۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۸

سوءمدیریت در پیاده سازی سیستم ATC، زمینه ساز وقوع فاجعه هفت خوان

ارتقاء سیستم کنترل ترافیک قطار در شبکه ریلی منجر به افزایش بهره‌وری و همچنین تضمین امنیت خطوط ریلی کشور می شود ولی این امر پسندیده که در سال‎های اخیر کلید خورد با عدم نظارت و سوء مدیریت در پیاده‎سازی سیستم، زمینه ساز وقوع فاجعه دردناک هفت‎خوان شد.

به گزارش عیارآنلاین، ارتقاء سیستم کنترل ترافیک قطار در شبکه ریلی باعث، افزایش ظرفیت شبکه و به تبع آن افزایش بهره‌وری و همچنین تضمین امنیت خطوط ریلی کشور می باشد. این امر پسندیده که توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته کلید خورد با عدم نظارت و سوء مدیریت در پیاده سازی این سیستم، زمینه ساز وقوع فاجعه دردناک هفت خوان شد.

اما آنچه که در این تحلیل ها کمتر به آن پرداخته می شود کوتاهی در تدوین آیین نامه ها و ضوابط اجرایی متصدیان ترافیک توسط مدیران بود و این نقطه ضعف یکی از مهمترین علل ایجاد چنین فاجعه ای بود.

تا اینجای کار که ۸ روز از فاجعه برخورد دو قطار مسافری در سمنان می‌گذرد هیچ‌کدام از مسئولان و دست‌اندرکاران وزارت راه و شهرسازی اشاره به اعلام خطاهای بی‌شمار ناصحیح سیستم کنترل اتوماتیک قطار نکرده‌اند، سیستمی که از ابتدای سال گذشته تا کنون قریب به ۲۰۰۰ بار اعلام خطا داشته که اکثر آنها صحیح نبوده است.

واقعیت آن است که بخش اعظمی از اخطارهای اعلام شده از سوی ATC غیرواقعی بوده، مسئله‌ای که باعث شده کوچکترین توجهی به اعلام خطاهای پیاپی این سیستم طی سال ۹۴ و ۹۵ توجه نشود.
عدم نظارت چند لایه بر عملکرد اپراتور های سی تی سی و همچنین فقدان قوانین لازم و ایمن برای تعیین حدود اختیارات لوکومتیوران سبب شد تا این اجازه به اپراتور سی تی سی داده شود که به لوکوموتیوران دستور غیر فعال کردن سامانه کنترل قطار را بدهد همچنان که لوکوموتیوران هم اختیار خاموش نمودن سامانه را داشت.

این به این معناست که هر لوکوموتیوران می‎تواند به خواست خود سامانه ای که با هزینه بسیار بالا(قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان) برای ارتقاء ایمنی سیر و حرکت راه اندازی شده است را غیر فعال نماید و زمینه ساز وقوع چنین فاجعه ای شود؛ این حدود اختیارات نشان از ضعف قانون گذاری در این حوزه می‌باشد که رفع این نقص از جمله وظایف مدیران ارشد مربوطه است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: