۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۱

جای خالی سوالات نمایندگان از وزرای آموزش و پرورش در مورد طرح تحول نظام آموزشی

عبدالعالی، پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش: کنکور به یک صنعت تبدیل شده که از قبل آن افراد بسیاری پول‌های کلان به جیب می‌زنند. مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، فرآیند آموزش و پرورش را به علت توان مالی متأثر کرده است. در خانواده‌ها تمام مسائل و خواسته‌ها از مدرسه به کنکور ختم می‌شود. اگر سیستم آموزشی کشور مفهومی باشد دیگر نیازی به مافیای فعلی نداریم که پول‌ها را هوشمندانه جذب خود کنند. چرا سوالات مجلس از وزرای آموزش‌وپرورش در رابطه با مسائل کلیدی نیست؟ ای کاش در صحن علنی مجلس بگویند طرح تحول نظام آموزشی باید این مسائل مهمی همچون مطالب حجیم در کتاب درسی و آوردن مطالب جذاب و جالب را حل کند.

به گزارش عیارآنلاین، اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام می‌کند: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد» اما بسیاری از مردم جامعه هنوز در رابطه با اجرا یا عدم اجرای این اصل بلاتکلیفند.

در حالی که طبق اصل ۳۰ تحصیل در مدارس دولتی باید رایگان باشد کمتر مدرسه‌ای را می‌توان یافت که این قانون در آن اجرایی شود. مدارس دولتی در اغلب مناطق حتی مدارس شبانه‌روزی که پذیرای دانش‌آموزان محروم روستایی است، از تأمین هزینه‌های جاری ناتوانند و در نبود کمک‌های دولتی به ناچار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند.

در سوی دیگر ماجرا، نظام آموزشی کشور در یک جمله خلاصه می‌شود«کنکور» و از همان دوره ابتدایی خانواده‌ها دغدغه قبولی فرزند خود را در رشته و دانشگاه مدنظرشان دارند و برای رسیدن به این خواسته، پول‌های بسیاری نیز هزینه می‌شود.

مشهودترین آسیب کنکور که مورد نقد کارشناسان آموزش و پرورش قرار گرفته، استرس‌هایی است که به دانش‌آموزان، سلامت و امنیت روانی آنها وارد می‌کند و موج این آسیب‌ روانی نه تنها در دوره دبیرستان که در دوره راهنمایی و ابتدایی نیز مشهود است.

هم‌اکنون کنکور به یک صنعت تبدیل شده که از قبل آن افراد بسیاری پول‌های کلان به جیب می‌زنند از مؤسسات کنکور تا هزینه‌های کلان تدریس خصوصی که گاه برای یک جلسه هزینه‌های میلیونی را برای خانواده‌ها به همراه دارد.

مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، فرآیند آموزش و پرورش را به علت توان مالی متأثر کرده است و کیف دانش‌آموزان را سنگین می‌کنند و با استفاده از روش‌های آشکار و پنهان، کتاب‌های خود را وارد کیف دانش‌آموزان می‌کنند.

طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان باید به ۸۵ درصد برسد اما هم‌اکنون این سهم ۲۵ درصد است و تا زمانی که امتحانات نهایی در سایر پایه‌های تحصیلی دوره متوسطه دوم برگزار نشود، شاهد سهم قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها نخواهیم بود از سوی دیگر حتی با افزایش سهم سوابق تحصیلی بازهم کنکور برای رشته‌ها و دانشگاه‌ها پرطرفدار باقی خواهد ماند و گردش مالی مافیای کنکور همچنان پابرجاست.

یکی از کارشناسان آموزش‌وپرورش اصطلاح جالبی را برای ورود کنکور و آزمون‌های آزمایشی به مدارس کشور به کار برده است و از آن تحت عنوان صدای پای ضحاک در مدارس یاد می‌کند که از همان دوره ابتدایی دانش‌‌آموز باید با استرس روانی آزمون‌های مختلف دوران تلخ تحصیل در مدرسه را سپری کند و خانواده‌ها نیز در ایجاد این فضا بی‌تقصیر نیستند.

علی عبدالعالی پژوهشگر حوزه آموزش و دانشیار دانشگاه علم و صنعت نیز در خصوص مافیای کنکور در نظام آموزشی کشور عنوان کرد:‌ در خانواده‌ها تمام مسائل و خواسته‌ها از مدرسه به کنکور ختم می‌شود. زمانی بود که برخی افراد در انتخابات ریاست جمهوری شعار حذف کنکور را سرمی‌دادند اما هم‌اکنون یکی از تلخ‌ترین معضلات آموزش‌وپرورش کشور صنعت کنکور است.

وی افزود:‌ ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مدارس مشغول تحصیل هستند که یک میلیون نفر از آنها کنکوری هستند اما از تعداد ۱۳ میلیون دانش‌آموز چند نفر در سال کنکور آزمایشی می‌دهند، یک سوم یا یک چهارم آنها که حدود سه میلیون نفر می‌شوند.

این پژوهشگر حوزه آموزش گفت: تبلیغات مضحک رسانه ما را نگاه کنید که به خاطر پول چقدر موسسات کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی را تبلیغ می‌کنند در چنین شرایطی آیا خلاقیت در کشور مهم است؟ در یکی از این آگهی‌های تبلیغاتی از دانش‌آموز دبستانی می‌پرسند پسرم درست را خوانده‌ای و کودک می‌گوید نه پشتیبانم با من تماس می‌گیرد تا بگوید چه زمانی درس بخوانم؟ آیا چنین کودکی خلاق تربیت می‌‌شود؟ متأسفانه برخی موسسات کنکور اسپانسر شبکه‌های تلویزیونی هستند و اگر نباشند این شبکه‌ها تعطیل می‌شوند.

عبدالعالی ادامه داد:‌ در اصل ۳۰ قانون اساسی آمده«دولت موظف است آموزش‌وپرورش رایگان را فراهم کند» اما شاهد هستیم که صنعت کنکور در کشور سالانه گردش مالی بالغ بر هزار میلیارد تومان دارد و افراد زیادی از این وضعیت نابسامان نهایت بهره را برده و پول‌های فراوانی به جیب می‌زنند.

این دانشیار دانشگاه علم و صنعت بیان کرد:‌ از نظر بنده این برخی موسسات جنایتکاران هوشمند هستند و به اصطلاح کتاب‌هایی را می‌بافند و مطالب بیهوده‌ای را به خورد داوطلب می‌دهند گویی مخاطب آنها چیزی نمی‌‌داند؛‌ مافیایی نامعلوم یا معلوم در حال کنترل آموزش‌وپرورش هستند که گردش‌های مالی فوق‌العاده‌ای از این وضعیت دارند.

وی با اشاره به اینکه کنکور حتی دوره ابتدایی را نیز درگیر کرده و از همان دوره دانش‌آموزان برای ورود به مدارس خاص در کنکورهای آزمایشی مختلف شرکت می‌کنند، گفت:‌ آموزش مبتنی بر بازی دنیا را فراگرفته است اما آموزش وپرورش ما آن را ممنوع می‌داند.

عبدالعالی افزود:‌ اگر سیستم آموزشی کشور مفهومی باشد دیگر نیازی به مافیای فعلی نداریم که پول‌ها را هوشمندانه جذب خود کنند؛ هم‌اکنون درس دین و زندگی به درس دین و کنکور تبدیل شده است و دانش‌آموز صرفاً‌ برای تست زدن به آن توجه دارد. چرا این درس را در کنکور حذف نمی‌کنند؟ پس از آن به معلمان بگویند در درس دین و زندگی با دانش‌آموزان بحث و ابهامات ذهنی آنها در رابطه با مسائل دینی حل کنید.

این پژوهشگر حوزه آموزش ادامه داد:‌ چرا سوالات مجلس از وزرای آموزش‌وپرورش در رابطه با مسائل کلیدی نیست؟ ای کاش در صحن علنی مجلس بگویند طرح تحول نظام آموزشی باید این مسائل مهمی همچون مطالب حجیم در کتاب درسی و آوردن مطالب جذاب و جالب را حل کند.

** آموزش‌‌وپرورش آدم شجاع نیاز دارد

وی بیان کرد: وزیر آموزش‌وپرورش باید رفاه معلمان را تامین کند اما تمام مسائل این موضوع نیست، خاک آموزش و پرورش ما باید شخم بخورد و به تحول بنیادین نیاز دارد برای رسیدن به این هدف نیازمند آدم‌های شجاع در آموزش‌وپرورش هستیم یعنی باید مردم را به فکر ببرند تا آنها نیز با خود بگویند چرا از مدارس ما خروجی‌‌های کارآمد حاصل نمی‌شود؟

عبدالعالی ادامه داد:‌ هم‌اکنون نرفتن به دانشگاه در خانواده‌ها یک کسرشأن محسوب می‌شود. دانش‌آموزی که به رشته فنی وحرفه‌ای می‌رود را ضعیف می‌دانند اما وقتی یک مسئله مطالبه مردم می‌شود اکوسیستم کشور به سمت توجه به آن می‌رود. چندین دولت در کشور سرکار آمده‌اند اما شعارهای کلیدی در سخنان ریاست جمهوری‌ها در حوزه آموزش‌وپرورش بسیار کمرنگ بود.

این دانشیار دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: فرض کنید فردی دکترای کامپیوتر دارد و می‌گوید به من کار بدهید  اما فرد دیگری در سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور مهارت برنامه نویسی را فرا گرفته است، او می‌تواند درآمد بالاتری از دکترای کامپیوتر داشته باشد در کشور آلمان فردی که مدرک دکتری دارد با فردی که ۷ سال تجربه یک فعالیت را دارد دارای یک جایگاه هستند.

وی گفت:‌ نظام آموزشی ما به سمت تربیت تکنسین گام برنمی‌‌دارد و تمام افراد به دنبال موقعیت‌های اداری و مدیریتی هستند که باید این مسائل را فرهنگ‌سازی کرد. یکی از تجربیات بنده معلمی فیزیک بود که توانستم با سطل آشغال کلاس درس بیش از ۲۰ آزمایش در حوزه فیزیک انجام می‌دهم و این یک رویکرد است بنابراین به آموزش‌وپرورش یادگیری با طعم لذت را پیشنهاد میدهم.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: