۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱
سی‌ونهمین بسته خبری سلامت منتشر شد

ذبح دو وزارت‌خانه به پای تجمیع بیمه‌ها

برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در حالی پیگیر تجمیع بیمه‌ها از طریق ادغام دو وزارت‌خانه بهداشت و رفاه هستند که ادغام دو وزارت‌خانه چالش‌های به‌مراتب بزرگ‌تری را به نسبت تجمیع بیمه‌ها خواهد داشت. به نحوی که حتی وزارت بهداشت نیز زیر بار چنین تغییراتی نمی‌رود.

به گزارش عیارآنلاین، سی‌ونهمین بسته خبری سلامت منتشر شد. در این بسته خبری به دو موضوع پیگیری تجمیع بیمه‌ها از طریق ادغام دو وزارت‌خانه بهداشت و رفاه و همچنین  پرداخته شده است.

پیگیری تجمیع بیمه‌ها از طریق ادغام دو وزات‌خانه

tajmie-bimeسرانجام هفته گذشته، کمیسیون تلفیق موضوع تجمیع بیمه‌ها را که از ماه‌ها پیش به چالش میان دو وزارت‌خانه بهداشت و رفاه تبدیل شده بود، فیصله داد. این کمیسیون طی بررسی مواد ۱۹ و ۲۰ برنامه ششم توسعه، موضوع تجمیع بیمه‌ها و انتقال بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت را منتفی نمود. بلافاصله پس از این اتفاق، وزیر بهداشت با انتقاد از شرایط فعلی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، رنج و عذاب مردم و رشد آسیب‌های اجتماعی را حاصل ناکارآمدی وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی خواند.

پس از مصاحبه قاضی‌زاده هاشمی، طرح «تشکیل وزارت رفاه و سلامت» مطرح شد که البته بازخوردهایی را نیز از سوی مسئولین در برداشت. نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، طرح مذکور را پیشنهادی از سوی برخی از اعضای کمیسیون تلفیق دانست. وی هدف پیشنهاددهندگان را انتقال مجموعه بیمه‌ها از وزارت رفاه به وزارت بهداشت عنوان کرد و صراحتاً مخالفت کمیسیون بهداشت و درمان را با این طرح اعلام نمود. به‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد وزیر بهداشت با طرح چنین پیشنهادی موافق باشد، وی نیز مخالفت صریح خود را با این پیشنهاد کمیسیون تلفیق اعلام کرد. وی تشکیل چنین وزارت‌خانه‌ای را فاقد قدرت و چابکی برشمرد و این طرح را به ضرر مردم دانست. از سوی دیگر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز طرح پیشنهادی را عجولانه و غیرکارشناسی خواند. وی همچنین ناکامی برخی اعضای کمیسیون تلفیق در انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت را در ارائه طرح ادغام وزارت‌خانه‌ها مؤثر اعلام کرد. به‌رغم ارائه طرح پیشنهادی وزارت رفاه و سلامت از سوی برخی اعضای کمیسیون تلفیق، اظهار نظر موافقی در رسانه‌ها در رابطه با طرح منعکس نشده است.

از جمع‌بندی اظهارات فوق به نظر می‌رسد که خواسته برخی از اعضای کمیسیون تلفیق، همان تجمیع بیمه‌ها از طریق ادغام دو وزارت‌خانه است. حال آنکه به عقیده برخی مسئولین، ادغام دو وزارتخانه چالش‌های به‌مراتب بزرگ‌تری را به نسبت تجمیع بیمه‌ها خواهد داشت. تحقق این طرح، ساختارهای دو وزارت‌خانه را با مشکلات جدی روبرو خواهد ساخت؛ مشکلاتی که حتی وزارت بهداشت را نیز زیر بار چنین تغییراتی نمی‌برد.

تفکیک در حوزه قوانین؛ تجمیع نظر مسئولین

تجمیع بیمه‌ها«تولیت»، «ارائه‌دهنده خدمت» و «خریدار خدمت» سه بخش تشکیل‌دهنده نظام سلامت هستند. تولیت به معنای سیاست‌گذاری و نظارت که در مقطع فعلی بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد، ارائه خدمت نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام می‌شود و نقش خریدار خدمت نیز بر عهده بیمه‌ها است که وکیل و نماینده مردم در خرید خدمت به شمار می‌آیند.

در هفته اخیر، پس از برگزاری جلسه کمسیون تلفیق در خصوص بررسی برنامه ششم توسعه، خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، از رأی نمایندگان به تمرکز تولیت نظام سلامت در وزارت بهداشت خبر داد. باید افزود که در سیاست‌های کلی سلامت نیز بر تمرکزبخشی در تولیت نظام سلامت و همچنین تفکیک آن با بخش‌های ارائه خدمت و خرید خدمت، تأکید شده است[۱]. برخی از مسئولین با وجود تمرکز انحصاری تولیت نظام سلامت در وزارت بهداشت، بر تجمیع بیمه‌ها و انتقال آن‌ها به وزارت بهداشت اصرار می‌ورزند. در همین راستا، نعیمی‌فر، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان، با بیان اینکه تنها با یک رأی، طرح تجمیع بیمه‌ها از تصویب بازماند، از تلاش برای ارائه پیشنهاد تجمیع بیمه‌ها، در صحن مجلس خبر داد. در همین رابطه، زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی، نیز با حمایت از موضوع تجمیع بیمه‌ها، معتقد است که میان ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمت باید هماهنگی وجود داشته باشد و این هماهنگی به چابکی سیستم منجر می‌شود. وی همچنین بیمه‌هایی را که مخالف تجمیع هستند به اجرای قانون دعوت کرد. ناگفته نماند که وزیر بهداشت نیز سپردن منابع بیمه به وزارت بهداشت را ضروری می‌داند؛ وی استدلال خود مبنی بر ادغام خریدار و ارائه‌دهنده خدمت، به‌گونه‌ای دیگر بیان می‌کند؛ به باور وی، سیاست‌گذار حوزه سلامت باید بر منابع نظارت داشته باشد و تولیت بدون نظارت، بدهی‌های فعلی را به وجود می‌آورد.

به‌رغم تصریح سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر تفکیک خریدار خدمت و تولیت، برخی مسئولین اصرار دارند که وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت، در نقش خریدار خدمت نیز ظاهر شود. حال آنکه سیاست‌های کلی نظام سلامت اقتضا دارد که تصدی‌گری حوزه بیمارستان‌ها یعنی ارائه خدمت نیز از کارویژه وزارت بهداشت تفکیک گردد. به بیان دیگر، کارشناسان معتقدند تولیت به معنای سیاست‌گذاری و نظارت در حوزه بهداشت و درمان، مستلزم مدیریت منابع بیمه نیست و نمونه‌ای نیز در کشورهای موفق دنیا وجود ندارد که هر سه بخش تولیت، خریدار خدمت و ارائه‌دهنده خدمت در یک بخش ادغام شده باشد[۲]. طبیعی است این ادغام به معنای یکسان نمودن فروشنده و خریدار و در نهایت بسترساز فساد خواهد شد.

یک دقیقه تأمل

شریفی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری، هفته گذشته از انتقال بسته تعرفه خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه خبر داد. وی این اقدام را پس از گذشت ۹ سال از عدم اجرای قانون خدمات پرستاری، مثبت و بزرگ برشمرد. با نزدیک شدن به مرحله اجرای قانون خدمات پرستاری، این هشدار مطرح می‌شود که اجرای این قانون نیز به‌مانند پرداخت کارانه‌ها برای پزشکان، هزینه سرسام‌آوری را بر کشور تحمیل نمی‌کند؟

سایر اخبار برگزیده

قائم‌مقام سازمان نظام‌پرستاری: مطالبات پرستاران تنها ۱۰ درصد بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی است

شریفی مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام‌پرستاری: مطالبات پرستاران تنها ۱۰ درصد بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و دانشگاه‌هاست و وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر به‌راحتی می‌تواند این مبلغ را پرداخت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو: افزایش صادرات دارو مهمترین اولویت دیپلماسی سلامت ایران است

دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو: مهمترین اولویت و عنصر فعال دیپلماسی سلامت ایران، افزایش صادرات دارو به کشورهای دوست مانند روسیه، سوریه، عراق، لبنان، الجزایر و کشورهای آسیای میانه است.

بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی دانشگاه‌ها به شرکت‌های توزیع دارو

دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو: بدهی های سنگین در حوزه دارو به شرکت های توزیع کننده به   ۴ هزار میلیارد تومان رسیده، وضعیتی که اگر هرچه سریعتر بواسطه دریافت همه مطالبات حوزه دارو از دانشگاه ها حل نشود، این بدهی سنگین عملا زنجیره تامین دارو را با چالش بسیار جدی مواجه می کند.

رئیس سازمان غذا و دارو: صادرات دارو تا سال آینده ۲ برابر افزایش می‌یابد

دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو: ارتقای صنعت داروسازی ایران تاکنون مسیر خوبی را طی کرده است، برای اینکه این مسیر به یک فراز بالاتری بروز کند باید به کشوری که میزان صادراتمان بیشتر از واردات است تبدیل شویم یعنی به تراز تجاری مثبت تجاری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: بخشی از مطالبات داروخانه‌ها تا هفته آینده پرداخت می‌شود

نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: مطالبات مربوط به قبل از تیر ماه داروخانه ها از سازمان تامین اجتماعی، تا هفته آینده پرداخت و تسویه می شود.

جلودارزاده: تجمیع بیمه‌ها مورد قبول هیچ‌ کارگری نیست/ با تمام وجود با آن مخالفت می‌کنیم

جلودارزاده، نماینده مجلس تهران: تجمیع بیمه‌ها مورد قبول هیچ‌کدام از کارگران نیست و درصورتی که چنین اتفاقی بیافتد باتوجه به این‌که قادر به پاسخگویی به مطالبه‌های به‌حق کارگران نخواهم بود، با تمام وجود با آن مخالفت خواهم کرد.

در نامه هیأت‌مدیره بیمه سلامت ایرانیان به رؤسای سه کمیسیون مجلس: چالش‌های طرح تحول سلامت، ربطی به تجمیع ندارد

در نامه هیات مدیره بیمه سلامت ایرانیان به روسای سه کمیسیون مجلس عنوان شد: موضوع تجمیع بیمه‌ها یکی از احکام مندرج در برنامه پنجم توسعه است که به دولت اختیار داده تا تجمیع بیمه‌ها را با شرایطی در دستور کار خود قرار دهد. قابل ذکر است که در این برنامه احکام الزام‌آور دیگری نیز بوده است که هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی، دارای اولویت بوده و مقدم بر موضوع فوق می‌باشند.

**************************************************************

پی‌نوشت:

[۱] بند هفتم

[۲] برای نمونه در کانادا در هر استان تنها یک صندوق بیمه، وظیفه خرید خدمات را بر عهده دارد. مدیریت آنها مستقل از دولت و ارائه دهنده خدمات است و مدیران آن‌ها توسط بیمه‌شدگان انتخاب می‌شوند. ارائه خدمات نیز عمدتا توسط بخش خصوصی و عمومی صورت می‌گیرد.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: