۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۵
متن انرژی 48 منتشر شد.

افزایش تعرفه برق بدون اطلاع رسانی و به شیوه غلط!

بسته خبری این هفته حوزه انرژی از موضوع “مشکلات توسعه مولدهای تولید پراکنده برق” تا موضوع “شیوه نادرست و ناگهانی تغییر تعرفه برق” و موضوع ” کم توجهی وزارت نیرو به روش های مرسوم تامین مالی” را مورد بررسی دقیق قرار داده است و در انتها اخبار برگزیده حوزه انرژی را به طور خلاصه پوشش داده است.

به گزارش عیارآنلاین، چهل‌‌وهشتمین بسته خبری «متن انرژی» منتشر شد. مشکلات توسعه مولدهای تولید پراکنده برق، شیوه نادرست تغییر تعرفه برق و کم توجهی وزارت نیرو به روش های مرسوم تامین مالی سه موضوعی هستند که در این شماره مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

توسعه مولدهای تولید پراکنده برق در پیچ و خم اعتبارات مالی

مصرف انرژی_بهره وری_برق_کم مصرفیکی از مسائل مهم حوزه برق توسعه مولدهای تولید پراکنده برق است. نیروگاه‌های تولید پراکنده علاوه بر اینکه به تامین انرژی کمک می‌کند به لحاظ پدافند غیر عامل نیز بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این به هنگام وقوع بلایای طبیعی و زمانی که شبکه از دست می‌رود این نیروگاه‌ها به دلیل نزدیکی به محل و سرعت بالای راه اندازی آنها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. همچنین در مواقع نیاز بالای برق مانند پیک مصرف برق در تابستان هزینه کمتری به نسبت نیروگاه‌های بزرگ برای رفع پیک پرداخت می‌گردد.

در حال حاضر ظرفیت این نوع از نیروگاه‌ها به بیش از ۸۰۰ مگاوات رسیده است و هزینه نصب این نیروگاه‌ها برای هر کیلووات حدود ۷۵۰ دلار است. برق تولیدی این نوع نیروگاه‌ها تا ۵ سال به صورت تضمینی توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود. بر طبق قانون ۲۰%آن توسط سرمایه گذار و ۸۰% از منابع صندوق توسعه ملی تامین می‌گردد.

به گفته مدیرعامل توانیر زمینه‌های لازم برای انعقاد قراردادهای دوجانبه میان تولیدکننده و مصرف کننده برق فراهم شده است که در این صورت صاحبان این نوع نیروگاه‌ها می‌توانند برق تولیدی خود را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند.

اما تامین اعتبار انجام این طرح با مشکلاتی روبرو شده است.

در همین رابطه علی بربند مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران ضمن تایید مشکلات تامین مالی طرح‌های احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده نکاتی را عنوان نموده است. وی گفته است که تاکنون بالای ۲۰۰ مگاوات مجوز احداث نیروگاه کوچک و تولید پراکنده صادر شده است اما فقط ۴۵ مگاوات که نیازی به وام نداشتند در حال انجام است و بقیه در صف دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی هستند.

مشکلات اعتباری توسعه مولدهای تولید پراکنده در حالی رخ داده است که آرش کردی مدیرعامل توانیر،  در مراسم بهره‌برداری فاز نخست یک نیروگاه تولید پراکنده برق در شرق تهران اعلام کرده بود که ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق یکی از سیاست‌های توسعه صنعت برق ایران است.

علاوه بر این بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، در قالب برنامه ششم توسعه، بین ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده می‌بایست احداث گردد.

بنابر این با توجه به مزیتهای کاهش تلفات انتقال و توزیع برق و اهمیت مسائل پدافندی لازم است که توسعه این دسته از نیروگاهها جزو اولویت‌های اجرایی وزارت نیرو قرار گیرد.

افزایش تعرفه برق بدون اطلاع رسانی و به شیوه غلط!!!

شبکه برقاز ابتدای مهر ماه ۹۵ تعرفه برق با افزایش ۱۰% روبرو گردید. ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس، معتقد است وزارت نیرو برای افزایش تعرفه برق اطلاع‌رسانی نکرده است و دولت باید قیمت برق را به حالت اولیه بازگرداند. مسئولین وزارت نیرو در توجیه این اقدام اعلام کرده‌اند که با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق افزایش یافته است

اما نمایندگان مجلس عقیده دارند افزایش ۱۰درصدی قیمت برق فشاری مضاعف بر آنها وارد می‌کند و سبب افزایش نارضایتی‌ها در شرایط کنونی اقتصادی می‌گردد. نکته قابل توجه این است که علاوه  براینکه برای گرانی برق هیچ خبر یا اطلاع‌رسانی صورت نگرفته، شیوه افزایش قیمت نیز نادرست بوده است. در دولت تدبیر و امید تاکنون ۳ مرتبه تعرفه های برق به شیوه های نامناسبی تغییر کرده است.

یک بار در اسفند سال ۹۲ تعرفه های برق برای تمام پله‌کان‌های مصرف برق ۲۴ درصد افزایش یافت و بار دیگر در اسفند سال ۹۳ تعرفه های برق برای تمام پله‌کان‌های مصرف برق ۱۰ درصد افزایش یافت. یکسان در نظر گرفتن افزایش تعرفه های برق برای تمام پله‌کان های مصرف، سیاستی نادرست در قیمت‌گذاری محسوب می گردد که باعث شده پله کانهای بالای مصرف برق، انگیزه ای برای رعایت الگوی مصرف برق نداشته باشند.

این درحالی است که برخی از کشورهای پیشرفته دنیا نظامی هوشمندانه را برای تعرفه گذاری قیمت حامل‌های انرژی وضع کرده اند. این نظام که روش تعرفه‌گذاری پلکانی-افزایشی نام دارد به منظوراصلاح الگوی مصرف انرژی در بخش های مختلف و به خصوص بخش خانگی اعمال شده است. در این روش، هزینه مصرف متناسب با میزان افزایش آن بالا می رود و در این صورت مصرف بیشتر با یارانه بیشتری همراه نمی‌شود و مشترکین پرمصرف به جای عموم مشترکین در کانون افزایش هزینه قرار می‌گیرند.

در این الگو ، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان «الگوی مصرف مجاز» تعریف می‌کند و هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزان‌تر تعیین می‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینۀ واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.

حال باید دولت پاسخ‌گو باشد که افزایش یکسان درصد تعرفه برق مشترکین پرمصرف و کم مصرف چگونه با عدالت سازگاری دارد و چرا مشترکین پرمصرف باید از یارانه پنهان بیشتری برخوردار باشند؟

کم توجهی وزارت نیرو به روش های مرسوم تامین مالی برای افزایش ظرفیت تولید برق

بانک‌های خصوصی_پول_سرمایه_اقتصاد_مالیاتدر ماه‌های اخیر مسئولین وزارت نیرو تاکید ویژه‌ای بر لزوم تامین مالی صنعت برق از منابع خارجی داشته‌اند. هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در بیان علت اصلی این اقدام گفته است که « ما الان مشکل پول داریم و یکی از مسائل اصلی‌مان که به سمت استقبال از سرمایه گذاری خارجی رفتیم این است که پول و نقدینگی در بازار ما نیست. »

طرز طلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز در پاسخ به این سوال که چرا با وجود شرکت های داخلی سازنده نیروگاه چون مپنا به سراغ شرکت های خارجی برای ساخت نیروگاه رفته اید، اظهار داشته است که « در حال حاضر مشکل عمده در بحث ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی کمبود سرمایه و آورده مالی است که به جهت حل مشکل تامین مالی پروژه های زیربنایی، ما به سمت سرمایه گذاری خارجی روآورده ایم و شرکت یونیت قرار است با سرمایه خود و بدون کمک مالی داخلی اقدام به سرمایه گذاری در جهت ساخت نیروگاه بنماید و این فضای کسب و کار داخلی را ارتقا خواهد داد.»

کارشناسان عقیده دارند که عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور محدودیت منابع مالی نیست بلکه بی‌توجهی دولت ها به ایجاد نهادهایی با ساختار مناسب در حوزه تامین مالی و طراحی و استفاده از سازوکارهای مطلوب برای حل این مشکلات است. به عنوان مثال، با حجم چند صد هزار میلیارد تومانی نقدینگی موجود در اقتصاد کشور، دولت‌ها به جذب بخشی از این نقدینگی به تولید توجه مناسبی نکردند و اجرای پروژه‌های ملی و زیربنایی سودآور را به افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی با لغو تحریم‌ها گره زدند. این در حالی است که در صورت ایجاد ساختار نهادی لازم و همچنین طراحی و استفاده از ابزارهای مناسب، امکان استفاده از سرمایه‌های مردمی برای تامین مالی پروژه‌های ملی و زیربنایی سودآور وجود دارد.

در همین رابطه می‌توان به تأمین مالی ٢٠٠٠میلیارد ریالی پتروشیمی شیراز در یک ثانیه از طریق بورس کالای ایران و خرید اوراق مشارکت اشاره کرد. علاوه بر این حجم نقدینگی کشور از مرز هزار میلیارد تومان عبور کرده و با انواع ابزارهای موجود در بازار سرمایه نظیر صکوک می توان تامین مالی کرد. فروش ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شرکت ملی نفت در ۲۶ اسفند ۱۳۹۴، در کمتر از یک دقیقه نیز گواه این موضوع است.

بنابراین با توجه به وجود ظرفیت‌ بالای تامین مالی پروژه های عمرانی کشور مطرح کردن موضوع تامین مالی به عنوان اصلی‌ترین علت روی آوردن به منابع خارجی برای افزایش ظرفیت تولید برق جای تامل دارد.

سایر اخبار مهم هفته

تصویب اجرای طرح احداث نیروگاه های کلاسF با استفاده از فاینانس خارجی

عظیمی معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی: شورای اقتصاد اجرای طرح احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) را به تصویب رساند.

سازمان بهره‌وری انرژی ایران: طرح جایگزینی ۲۴۰۰ دستگاه یخچال و فریزر فرسوده اجرا می‌شود

سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا): تعداد دو هزار و ۴۰۰دستگاه یخچال و فریزر پربازده توسط این سازمان و با همکاری سه کارخانه تولیدکننده داخلی، جایگزین دستگاه های کم‌بازده و فرسوده می شود.

چرا جایگاه‌داران به دنبال حذف کارت سوخت جایگاه‌ها هستند؟

یادداشت اقتصادی/ کارت سوخت جایگاه‌ها، مهمترین و موثرترین مانع قاچاق سازمان یافته بنزین و ابزار نظارتی کارآمدی بر روی فعالیت جایگاه‌های سوخت است و همین موضوع باعث شده است تا جایگاه‌داران مخالف تصویب طرح یک فوریتی مجلس برای حفظ این کارت ها باشند.

عراق با کاهش تولید نفت خود به منظور تقویت قیمت‌ها موافقت کرد

نخست وزیر عراق با تغییر موضع قبلی این کشور مبنی بر اصرار بر مستثنی شدن از کاهش تولید نفت گفت، کشورش بخشی از بار کاهش تولید نفت را به دوش خواهد کشید.

ایران به معاهده منشور جهانی انرژی پیوست

ایران به طور رسمی به جمع کشورهای عضو در منشور جهانی انرژی پیوست. هدف عمده منشور بین‌المللی انرژی، بازتاب بهتر واقعیت‌های جدید بخش انرژی به‎ویژه رشد انرژی در کشورهای در حال توسعه و همکاری کشورهای شرکت کننده برای توسعه و ایجاد ظرفیت‌های جدید و همچنین مقابله با چالش‌های مشترک در بخش انرژی یاد شده است.

زنگنه از انحلال شرکت صادرات گاز خبر داد

زنگنه: شرکت ملی صادرات گاز منحل شده و در زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد. خصوصی سازی شرکت ملی گاز معنا ندارد و به همین دلیل آن‌ را به یک مدیریت تبدیل کردیم.

۱۵ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی به صنعت برق اختصاص یافت

خانی مدیرکل دفتر تامین منابع مالی شرکت توانیر: امسال با استفاده از ظرفیت قانونی ۱۵ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی به صنعت برق کشور اختصاص یافته است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی: مجلس از طرح‎ افزایش تولید نفت ایران حمایت می کند

خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: مجلس از طرح‌هایی که در زمینه افزایش تولید نفت و دستیابی به سهم صادرات ایران ارائه شده حمایت می کند.

مصوبه دولت درباره تهاتر مطالبات و بدهی‌های برخی از شرکت‌های فعال در حوزه انرژی ابلاغ شد

با تصویب هیات وزیران، مطالبات شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، پارس سویچ، نیرو ترانس و تولید برق پره‌سر مپنا از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان خصوصی‌سازی تهاتر می‌شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: