به گزارش عیارآنلاین، در لایحه بودجه سال ۹۶، بودجه وزارت آموزش و پرورش معادل ۳۱هزار و ۶۸۱ میلیارد و ۵۶۲ میلیون تومان است که این رقم در بودجه سال ۹۵ معادل ۲۸هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بود.
در لایحه بودجه سال ۹۶، ۱۱۰ میلیارد تومان برای فعالیتهای تربیت بدنی و ارتقای سلامت دانشآموزان اختصاص یافته است که این رقم در بودجه سال ۹۵ معادل ۱۰۰ میلیارد تومان بود، به این ترتیب در بودجه سال ۹۶ اعتبار فعالیتهای تربیت بدنی ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
** اعتبار ۲۸۸میلیارد تومانی برای کیفیتبخشی
۲۸۸ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان برای کیفیتبخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی اختصاص یافته است که این رقم در بودجه سال ۹۵ معادل ۳۳۲ میلیارد تومان بود و به این ترتیب در بودجه سال ۹۶ سهم بودجه کیفیتبخشی ۴۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.
** ۹۴میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانشآموزان روستایی
بودجه اختصاص یافته به ایاب و ذهاب دانشآموزان مناطق روستایی معادل ۹۴ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان است که این رقم در بودجه سال ۹۵ معادل ۵۹٫۶ میلیارد تومان بود بدین ترتیب بودجه مربوط به ایاب و ذهاب دانشآموزان مناطق روستایی حدود ۳۵ میلیارد تومان افزایش داشته است.
۷۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان در لایحه بودجه سال ۹۶ برای تغذیه رایگان و امور رفاهی دانشآموزان مناطق محروم اختصاص یافته است که این رقم در بودجه سال ۹۵ معادل ۶۹ میلیارد تومان بود.
۱۶۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در لایحه بودجه سال ۹۶ به فعالیتهای تربیتی و پرورشی اختصاص یافته است.
۱۹۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در لایحه بودجه سال ۹۶ برای سرانه دانشآموزی در نظر گرفته شده است که این رقم در لایحه بودجه سال ۹۵ معادل ۱۷۴ میلیارد تومان بود.
** سال ۹۶ بهلحاظ مالی سال سختی برای آموزشوپرورش است
در رابطه با بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش در سال ۹۶ با ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش به گفتوگو نشستیم.
ابراهیم سحرخیز در رابطه با بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برای سال ۹۶ اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش برای سال ۹۵ حدود ۳۱هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان تعیین شده است و به نظر میرسد سال ۹۶ سال سختی برای آموزش و پرورش باشد با توجه به اینکه حداقل بودجه مورد انتظار برای ادارات کل استانها ۳۰هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: اگر ۱۰ درصد افزایش حقوق را که حداقل درنظر گرفته شده از سوی دولت است پیشفرض مصوب شدن بدانیم انتظار بود بودجه دولت در بند «و» و حقوق ۱۰ درصد افزایش یابد یعنی هزینههای آموزش و پرورش در بحث حقوق و دستمزد افزایش یابد.
** آموزش و پرورش پایان اسفند حتی بودجهای برای پرداخت عیدی ندارد
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه سال ۹۵ وزارت آموزش و پرورش ۳۰هزار میلیارد تومان بود که پاسخگوی نیازهای این وزارتخانه نیست و اگر آموزش و پرورش بهطور متوسطه ماهیانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند تا پایان اسفند حتی بودجهای برای پرداخت عیدی ندارد و این یک کسری پنهان است.
سحرخیر تصریح کرد: آموزش و پرورش با هزینههای اجتناب ناپذیر مواجه است که این صرفاً حقوق نیروهای رسمی نیست بلکه بحث اضافه تدریس را داریم که با اضافه کار متفاوت است، در بحث اضافه کار چون دولت هرسال اعتبار پیشبینی میکند میتواند آن را افزایش یا کاهش دهد اما اضافه تدریس قابل کاهش نیست یعنی یک معلم علاوه بر خود بهجای یک فرد دیگر نیز کار کند، معلم برای این موضوع الزامی ندارد و آموزش و پرورش موظف است بهجای او نیرو تأمین کند.
وی با اشاره به اینکه وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرد «۱۰۰ هزار نفر از نیروی انسانی و ۲۰۰ هزار ساعت از ساعات اضافه تدریس را کاهش دادهایم»، گفت: با وجود این، باز هم آموزش و پرورش حدود ۹۰۰ هزار ساعت، اضافه تدریس دارد که برای آن به اعتبار نیاز است اما در سال ۹۵ مبلغی برای آن در نظر گرفته نشده است.
** بودجهای برای هزینههای اجتنابناپذیر وجود ندارد
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش علاوه بر اضافه تدریس معلمان، نیروهای قراردادی وجود دارند که آنها نیز حقوق میخواهند و این موضوع نیز جزو هزینههای اجتناب ناپذیر است که برای سال ۹۵ لحاظ نشده است و بودجه سال ۹۶ را نیز براساس سال ۹۵ در نظر گرفتهاند.
** آموزش وپرورش سال ۹۶ فقط ۳۳هزار میلیارد تومان حقوق میدهد
سحرخیز عنوان کرد: بودجه سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ حدود ۱۶۸۰ میلیارد تومان اضافه شده است در حالی که اگر ۱۰ درصد به حقوق معلمان اضافه شود ۳۳هزار میلیارد تومان فقط حقوق نیروهای رسمی و پیمانی است، پس برای اضافه تدریس، اضافه کار و هزینههای اجتنابناپذیر بودجهای در نظر گرفته نشده است.
وی ادامه داد: بودجه سایر برای آموزش و پرورش ضرورت دارد و اگر اعتبار خالی باشد کیفیتبخشی اتفاق نمیافتد. در بحث کمکسرانه مدارس دولتی اعتباری که در بودجه سال ۹۶ در نظر گرفته شده است پاسخگوی یک سال آموزش و پرورش نیست چراکه ۱۱۰ هزار مدرسه دولتی داریم که هزینههای اولیه آنها مانند آب، برق و گاز به میلیاردها تومان میرسد، از سوی دیگر مدارس، آزمایشگاه و کتابخانه دارند که باید تجهیز شود و معلمان نیز به دورههای توانمندسازی نیاز دارند.
** سال ۹۶ نیز هزینههای مدارس از جیب خانوادهها تأمین میشود
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی اعتبار مربوط در بودجه لحاظ نمیشود بدین معناست که مدیران مدارس باید از جیب خانوادهها هزینه کنند و آنها نیز مجبور به پرداخت پول به مدارس دولتی هستند.
** مدارس دولتی فقیرتر میشوند
سحرخیز تصریح کرد: این رویه منجر میشود تا مدارس دولتی فقیرتر شوند و مدارس نمونه دولتی و هیئت امنایی که از مردم هزینه دریافت میکنند، وضعیت مناسبتری خواهند داشت و این مسائل منجر به نابرابری میشود. از سوی دیگر طرحهایی که در معاونتهای مختلف وزارت آموزش و پرورش اجرا میشود به اعتبار نیاز دارد اما برای فعالیتهای کیفیتبخشی اعتبار قابل قبولی درنظر گرفته نشده است.
وی با اشاره به اینکه هزینه ایاب و ذهاب سرویس دانشآموزان روستایی در بودجه سال ۹۶ حدود ۳۵ میلیارد تومان افزایش داشته است، اظهار کرد: در سال ۹۵ آنقدر بدهی انباشت شده در این رابطه وجود دارد که باید آنها را پرداخت کنند، همچنین هزینه سرویس هر سال افزایش مییابد و اگر هزینههای مربوطه بهموقع پرداخت نشود راننده سرویس خدماتی ارائه نخواهد کرد و این مسئله منجر به ترک تحصیل در مناطق روستایی میشود.
سحرخیز ادامه داد: مسئولان چطور مدعی اجرای سند تحول بنیادین هستند؟ این سند که با شعار اجرایی نمیشود. سخنان وزیر آموزش و پرورش بسیار زیباست چرا که معتقد است سلطه آموزش باید کمرنگ شود و مباحث پرورشی جدیتر لحاظ شوند. پررنگ کردن پرورش مستلزم دگرگون کردن محیط آموزشی، غنیسازی مدارس و توانمند کردن معلمان است اما بدون بودجه چگونه میتوان آن را اجرا کرد؟
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۳۰ درصد مدارس کشور روستایی و بخشی در حاشیه شهرها هستند. مدارس دولتی امکانات کافی را برای برانگیختن دانشآموزان ندارند و باید از این مدارس حمایت کنیم اما شاهد هستیم که با تغییر وزرا نگاه دولت به آموزش و پرورش تغییر نکرده است و همچنان این وزارتخانه اولویت اصلی دولت نیست.
وی افزود: هزینه کردن در آموزش و پرورش منجر به توانمندسازی و توسعه نیروی انسانی میشود و نیروی انسانی میتواند کشور را بسازد. اگر به آموزش و پرورش بهویژه دوره ابتدایی و متوسطه اول را که پوشش فراوانی دارد توجه کافی نداشته باشیم در حق تعلیم و تربیت جفا شده است. امروز اگر بحث نظام تربیتی، سند تحول بنیادین و تربیتمحور بودن مدارس را درنیابیم در آینده پشیمان خواهیم شد چرا که وزارت علوم دانشبنیان و آموزش و پرورش تربیتبنیان است و انتظار بود دولت اعتبارات ویژهای را حداقل حدود ۴۰هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در نظر بگیرد.
سحرخیز ادامه داد: هنوز بدهیهای سالهای گذشته در بحث پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پرداخت نشده است و دولت دائم وعده میدهد که “تا آخر این ماه مطالبات را پرداخت میکنیم” اما خبری نیست.
** کمترین بودجه دانشگاههای کشور به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافت
سحرخیز با اشاره به بودجه دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد: کمترین بودجه به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است و این نشان میدهد که به آن بهعنوان دانشگاه درجه دو نگاه میشود، البته امیدواریم نمایندگان مجلس در بررسی بودجه آموزش و پرورش را دریابند هرچند این کار دشواری است چرا که نمایندگان مجلس نمیتوانند در سرجمع بودجه کشور اعداد و ارقام را تغییر زیادی دهند و اگر منابع دیگری را نیز خلق کنند، تجربه نشان داده است که مشخص نیست این منابع در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: در سالهای گذشته بودجهای از محل مالیات دخانیات برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شد اما اعتبار خاصی در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفت و نگرانی این است که در سال ۹۶ نیز خشکسالی در آموزش و پرورش حاکم شود مانند سال ۹۵ که مدارس تشنه سرانه بودند و در بیشتر مناطق خانوادهها مجبور بودند هزینه مدرسه را پرداخت کنند. به نظر میرسد دولت تمایل دارد تا خانوادهها به این نتیجه برسند که هزینههای مدارس دولتی را باید پرداخت کنند.
سحرخیز بیان کرد: حتی در روستاها نیز از خانوادهها پول دریافت میکنند و بهآرامی در حال حذف مدارس دولتی رایگان هستند در حالی که دولت وظیفه دارد برای آموزش و پرورش مردم هزینه کند.
منبع: تسنیم