۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸

آیا کمیسیون انرژی مجلس با رأی مثبت به حفظ کارت سوخت، مانع قاچاق بنزین خواهد شد؟

کارت سوخت به عنوان موثرترین و ساده ترین راه جلوگیری از قاچاق بنزین و کنترل مصرف این فرآورده نفتی شناخته شده است که لازم است کمیسیون انرژی مجلس با رأی مثبت به طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت، از حذف آن جلوگیری نماید.

کارت سوخت - سامانه هوشمند سوختمجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ استفاده از کارت سوخت را مردود اعلام کرد. در این اصلاحیه، بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ مبنی بر الزام دولت به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی به درخواست وزیر نفت حذف گردید.

مهمترین آسیب‌های حذف کارت سوخت را می‌توان عدم امکان کنترل مصرف سوخت در شرایط لازم و افزایش قاچاق این فرآورده نفتی نام برد. آمارهای به دست آمده از مصرف بنزین در شش ماهه نخست امسال نیز حاکی از رشد ۳٫۷ درصدی بنزین در کشور است و میزان متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور از ۷۲ میلیون لیتر در روز به ۷۴ میلیون لیتر رسیده است. این میزان از رشد مصرف بنزین در حالی رخ داده است که از زمان اجرای طرح کارت سوخت تاکنون با توجه به رشد بیش از  ۲ برابری تعداد خودرو در کشور میزان مصرف بنزین تقریبا ثابت ماند. گفتنی است که رشد تقاضای سالیانه بنزین در زمان آغاز سهمیه بندی بنزین حدود ۱۰ درصد بوده است که با اجرای سامانه هوشمنمد عرضه سوخت به کمتر از ۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

علاوه بر این، باید گفت که کارت سوخت، مهمترین و موفق ترین ابزار جلوگیری از قاچاق بنزین از سال ۸۶ تاکنون بوده است و حذف آن رواج مجدد قاچاق به خصوص قاچاق سازمان یافته این فرآورده نفتی را به همراه خواهد داشت. زیرا همچنان تفاوت قابل توجهی بین قیمت داخلی بنزین با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه وجود دارد. در حال حاضر، قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه مانند ترکیه (۵۲۰۰ تومان)، ارمنستان (۲۹۰۰ تومان)، افغانستان (۲۶۵۰ تومان) و پاکستان (۲۲۵۰ تومان) تفاوت زیادی با قیمت ۱۰۰۰ تومانی عرضه بنزین در ایران دارد و حذف نظارت بر عرضه این فراورده نفتی قطعا با افزایش قاچاق آن همراه خواهد بود.

در همین رابطه، حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن حمایت از طرح حفظ کارت سوخت اعلام کرد: «کارت سوخت سرمایه‌ای است که در حال حاضر، در اختیار کشور قرار دارد. وی عقیده  دارد که حفظ کارت سوخت منفعت بیشتری برای کشور دارد و ضرر حذف آن را بیشتر از حفظ آن دانسته است».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس حفظ این سامانه را به اندازه‌ای دارای اهمیت دانست که تأکید کرد: «اگر می خواستیم آنرا از ابتدا تاسیس کنیم، توجیه داشت؛ اما حال که این سامانه را در اختیار داریم چرا نباید آنرا حفظ کنیم؟»

مرادی، عضو کمیسیون انرژی نیز با اشاره به فواید حفظ کارت سوخت گفت: «سامانه هوشمند کارت سوخت به دلیل حاکم کردن ساز و کار شفافیت در شبکه توزیع سوخت و همچنین به تبع آن جلوگیری از قاچاق سازمان یافته در کشور، توانست به عنوان یکی از سامانه‌های موفق در طی این سالیان مطرح شود که اکنون در شرایطی قرار گرفته است که مخالفان شفافیت، تداوم این سامانه را بر نمی‌تابند».

مرادی با تاکید بر اینکه لازمه جلوگیری از فساد در بخش انرژی بهره بردن از یک سامانه هوشمند است، توضیح داد: «بدیهی‌ترین نگاه سیستمی و کارشناسی در حوزه انرژی و به ویژه بنزین که به عنوان کالای ارزشمند و تاثیرگذار است و عملکرد حجم زیادی از بخش تولید، واردات و توزیع کشور را به خود اختصاص داده است آن است که دولت جهت نظارت بر شبکه توزیع و جلوگیری از انحراف سوخت از شبکه توزیع نیازمند استفاده از سامانه‌ای هوشمند است».

قرار است امروز ۲۱ آذرماه ۹۵ کمیسیون انرژی برای بررسی مصوبه یک فوریتی حفظ کارت سوخت تشکیل جلسه دهد تا در صورت اجماع در مساله حفظ کارت سوخت، برای رای‌گیری به صحن علنی مجلس برود. بنابراین لازم است که حفظ کارت سوخت به عنوان موثرترین و ساده ترین راه جلوگیری از قاچاق بنزین، مورد حمایت و تایید نمایندگان مجلس قرار گیرد تا از نابودی این سامانه باارزش جلوگیری شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: