۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۳

زنگ خطر بحران کمبود و پیری معلمان به صدا درآمد

سال‌ها است که وزارت آموزش و پرورش با معضل کمبود و پیری معلمان دست و پنجه نرم می‌کند. مسئولین برای حل این معضل گاهی از روش‌های زودبازده و مسکّنی استفاده کرده اند ولی هنوز این معضل برقرار است و در آستانه تبدیل به بحران می‎باشد بر این اساس انتظار می‌رود که برای جذب نیروهای جوان و بانشاط در مدارس تدبیر شود.

معیشت معلمان _حق‌التدریسی _نیروی انسانی_کمبود نیروی_کمبود شدید معلم مرد _افزایش حقوق معلمان_تربیت معلم_کمبود معلم_معلمان حق التدریسیبه گزارش عیارآنلاین، سال‌ها است که وزارت آموزش و پرورش با مشکل کمبود معلم دست و پنجه نرم می‌کند. مسئولین برای حل این مشکل گاهی راهکارهای بلندمدت و گاهی نیز روش‌های زودبازده و مسکّنی را در دستور کار قرار داده‌اند. «خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی» و «سیاست ساماندهی نیروی انسانی»  از راهکارهایی بودند که در سال‌های اخیر مسئولین بر آن تأکید داشته‌اند.

در همین راستا دی ماه ۹۳، وزیر وقت مدعی شد که اتخاذ «سیاست ساماندهی نیروی انسانی» و «خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی» کمبود نیروی ۴۰ هزار نفری آموزش و پرورش را برطرف نموده است. البته با استناد به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه در بهمن ماه ۹۳، این راهکار نتوانست نیازهای آموزش و پرورش را جبران کند.

در کنار همکاری با بخش خصوصی، «استفاده از فرهنگیان بازنشسته» یکی دیگر از شیوه‌هایی است که برای جبران کمبود نیرو مورد توجه آموزش و پرورش قرار دارد. هفته گذشته، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در همین باره اعلام نمود که در سال تحصیلی جاری، به دلیل نیاز آموزش و پرورش، ۷ هزار فرهنگیِ در آستانه‌ی بازنشستگی به خدمت خود ادامه خواهند داد.

باید اذعان نمود که به رغم بهره‌گیری از شیوه‌های فوق و برخی راهکارهای دیگر[۳]، معضل کمبود نیروی انسانی به صورت اساسی مرتفع نشده‌ است. اما فارغ از بحث کمبود معلم، نباید فراموش کرد که استفاده از نیروی بازنشسته، اختلاف سنّی بالا میان دانش‌آموز و معلم را در پی دارد که این امر نشاط و شادابی کلاس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه در حال حاضر، فاصله سنی مذکور در حال افزایش است و ۴۸ درصد نیروهای آموزش و پرورش بالای ۲۴ سال سابقه دارند، این موضوع اهمیت مضاعفی می‌یابد. با ادامه این روند، هرم سنی نیروهای آموزش و پرورش به نحوی خواهد بود که دستگاه تعلیم و تربیت کشور را با مشکل کهولت مواجه می‌کند و چه بسا تحول بنیادین را نیز غیرممکن سازد.

علاوه بر افزایش سن معلمان، کمبود نیرو انسانی حتی نیروی انسانی سالخورده نیز به معضلی برای آموزش و پرورش تبدیل شده است.

در این راستا زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در دوره متوسطه نیز گفت: به دلیل تنوع رشته در دوره دوم متوسطه جنسیت، رشته و منطقه جغرافیایی در انتخاب نیروی انسانی برای تدریس بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل در برخی مناطق دچار کمبود نیروهای انسانی هستیم.

دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: کمبود معلم در مدارس ابتدایی همچنان وجود دارد و امسال با حضور ۱۳ هزار دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان، تا حدودی سعی شده این کمبود جبران شود و بخشی از این کمبود نیز با خرید خدمات در مناطق مختلف کشور رفع خواهد شد.

همچنین شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۲۱ هزار و ۲۰۰ مشاور در مدارس سراسر کشور گفت: پوشش ما در دوره دوم متوسطه ۷۰ درصدی است اما در مجموع می‌توان گفت با کمبود ۱۷ هزار نفری مشاوران در مدارس روبرو هستیم.

از سوی دیگر حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود مربی و مشاور پرورشی روبه‌رو هستیم اما نزدیک به یکصد هزار نیروی متخصص آماده به کار نیز داریم و دانشگاه فرهنگیان هم از امسال فارغ التحصیلان این رشته را وارد کادر آموزشی مدارس خواهد کرد که امید است کمبودها جبران شود.

بر این اساس انتظار می‌رود که با نگاه دوراندیشانه، برای جذب نیروهای جوان و بانشاط به کلاس‌های درس تدبیری اندیشیده شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: