این دستورکار که نقشه‌راه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی را در زمینه توسعۀ پایدار تا ۱۵ سال آینده ترسیم می‌کند، بر اساس دو محور اصلی شکل گرفته است: حذف فقر و توسعۀ پایدار که در قالب ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه به مقابله با چالش‌های مشترک در سطوح محلی و جهانی، در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌پردازد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه آموزش، بزرگراه دسترسی به “پیشرفت مبتنی بر دانایی” در جوامع مختلف بشری و سرمایه اصلی تلاش‌ها برای نیل به صلح، عدالت اجتماعی و تعالی انسانی است گفت: درکشور ما، سابقه آموزش و فعالیت‌های علمی به قرن‌ها پیش باز میگردد که دانشمندان آن مانند ابن سینا، فارابی و ذکریای رازی، سهم بسزائی در تولید و گسترش جهانی دانش و تبدیل علم به میراث جهانی داشته‌اند. البته نقش تعالی بخش تعالیم دین اسلام و تلفیق مبارک تمدن ایرانی و تدین اسلامی و پیوند دین و دانش را در تعمیق بینش علمی ایرانیان مسلمان، نباید نادیده انگاشت.

وی تاکید کرد: آموزه‌های دینی ما نیز هر یک به نحوی بر اهمیت آموزش و یادگیری مادام‌العمر دلالت دارند که بیانگر نفی محدودیت زمان و مکان و همگانی بودن دانش و فراگیر بودن فرایند تعلیم و تعلم در دین مبین اسلام است.

دکتر فرهادی گفت: هدف فراگیری که در چارچوب عمل آموزش۲۰۳۰ مورد تاکید قرار گرفته است: تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه است. بر این اساس، دولت‌ها مکلف شده‌اند تا از تمامی ابزارها برای تحقق این هدف استفاده کنند.

وی افزود: مقررات آموزشی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم‌سو با راهبرد دسترسی همگان به آموزش، وضع گردیده است و مسئولان کشور مؤظف به ایجاد شرایط لازم برای گسترش و تعلیم آموزش در همه سطوح اعم از ابتدایی، متوسطه و عالی می‌باشند.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: اهداف آموزش ۲۰۳۰ در اسناد کلان بالادستی کشورمان مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علم و فناوری کشور و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه نیز ملحوظ شده‌اند.

وزیر علوم اظهار داشت:  براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی همه افراد واجب‌الشرایط، فارغ از جنسیت، دین و قومیت برای ورود به آموزش عالی بلامانع است. بر همین اساس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ما شاهد گسترش دسترسی، برابری و کیفیت در آموزش عالی بوده‌ایم.

وی افزود: همگانی‌ساختن و ایجاد فرصت‌های برابر در دسترسی به آموزش عالی: ظرفیت جمعیت دانشجوئی ما ظرف سی و هشت سال پس از انقلاب به رشد قابل توجهی رسیده است: تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی کشور ما از ۱۷۵,۶۷۵ نفر در سال تحصیلی ۱۳۵۸-۱۳۵۷، به تعداد ۴,۸۰۲,۷۲۱ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴رسیده است.

وزیر علوم با اشاره برابرسازی فرصت‌های آموزشی برای دختران و پسران  پس از استقرار  جمهوری اسلامی ایران گفت:  اکنون در کشور ما تعداد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقریبا مساوی است. حضور دختران در کلیه رشته‌های علمی  بیانگر عدم تبعیض جنسیتی در ورود به دانشگاه می‌باشد. تعداد دانشجویان دختر نه تنها در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در تمام رشته‌ها افزایش داشته است، بلکه این حضور در دوره‌های تحصیلات تکمیلی قابل توجه است.

وی افزود: ارتقای کیفیت: یکی ازسیاست‌های مهم آموزش عالی ایران طی چند سال گذشته ارتقای کیفیت آموزشی و هدفمندسازی آموزش بوده است و از سال ۱۳۹۲، چندین برنامه راهبردی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این ارتباط تدوین شده است که طرح آمایش آموزش عالی، طرح منشور کیفیت، نظام جامع تضمین کیفیت و نظارت. بر این اساس، اقداماتی در جهت بازنگری برنامه‌های درسی، کاهش تصویب دوره‌های کارشناسی و کاردانی و افزایش تصویب دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۹۴ از جمله این اقدامات است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: اسناد کلان بالادستی و برنامه ششم توسعه  کشور بر هدفمند بودن، موثر بودن و پاسخگو بودن آموزش به نیازهای نظام اجتماعی تاکید دارند،  نظام‌ آموزشی کشور ما، باید به بازارهای کار متحول و تبعات ناشی از پیشرفت‌های فناوری، شهرنشینی، مهاجرت، بی‌ثباتی سیاسی، تخریب زیست‌محیطی، رقابت برای منابع طبیعی، چالش‌های جمعیتی، رشد بیکاری جوانان، فقر مداوم، گسترش نابرابری و تهدیدهائی که بر صلح و امنیت جوامع خدشه وارد می‌سازد، پاسخگو باشند و دانش‌آموزان و دانشجویان را برای زندگی در جوامعی که به‌طور مداوم در معرض تحولات شتابان فناوری است، آماده سازند و شهروندان مسئول و پاسخگوی جهانی مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی کشور، تربیت کنند.

وی افزود: کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اقدام هوشمندانه‌ای در ارتباط با بومی‌سازی چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ انجام داده است و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در دستگاه‌هایی که عهده‌دار مسئولیت در حوزه‌های متنوعی از آموزش هستند، اقدام به تدوین سند ملی آموزش ۲۰۳۰ نموده است.

وزیر علوم تاکید کرد:  اجرای موفق سند ملی آموزش۲۰۳۰ به جلب مشارکت گسترده و نظام‌مند و ایجاد هماهنگی در میان بخش‌های متعدد و طیف گسترده‌ای از عاملان و ذینفعان بستگی دارد. برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف آموزش۲۰۳۰ می‌بایست برمبنای رویکردی فرابخشی باشد که براساس همکاری موثر، تمرکز بر نتایج، گسترش شراکت، شفافیت، مسئولیت مشترک و وحدت عمل همه عاملان شکل گرفته است.

دکتر فرهادی افزود : هیئت دولت نیز به این نکته توجه داشته است و کارگروه ملی اجرای آموزش ۲۰۳۰ را  با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هیجده نهاد و وزارتخانه دیگر تشکیل داده است که برنامه اجرائی و نظارتی تحقق کامل آموزش ۲۰۳۰ را در سطوح ملی و استانی با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرائی مرتبط و هم‌سو با اهداف و برنامه‌های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کند. این کارگروه ملی موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه‌های ذیربط را سالانه به هیئت وزیران ارائه دهد و گزارش نهائی را به کمیسیون ملی یونسکو جهت ارسال به مراجع بین‌المللی ارائه دهد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سند ملی آموزش۲۰۳۰ در مراسمی با حضور وزیر علوم،وزیر آموزش و پرورش ،معاون امور زنان و خانواده ، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از محققان  در مجموعه فرهتگی تلاش وزارت کار رونمایی شد.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: