۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
پرسا 80 منتشر شد:

از ورود اسناد لانه جاسوسی به نظام آموزشی تا خروجی هدایت تحصیلی

در هشتادمین شماره از خبرنامه پرسا که به رصد هفتگی آخرین اخبار و تحولات حوزه آموزش و پرورش می پردازد، موضوعاتی چون «اصلاح الگوی تقویم آموزشی» ،«بررسی شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی» و «ورود اسناد خیانت آمریکا به کتب درسی» پرداخته شده است.

به گزارش عیارآنلاین، هشتادمین شماره از خبرنامه پرسا منتشر شد. در این شماره به موضوعاتی چون «اصلاح الگوی تقویم آموزشی» ،«بررسی شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی» و «ورود اسناد خیانت آمریکا به کتب درسی» پرداخته شده است

خروجی هدایت تحصیلی مطابق سند: هست یا نیست؟

هدایت تحصیلیاواخر پاییز ۹۴، محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، طرح نهایی آموزش و پرورش برای شیوه جدید هدایت تحصیلی را معرفی کرد. مطابق این طرح، برخلاف روال سابق، دانش‌آموزان رشته خود را به‌طور تدریجی (مرحله‌ای) از بین دو سبد «نظری» و «فنی و مهارتی» انتخاب می‌نمودند. به عقیده وی با دومرحله‌ای شدن انتخاب رشته، میزان استعدادها و علایق هر دانش‌آموز بهتر سنجیده شده و بازار کار برای دانش‌آموزان بهتر رصد می‌شود.

اما در هنگامه‌ی تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی، به یک‌باره طرح فوق از دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش خارج گشت و بدین ترتیب آیین‌نامه هدایت تحصیلی بر اساس انتخاب رشته دفعی در اسفند ۹۴ تصویب شد؛ آیین‌نامه‌ای که با روال سابق تفاوت چندانی نداشته و به پرورش استعدادهای دانش‌آموزان نیز توجه چندانی ندارد. به گفته محبی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول، شیوه‌ی جدید هدایت تحصیلی بازسازی شده‌ی روش پیشین است و با «نظام جامع هدایت تحصیلی موردِ نظرِ سند تحول» تفاوت دارد.

در تیرماه ۹۵، با فرا رسیدن موعد انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم، اجرای طرح جدید هدایت تحصیلی وارد مرحله اجرایی شد؛ مرحله‌ای که حواشی و انتقادات فراوانی نیز به همراه داشت.

با بالا گرفتن انتقادات، مسئولین آموزش و پرورش به موقتی بودن شیوه جدید اذعان نمودند[۱] و بر ضرورت طراحی شیوه جدید هدایت تحصیلی منطبق بر سند تحول تأکید کردند. در همین راستا به عقیده رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدایت تحصیلی باید دو مرحله‌ای انجام می‌شد.

اوایل مهرماه ۹۵، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش اعلام نمود شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی به زودی ابلاغ خواهد شد. با توجه به اتفاقات اخیر و اظهارات مسئولین، انتظار می‌رفت که شیوه‌نامه جدید، فاقد ایرادات آیین‌نامه پیشین باشد. در همین رابطه اواخر آبان ۹۵، خبر بازبینی شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی و ابلاغ آن به استان‌ها اعلام شد؛ لکن به گفته محبی این بازبینی نیز از جنبه کلی، طرح را دچار تغییر چندانی نکرده است.

مرور عملکرد آموزش و پرورش در این خصوص نشان می‌دهد که عزمی جدی بر تحول‌آفرینی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان وجود ندارد. این در حالی است که تغییری اساسی ـ و البته اصولی ـ در نحوه انتخاب رشته دانش‌آموزان می‌توانست محرّک دیگر اقدامات تحولی در آموزش و پرورش، نظیر تغییر ساختار رشته‌ها و  تأکید بر انتخاب‌گری و نقش انتخاب‌گرانه دانش‌آموزان باشد.

در راه اصلاح تقویم آموزشی…

تقویمتعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا در هفته‌های قبل، هیات دولت را بر آن داشت تا طی مصوبه‌ای «اصلاح تقویم آموزشی» را در دستور کار آموزش و پرورش قرار دهد. همچنین بر اساس این مصوبه مقرر شد که «لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود. این تصمیم دولتمردان واکنش‌هایی را از سوی مسئولین و کارشناسان در پی داشته است.

بررسی اظهارات مسئولین آموزش و پرورش قبل و بعد از مصوبه هیئت دولت، از نظر مثبت ایشان نسبت به این موضوع حکایت دارد. به گفته عابدینی، معاون دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، بحث اصلاح تقویم آموزشی از دیرباز مورد توجه بوده و در جلساتی نیز به آن پرداخته شده است. در همین باره زرافشان، معاون آموزش متوسطه، نیز اعلام نمود که «انعطاف‌بخشی به زمان آموزش» در مطالعات سند تحول و در مبانی نظری آن مدنظر قرار گرفته است[۲].

برخی از اظهارات نیز به این موضوع اختصاص یافت که در طراحی الگوی جدید تقویم آموزشی علاوه بر توجه به اقلیم‌های مختلف باید ملاحظات اجرایی و پذیرش اجتماعی را نیز درنظر داشت. در همین باره، بیرانوندی، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس، اقبال جامعه به تغییر در تعطیلات نوروز را محل تردید دانست. البته در کنار این اظهارات باید توجه نمود که برخی ملاحظات کاذب هستند و می‎‌توان با اتخاذ تدابیر مناسب آن‌ها را مدیریت نمود؛ به عبارت دیگر نباید به بهانه محدودیت اجرایی، از وجه تحول‌آفرینی طرح دست شست.

البته گروهی نیز از منظر طرح سؤال یا نقد با مصوبه هیئت دولت برخورد کرده‌اند. به عقیده برخی از ایشان مدارس نباید قربانی آلودگی هوای تهران شوند. در این رابطه میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اعلام نمود که نسخه تهران را نباید برای تمام کل کشور پیچید. طبق گفته وی، تغییر در تقویم آموزش کشور مستلزم انجام پژوهش است. سلیمی، دیگر عضو کمیسیون آموزش، نیز ضمن بیان ابهاماتی درباره این موضوع، عنوان نمود که تغییر تقویم آموزشی باید بسیار دقیق و با حساب و کتاب صورت گیرد.

بدون شک «اصلاح تقویم آموزشی»، ضمن سنجش جوانب مختلف، انجام پژوهش‌های مقتضی را نیز می‌طلبد. لیکن نباید از نظر دور داشت که این موضوع سابقاً در مطالعات پشتیبان سند تحول مورد توجه قرار گرفته است. به هر ترتیب انتظار می‌رود که فرصت کنونی که برای اصلاح تقویم آموزشی ایجاد شده است، به بهانه‌هایی نظیر ملاحظات اجرایی و نبود پشتوانه پژوهشی از بین نرود.

ورود اسناد لانه جاسوسی به نظام آموزشی، رفع تکلیفی نباشد!

کتابرهبر انقلاب در بیانات اخیر خود به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهانی، از بی‌توجهی کتب درسی به اسناد لانه جاسوسی انتقاد کردند. بعد از این بیانات، محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور، با اذعان به بی‌توجهی نسبت به انعکاس اسناد خیانت‌های آمریکا در کتب درسی، از برگزاری جلساتی برای تحقق این امر خبر داد. طبق بیان وی، چهار ایده برای این موضوع مطرح شده است: ۱ـ شرح جریان تسخیر لانه جاسوسی و نقل محتوای اسناد لانه در کتب درسی، ۲ـ طراحی سیر مطالعاتی از اسناد مذکور جهت معرفی به دانش‌آموزان، ۳ـ ورود موضوعی این اسناد به مجلات رشد و ۴ـ تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس به کتب اسناد خیانت‌های آمریکا.

معاون پژوهشی وزیر معتقد است که ورود مباحث فوق به کتب درسی را نمی‌توان با عجله انجام داد و این امر یک راهبرد است که از سوی رهبر انقلاب بیان شد. وی در این رابطه اعلام نمود که «تلاش داریم در جلسه‌هایی با حضور کارشناسان، ابعاد مختلف این موضوع را بررسی و راهبردی جدید برای دشمن شناسی ایجاد کنیم». پرهیز از کار دیکته‌ای و سفارشی در این خصوص، موضوع دیگری بود که در صحبت‌های وی مطرح شد.

هفته اخیر محمدیان اقدامات آموزش و پرورش برای پیگیری موضوع فوق را اعلام نمود: «تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس»، «تدوین سیر مطالعاتی از کتب اسناد لانه» و «فهرست‌نویسی توصیفی از آن‌ها» که بر اساس گفته وی با این اقدامات می‌توان برنامه درسی از این موضوع استخراج نمود تا این موضوعات به صورت تلفیقی در کتب درسی ارائه شود.

از اقدامات سه گانه فوق، برخی زودبازده و برخی دیربازده هستند که ضرورت دارد مسئولین امر در عین جدیت بر راهکار زودبازده نظیر تجهیز کتاب‌خانه‌ها، بر تزریق روح استکبارستیزی در برنامه‌ درسی نیز تأکید داشته باشند تا مقوله دشمنی با آمریکا علاوه بر بعد دانشی، در بعد بینشی دانش‌آموزان نیز رسوخ یابد. بی تردید تحقق این امر مستلزم اتکا به بررسی کارشناسی و همچنین بهره‌مندی از روش‌های متنوع تدریس خواهد بود. ناگفته نماند که نکته مهم در این خصوص برنامه‌ریزی مسئولین و پرهیز از کارهای روبنایی صرف و البته پیگیری اصحاب است.

سایر اخبار برگزیده:

نماینده مجلس: اقدامات پراکنده در قالب طرح رتبه‌بندی معلمان جا نمی‌گیرد

میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: تحقق طرح رتبه‌بندی معلمان انتظار به حق فرهنگیان است ولی با توجه به میزان آنچه در رسانه‌ها مطرح شده باید اذعان کرد که این قانون به صورت کامل اجرایی نشده و ناقص است. اقدامات پراکنده موجب نارضایتی معلمان شده از این رو طرح رتبه بندی معلمان باید به طور یکپارچه، کامل و سریع انجام شود.

رئیس سازمان پژوهش: باید با عزمی جدی خیمه کنکور را پایین آورد

محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: باید با عزمی جدی خیمه کنکور را پایین آورد تا پدیده‌ای به نام کنکور وجود دارد، اهداف پرورشی دوره دوم متوسطه قابل تحقق نیست. آنچه امروز بنام آموزش‌های خارج از مدرسه، توسط کلاس‌های کنکور و از طریق کتاب‌ها و جزوات رنگارنگ غیراستاندارد به چشم می‌‌خورد ایجاد اختلال در فرایند آموزشی و تربیتی است.

سهم پایین آموزش و پرورش ایران از تولید ناخالص داخلی کشور

یادداشت// سهم آموزش و پرورش ایران از تولید ناخالص داخلی کشور، بسیار کمتر از هنجارهای جهانی است. هم‌اکنون سال‌هاست که حدود ۱ تا ۵/۱ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد.

گردش مالی چند هزار میلیاردی کنکور، دلیلی برای حذف نشدن این آسیب آموزشی

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: متخصصان ارزشیابی، باید سیستمی را تعریف کنند که الزاماتی را در آموزش عالی و آموزش و پرورش به وجود آوردند که شیوه گزینش دانشجو به این شیوه آسیب‌زای امروزی (کنکور) نباشد. اگر هدف آموزش و پرورش را تربیت بدانیم، آن چیزی که سند تحول بنیادین مدعی است، کنکور سم مهلک است و مانع جدی است. مافیای کنکور و دستان پنهان اقتصادی و گردش مالی چند هزار میلیاردی آن اجازه نمی‌دهد که این آسیب از راه آموزش و پرورش برداشته شود.

کمبود معلم ورزش در مدارس کشور و به‌کارگیری معلمان درسی در زنگ‌های ورزش

گزارش تصویری صدا و سیما// در سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش سه طرح ورزشی را در دستور کار قرار داده است. کمبود معلم ورزش در مدارس کشور و کمبود فضای آموزشی دو معضل عمده در رابطه با تربیت بدنی دانش‌آموزان به شمار می‌روند.

عدم تصویب زیر‌نظام‌های سند تحول بعد از ۵ سال

یادداشت// اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بعد از ۵ سال آن‌چنان که باید و شاید پیش نرفته است؛ عدم تصویب برنامه‌های اجرایی زیر نظام‌ها مهم‌ترین دلیل برای اثبات این ادعا محسوب می‌شود. امید می‌رود که این زیر نظام‌ها هرچه سریع‌تر جهت تصویب در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گیرد.

تحویل ۱۰۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در نیمه دوم سال در صورت تخصیص اعتبار

رئیسی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور: در صورت تخصیص اعتبارات، در نیمه دوم سال ۱۰۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی را تکمیل کرده و تحویل می‌دهیم. میزان پروژه‌های نیمه تمام آموزش و پرورش در حال حاضر کمترین میزان در طول تاریخ کشور است. اکنون ۵۰۰۰ پروژه نیمه تمام داریم. ۸۰ درصد این پروژه‌ها آموزشی و ۲۰ درصد ورزشی هستند. امسال وضعیت اعتبار مصوب سازمان در قانون بودجه بسیار خوب و حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است و اضافه بر آن اعتبارات استانی را هم داریم.

تصویب بودجه ۳میلیارد دلاری برای مقاوم‌سازی مدارس در کمیسیون تلفیق

رئیسی: ۲.۵ میلیون دانش‌آموز ما در مدارس خیریه ساز مشغول تحصیل هستند. بزرگ‌ترین مجموعه خیریه کشور مربوط به خیرین مدرسه ساز است و هیچ کشوری در دنیا سراغ نداریم که این حجم از فضاهای آموزشی آن توسط خیرین ساخته شده باشد. ۱۰ درصد مدارس کشور تخریبی است و اگر بودجه داشتیم همین امروز تخریب می‌شد. همچنین ۲۰ درصد مدارس کشور هم نیازمند مقاوم سازی و بهسازی است. کمیسیون تلفیق مجلس مصوبه ای داشت که در طول اجرای برنامه ششم، سه میلیارد دلار برای مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس هزینه شود.

اجرای استاندارد ملی برای تجهیزات در تمامی مدارس اعم از دولتی و غیردولتی

رئیسی: یکی از مطالبات ما وضع استاندارد ملی برای توجه به تجهیزات مدارس و فضاهای آموزشی است. طی ۲ سال گذشته استاندارد بودن تجهیزات و فضای آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته است. اجرای استاندارد ملی برای تجهیزات در تمامی مدارس اعم از دولتی و غیردولتی در کلیه مقاطع تحصیلی باید اعمال شود و به طور پیوسته توسط متخصصان ارزیابی شود.

نماینده مجلس: آموزش و پرورش از امکان تغییر کاربری املاک به تجاری استفاده نکرد

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس: آموزش و پرورش از امکان تغییر کاربری املاکش به تجاری به خوبی و زیاد استفاده نکرد و می‌توانست خیلی بهتر از این ظرفیت برای درآمدزایی استفاده کند. این موضوع قانون بود و در بودجه سالانه تصویب شده بود.

کمبود ۲۷ هزار مشاور در وزارت آموزش و پرورش

شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش: اگر بخواهیم ریشه ای عمل کنیم پیشنهاد ما این است که برای هر ۱۵ نفر دانش‌آموز ابتدایی یک ساعت مشاوره داشته باشیم و البته در مقطع متوسطه نیاز به مشاوره بیشتر احساس می‌شود و ما برای اینکه در سطح مطلوب عمل کنیم ۲۷ هزار مشاور کمبود داریم.

لزوم مصوبه مجلس برای ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش

یادداشت// ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش در هر قالبی از جمله مشارکت یا انعقاد قرارداد، مصوبه مجلس را می‌خواهد. آموزش و پرورش به شدت سرگرم تدارک ورود بخش خصوصی تحت پوشش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، افزایش مشارکت‌ها، کاهش هزینه‌های دولت و در نهایت تعدیل کسری بودجه است. خصوصی‌سازی تحت عنوان توسعه مشارکت‌ها در صدر اولویت‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم قرار گرفت.

افتتاح اولین مرکز آموزش نیروی انسانی معلمان مدارس غیر دولتی کشور در شیراز

با حضور رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش اولین مرکز آموزش نیروی انسانی معلمان مدارس غیر دولتی کشور در شیراز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

*********************************************************************************

پی نوشت:

[۱] معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش متوسطه اول، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بر موقتی بودن شیوه جدید هدایت تحصیلی تأکید نمودند.

[۲]در تأیید صحبت‌های زرافشان باید گفت که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صراحتاً بر «متناسب‌سازی برنامه درسی با شرایط اقلیمی هر منطقه» اشاره دارد.

[۱] معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش متوسطه اول، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بر موقتی بودن شیوه جدید هدایت تحصیلی تأکید نمودند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: