۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۰

برنامه تعالی مدیریت مدرسه اولین برنامه شورای معاونین وزارتخانه

مسگرزاده، معاون وزارت آموزش و پرورش: اولین برنامه شورای معاونین وزارتخانه برنامه تعالی مدیریت مدرسه است. ما به دنبال این هستیم تا زمینه‌اش را قانونی کنیم، اما تمام این موارد نیاز به وقت دارد. یک محور جدی بخش‌نامه‌های زیاد در نظام آموزشی است که با برنامه‌های تعالی مدیریت مدرسه ساز و کاری ندارد. باید بدانیم علاوه بر مدرسه در ستاد نیز باید فرهنگ‌سازی شود و الزاما اجرای یک برنامه منوط به فرهنگ‌سازی اولیه در ستاد و بعد پیاده‌سازی در مدارس نیست. نوع سیستم اداری موجود بزرگترین مانع برای طرح تعالی مدیریت مدرسه ایجاد کرده است.

به گزارش عیارآنلاین، مرضیه مسگرزاده امروز ۲۷ آبان ماه در همایش استانی مدیران مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه که در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ما نیز معتقدیم که تمام مدارس باید تحت پوشش طرح تعالی مدیریت قرار بگیرند، اما به شرطی که تمام برنامه‌های تعالی درآن رعایت شوند و اگر ما بدون بستر مناسب به دنبال اجرای طرح باشیم، طرح شکست خواهد خورد.

مسگرزاده با بیان اینکه ما نباید انتظار تغییر سریع از فرهنگ اداری که چندین سال ریشه دوانیده را داشته باشیم، عنوان کرد: ما سه سال است که در این زمینه کار می‌کنیم و به توفیقات زیادی رسیده‌ایم و اولین برنامه شورای معاونین وزارتخانه برنامه تعالی مدیریت مدرسه است.
وی در خصوص عوامل انگیزشی برای اجرای این طرح، عنوان کرد: همه این‌ها منوط به خزانه دولت بوده و در برنامه تعالی مدیریت مدرسه اگر اعتبارات مصوبه وزارتی‌ ابلاغ شده بود ،موضوع انگیزشی آن حل شده بود، اما در حال حاضر دست دولت بسته است.
معاون آموزش دوره اول وزارت آموزش موضوع تفویض اختیارات به مدیر مدرسه مانند انتخاب معلمان و … را در دست بررسی شورای عالی دانست و افزود: ما به دنبال این هستیم تا زمینه‌اش را قانونی کنیم، اما تمام این موارد نیاز به وقت دارد تا بتوان از مجرای قانونی آن را حل کرد.
وی ارسال بخش‌نامه‌های زیاد به مدارس را دغدغه همه دانست و اظهار کرد: یک محور جدی بخش‌نامه‌های زیاد در نظام آموزشی است که با برنامه‌های تعالی مدیریت مدرسه ساز و کاری ندارد و تا این زمان چهار نشست در ستاد با حضور وزیر وقت تشکیل شد و برای فرهنگ‌سازی این موضوع نیاز داریم که خیلی از فعالیت‌ها به مدرسه ارجاع داده نشود.
مسگرزاده افزود: اما باید بدانیم علاوه بر مدرسه در ستاد نیز باید فرهنگ‌سازی شود و الزاما اجرای یک برنامه منوط به فرهنگ‌سازی اولیه در ستاد و بعد پیاده‌سازی در مدارس نیست زیرا اگر به این عقیده بخواهیم فعالیت کنیم هیچ کاری پیش نخواهد رفت.
در ادامه این مراسم علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: نوع سیستم اداری موجود بزرگترین مانع برای طرح تعالی مدیریت مدرسه ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: تعداد زیاد دستورالعمل و بخش‌نامه‌ها برای مدیران تمام زمان کاری آن‌ها را می‌گیرد که وقت برای برنامه تعالی مدیریت مدرسه نمی‌گذارد. پس با این موضوع یک مدیر چگونه می‌تواند ظرفیت‌های مدرسه را توسعه دهد، مشارکت تولید کند و نگاه عامیانه و یاورانه به مردم و دانش‌آموزان داشته باشد.
وی افزود: تقریبا انتظار فعالیتی که در این طرح  از مدیر می‌خواهیم امکان‌پذیر نیست و زمینه باید به گونه‌ای باشد که خود ما به عنوان یک مدیر در برنامه تعالی نقش داشته باشیم بنابراین اگر سیاست‌های وزیر برای تمرکززدایی، تفویض اختیار و مدرسه‌محوری باشد، باید سر مدیران را خلوت کنیم تا بتوانند به این موارد عمل کنند.
کاظمی با اشاره به اینکه طرح تعالی مدیریت مدرسه باید در  همه مدارس خراسان رضوی اجرا شود، اظهار کرد: این طرح را نباید در تعداد محدودی از مدارس اجرا کنیم؛ به دلیل اینکه خودش با سیاست کلی طرح تعالی مدیریت مدرسه در تناقض است، زیرا این طرح پروژه نیست، یک رویکرد است و نباید اعتقاد داشته باشیم تا یک مدیر مدرسه بدون چشم‌انداز و رویکرد مدرسه‌اش را اداره کند و این اشکال کار وزارتخانه است.

وی با انتقاد از اینکه وقتی یک دبیر ۱۴ ساعت تدریس دارد این معلم چگونه می‌تواند ۱۰۰ طرح از حوزه‌های مختلف را مطالعه کند، جواب دهد و برنامه تعالی را نیز پیاده کند، اظهار کرد: یکی دیگر از اشکالات این طرح این است که ما فقط به توسعه و تبیین می‌پردازیم و مدل‌های اجتماعی و عملیاتی  تبیین نمی‌کنیم و تفاوت در مدیریت نظام اسلامی با مدیریت دیدگاه غربی این‌گونه است که ما مدل نداریم  تا بتوانیم از روی آن کارها را پیش بریم.

وی افزود: همه ما اعتقاد مشارکت‌پذیری داریم، اما برای این کار باید مدل‌های مشارکت‌پذیری را تبیین کنیم و به مدیر بدهیم و این کار باید در طرح تعالی مدیریت مدرسه انجام شود و برای شناخت وضع موجود باید مدل ارائه کرد، زیرا مدیران در ابهام به سر می‌برند و با کلیات مواجه‌اند که دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: رویکرد اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه، دانش‌آموزمحور بودن است و باید تمام برنامه‌ها را طوری تنظیم کنیم که نوک پیکان فعالیت‌ها دانش‌آموز باشد و تمام فعالیت‌ها برای بهبود وضعیت دانش‌آموزان باشد. برای تحقق این اتفاق یک‌سری اقدامات بسترساز باید انجام داده شود و باید در تمام کارها نظم داشته باشیم.
کاظمی با بیان اینکه تمام ارتباط ما با مدیران حالت تعیین و تکلیف دارد، افزود: هرچه که در آن فعالیت داریم سرشار از بایدها و نبایدهای فراوان است و این اشکال در مدیریت آموزش و پرورش وجود دارد.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: