۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۵

لزوم مصوبه مجلس برای ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش در بیان نماینده مجلس

یادداشت// ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش در هر قالبی از جمله مشارکت یا انعقاد قرارداد مصوبه مجلس را می‌خواهد. آموزش و پرورش به شدت سرگرم تدارک ورود بخش خصوصی تحت پوشش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، افزایش مشارکت‌ها، کاهش هزینه‌های دولت و در نهایت تعدیل کسری بودجه است. خصوصی‌سازی تحت عنوان توسعه مشارکت‌ها در صدر اولویت‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم قرار گرفت.

به گزارش عیارآنلاین،بعد از اینکه مقام معظم رهبری از سریالی شدن برجام‌ها در سطح بین‌المللی و حتی ملی جلوگیری کردند، به نظر می‌رسد برجام‌های داخلی در سطح مدیران میانی بازتولید می‌شوند که اگرچه پنج به اضافه یکی در برابر آنها ننشسته، با این حال همان کارکرد را برای مردم دارند. «امکان مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های آموزش و پرورش با قرارداد ۱۰ ساله» یکی از این بچه برجام‌ها است که اخیراً رسانه‌ای شده است.

  ***

کمتر کسی است که از گرفتاری مالی آموزش و پرورش و کم و کسری‌های بودجه و اعتباری آن نشنیده باشد. در عین حال کمتر کسی است که اذعان نداشته باشد همان آموزش و پرورش پرکسری، کارکرد تعلیم و تربیتی موفق‌تری نسبت به اهداف آموزشی و پرورشی نظام داشته است تا آموزش و پرورشی که در سال‌های اخیر با تمرکز بر ارتقای سطح گردش مالی خود به هر قیمتی و با همکاری بخش خصوصی در بسیاری از موارد از مسیر خود خارج شده است. شاهد این ادعا خروجی سال‌های اخیر این دستگاه و مشاهده دانش‌آموزان در آن است، اما مدیران این دستگاه در سال‌های اخیر با ارائه الگویی از اقتصاد آموزش و پرورش که به زعم متخصصان این حوزه نسخه ابتر و ناقصی از آن است، تمام دستاوردهایی را که سیستم تربیتی و آموزشی کشور می‌توانست داشته باشد، از این دریچه به نمایش گذاشتند و به آن گره زدند. نتیجه اینکه خصوصی‌سازی تحت عنوان توسعه مشارکت‌ها در صدر اولویت‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم قرار گرفت.

رقابت آموزش و پرورش با صنعت نفت در تولد بچه برجام
عزیزالله شمسایی، معاون دفتر برنامه‌ریزی و بودجه وزارت آموزش و پرورش در هفته جاری در گفت و گو با رسانه‌ها با بیان اینکه نقطه عطف اقتصاد آموزش و پرورش راه افتاده است و اگر امروز شروع کنیم طی دو یا سه سال آینده نتایج مثبت آن را خواهیم دید، اعلام کرد: بر اساس سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها و همچنین مصوبه شورای معاونین، در قالب ماده ۲۷ و با استفاده از روش‌های درست، سرمایه‌گذاران می‌توانند در فعالیت‌های آموزش و پرورش تا مدت ۱۰ سال قرارداد منعقد و مشارکت کنند.
در اظهارات این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش در حالی به ماده ۲۷ مصوبه شورای معاونین اشاره شده که اولاً دسترسی به این مصوبه و جزئیات آن و احتمالاً آیین‌نامه اجرایی‌اش وجود ندارد. از طرف دیگر انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای نهاد حاکمیتی آموزش و پرورش و آن هم برای فعالیت در حیطه تعلیم و تربیت در محدود اختیارات قانونی شورای معاونین این وزارتخانه نیست.

اراده‌ای آموزش و پرورش را خصوصی می‌خواهد
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش به «جوان» می‌گوید: ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش در هر قالبی از جمله مشارکت یا انعقاد قرارداد مصوبه مجلس را می‌خواهد، فعلاً که لایحه مدارس غیردولتی نهایی شده و بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است و قانون دیگری هم ناظر به مشارکت آموزش و پرورش با بخش خصوصی وجود ندارد. وی می‌افزاید: از طرفی تمام اقدامات در حوزه آموزش و پرورش باید در چارچوب قانون باشد و تصمیمات خارج از این چارچوب از سوی مجلس پیگیری می‌شود. با این وجود به نظر می‌رسد اراده‌ای در آموزش و پرورش وجود دارد که به لطایف‌الحیلی می‌خواهد خصوصی‌سازی تعلیم و تربیت را پیش ببرد، اما این مسئله در مجلس با حساسیت دنبال می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش ادامه می‌دهد: می‌خواهند به بهانه مشکلات مالی چوب حراج به زیرساخت‌های آموزش و پرورش بزنند، در حالی که آموزش عمومی طبق قانون باید رایگان باشد. علاوه بر اینکه کاری کرده‌اند که مردم با وجود سختی در تأمین هزینه مدارس غیردولتی به سمت آنها حرکت کنند و غیردولتی‌ها را از نظر کیفی نسبت به دولتی‌ها ترجیح دهند و خود این نشانه کم‌کاری در مدارس دولتی است.

به هر رو آموزش و پرورش به شدت سرگرم تدارک ورود بخش خصوصی تحت پوشش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، افزایش مشارکت‌ها، کاهش هزینه‌های دولت و در نهایت تعدیل کسری بودجه است، آن هم فارغ از اینکه وزیرنشین ساختمان شهید رجایی در اختیار چه کسی است. در حالی که کدگشایی از رسوایی مالی صندوق ذخیره فرهنگیان قوای مقننه و قضائیه را درگیر خود کرده است.

آورده بخش خصوصی اندازه اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان است؟
در صورتی که این ابهام از سوی کارشناسان بیش از پیش قوت می‌گیرد، چنانچه عرصه آموزش و پرورش برای بخش خصوصی سودآوری مشوقی دارد می‌تواند سرمایه این بخش را جذب فعالیت‌های تربیتی و آموزشی کند، چرا صندوق ذخیره فرهنگیان که اعضای هیئت امنای آن همه از بدنه آموزش و پرورش و آشنا با فعالیت‌های این عرصه بودند و حتماً از زمینه‌های سود ده بیش از هر بخش خصوصی دیگری مطلع بودند به جای بنگاهداری در حوزه‌های پولی و بانکی، در این زمینه سرمایه گذاری نکردند؟ تا اینطور هم گردش مالی ۸ هزار میلیاردی که دست‌کم به اندازه یک سوم بودجه آموزش و پرورش است، در خود این مجموعه هزینه شود و هم معلمان که اعضای اصلی این صندوق هستند برای سود خودشان هم که شده انگیزه بیشتری برای ابتکار و فعالیت در کلاس‌های درس به ویژه در مدارس دولتی از خود نشان دهند. بخش خصوصی که شمسایی از امکان قرارداد ۱۰ ساله با آن سخن می‌گوید، آیا بیشتر از ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی برای آموزش و پرورش رقم خواهد زد؟

حالا از این احتمال هم بگذریم که این بخش در ازای آورده بسیار کمتر از این رقم، هزینه‌هایی هم به حکومت و نظام شهروندی تحمیل می‌کند.

منبع: روزنامه جوان

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: