۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۷
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی آموزش و پرورش:

در بحث ارتقاء جایگاه فرهنگیان به جز رتبه‌بندی معلمان برنامه‌ای وجود ندارد

چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش وپرورش: در بخش جذب و نیازسنجی مشکلاتی در آموزش و پرورش وجود دارد. در بحث ارتقاء جایگاه فرهنگیان به جز رتبه بندی معلمان برنامه ای وجود ندارد. به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش قلمرو بسیار تخصصی و فنی است که ممکن است برای دیگران به راحتی قابل هضم نباشد. عدالت حکم می کند که در استان های محروم سرانه دانش آموزی بیشتری تخصیص یابد و آموزش و پرورش هم در همین راستا گام بر میدارد.

به گزارش عیارآنلاین، اسفندیار چهاربند اظهار کرد: بیشتر منابع و اعتبارات مالی آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی همکاران می شود و برای پرداخت سایر هزینه اعتبارات بسیار محدودی وجود دارد .

چهاربند نیروی انسانی را در دستگاه تعلیم و تربیت بسیار مهم برشمرد و گفت : با وجود اینکه موقعیت و فرصت های بیشتری در آموزش و پرورش هست  ،لیکن در بخش جذب و نیازسنجی مشکلاتی وجود دارد .
وی بر این نکته تاکید کرد که در نیاز سنجی نیروی انسانی باید در مرحله تربیت معلم مستقیماً در ارتباط بود و افزود : متاسفانه در حال حاضر در بحث ارتقاء جایگاه فرهنگیان   به جز رتبه بندی معلمان برنامه ای وجود ندارد و این کار انگیزه را برای کار بهتر کاهش داده و انگیزه لازم را برای فعالیت و تدریس در کلاس کمتر می کند .
چهاربند در ادامه سخنان خود به حساسیت جذب و به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود :  در مناطق محروم و صعب العبور گاهاً به خاطر فراهم کردن بستر مناسب برای ادامه تحصیل دانش آموزان  یک دانش آموز وجود دارد که یک معلم  هم برای تعلیم و تربیت این دانش آموز اختصاص یافته است .
وی تصریح کرد : به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش قلمرو بسیار تخصصی و فنی است که ممکن است برای دیگران به راحتی قابل هضم نباشد .
چهاربند همچنین به توزیع عادلانه منابع مالی برای سرانه دانش آموزان استان های مختلف اشاره کرد و گفت : عدالت حکم می کند که در استان های محروم سرانه دانش آموزی بیشتری تخصیص یابد و آموزش و پرورش هم در همین راستا گام برمی دارد .
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش وپرورش در ادامه تاکید کرد : باید گفتمان آموزش و پرورش از حالت متمرکز به غیر متمرکز تغییر پیدا کند . چهاربند  در ادامه به وجود ذینفعان چهار گانه مدیران ، معلمان ، دانش آموزان و دولت در ساماندهی بهینه نیروی انسانی اشاره کرد و گفت : جمع کردن منافع مدیران، معلمان و دانش آموزان با مصالح دولت یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش است .
وی تصریح کرد : تمام برنامه ها  و فعالیت های آموزش و پرورش برای فراهم کردن خدمات به دانش آموزان است و این خدمات باید با کیفیت مطلوب همراه باشد .
چهاربند ساماندهی سامانه های اطلاعاتی را امری جدی برشمرد و گفت : باید سامانه های  چند گانه به گونه ای راه اندازی شود که با هم همخوانی داشته باشند.
وی به وجود ۱۰۷هزار کاربر در مدارس کشور اشاره کرد و افزود : باید این کاربران مهارتها ی لازم را برای ورود اطلاعات به سامانه ها داشته باشندو آموزش نقطه عطف این حرکت است .
وی اشکالاتی را هم در سامانه های موجود قابل تصور برشمردو گفت : باید در بحث نرم افزاری هم اصلاحاتی صورت بگیرد تا بهتر و دقیق تر بتوان در خصوص ساماندهی نیروی انسانی برنامه ریزی کرد .
چهاربند در پایان سخنان خود  تصمیمات کمیته برنامه ریزی را تعیین کننده برشمرد و گفت : کمیته برنامه ریزی باید با نهایت دقت و وسواس  ساماندهی بهینه را در دستور کار خود قرار دارد که از تحمیل هزینه اضافی به دولت جلوگیری شود .

منبع: پانا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: