۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۶

پیگیری حذف کارت سوخت از سوی جایگاه‌داران و بخش‌های خاص وزارت نفت با کدام هدف؟

در حالی حذف کارت سوخت مطالبه جایگاه‌داران و بخش‌های خاصی در وزارت نفت بوده است که فقط در یک سال گذشته ۳٫۷ درصد بر میزان مصرف بنزین افزوده شده که از میزان افزایش مصرف بنزین در ۸ سال استفاده از کارت سوخت هم بیشتر است.

کارت سوختبه گزارش عیار آنلاین، مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ استفاده از کارت سوخت را مردود اعلام کرد. در این اصلاحیه، بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ مبنی بر الزام دولت به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی به درخواست وزیر نفت حذف گردید. ناگفته نماند که کمیسیون انرژی مجلس، با حذف این تبصره از قانون بودجه ۹۵ مخالفت کرده بود. به عبارتی  بعد از تصویب اصلاحیه، وزارت نفت آن را دستاویزی برای حذف کارت سوخت قرار داد.

به دنبال مصوبه مجلس، دولت این اختیار را دارد که در مورد بقا یا برچیدن سامانه هوشمند کارت سوخت، تصمیم‌گیری کند ولی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبتنی بر دیدگاه‌های کارشناسی خود معتقد است که حذف این سامانه باعث می‌شود تا کشور از دستاوردهای مفید این سامانه و داده‌های الکترونیکی آن که در شرایط فعلی نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد، محروم شود.

آمارهای به دست آمده از مصرف بنزین در شش ماهه نخست امسال نیز حاکی از رشد ۳٫۷ درصدی بنزین در کشور است و میزان متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور از ۷۲ میلیون لیتر در روز به ۷۴ میلیون لیتر رسیده است و این به معنای آن است که متوسط مصرف روزانه بنزین توسط هر یک از خودروها، حدود ۴ لیتر در روز است که این آمار، کشورمان را جزو پر مصرف‌ترین کشورهای مصرف کننده بنزین در دنیا قرار داده است؛ از این رو نیاز است تا به اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور به عنوان یکی از کارکردهای این سامانه توجه شود.

از طرف دیگر، با توجه به اهمیت حفظ کارت سوخت در کنترل مصرف بنزین و کاهش قاچاق این فراورده نفتی، طرح حفظ کارت سوخت با قید دو فوریت و با امضای ۱۲۶ نفر از نمایندگان به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شده است. در مورد جزییات این طرح، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که  پس از رفع ایرادات و اشکالاتی که در متن وجود داشت، با جلساتی که با مرکز پژوهش‌ها و معاونت حقوقی مجلس و نیز مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و نیز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد متن مورد توافق در این باره تهیه و تدوین شد.

اما خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نکته قابل تاملی در مورد اصرار برخی نهادها برای حذف کارت سوخت عنوان داشته است. وی با تأکید بر مخالفت این ستاد با حذف کارت سوخت گفته است که  علی‌رغم مخالفت مجلس، دولت و مهم‌تر از همه عدم مطالبه مردم برای حذف کارت سوخت، متأسفانه حذف این سامانه تنها مطالبه جایگاه‌داران و بخش‌های خاصی در وزارت نفت است.

در هر حال باید منتظر ماند و دید که وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی برای حفظ موثرترین و ساده ترین راه جلوگیری از قاچاق بنزین، یعنی استفاده از کارت سوخت، اقدامی خواهد کرد یا خیر.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: