۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۳
ششمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد

زیارت عتبات، از این پس با قطار

در حال حاضر، تنها ۳۲ کیلومتر از شلمچه تا بصره فاقد ریل می‌باشد که با تکمیل این قطعه می‌توان شاهد اتصال شبکه ریلی ایران به عراق بود؛ در این صورت دسترسی زائران به خصوص مردم جنوب کشور به عتبات در ایام پر ترددی مانند اربعین تسهیل خواهد شد.

به گزارش عیارآنلاین، ششمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. این بسته خبری به مهم‌ترین تحولات حوزه حمل‌ونقل کشور در یک ماه گذشته اختصاص دارد.

زیارت عتبات از این پس با قطار

راه‌آهن - کربلامعاون مدیر کل راه‌آهن جنوب و مدیر پایانه راه‌آهن خرمشهر از آغاز خدمات رسانی از ۱۵ آبان‌ماه با استقرار خط ریل‌باس در ایستگاه خرمشهر خبر داد و گفت: «ریل‌باس دو کابینی با ظرفیت ۳۲۸ زائر از ۱۵ آبان ماه در ایستگاه خرمشهر برای جابه‌جایی زائران از خرمشهر تا شلمچه مستقر شده است که به صورت همزمان قطار مسافری اهواز به خرمشهر نیز جابه‌جایی زائران را انجام خواهد داد».

در حال حاضر، فقط ۳۲ کیلومتر از شلمچه تا بصره فاقد ریل می‌باشد که با تکمیل این قطعه می‌توان شاهد اتصال شبکه ریلی ایران به عراق بود؛ که در این صورت دسترسی زائران به خصوص مردم جنوب کشور به عتبات در ایام پر ترددی مانند اربعین تسهیل خواهد شد.

شایان ذکر است چهارشنبه، سیزدهم آبان‌ماه، اولین کاروان زائران ایرانی به تعداد ۶۴ نفر با حضور مسئولان ارشد راه‌آهن کشور عراق، طی مراسم رسمی بوسیله قطار از طریق ایستگاه راه‌آهن بصره عازم ایستگاه راه‌آهن کربلای معلا شدند.

این زائران ایرانی طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، به صورت حمل‌ونقل ترکیبی از مبدأ تهران به سمت شلمچه به صورت ریلی، از شلمچه تا بصره با اتوبوس و از بصره تا کربلا مجدداً با قطار اعزام شدند.

آخرین وضعیت مهم‌ترین کریدور ترانزیتی کشور

ترانزیت بار و مسافربخشی از پروژه خط‌آهن چابهار-زاهدان، حدفاصل چابهار و ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر با فعالیت بیشتری در حال اجرا است؛ به‌طوری‌که از مجموع ۳۰۰ کیلومتر، حدود ۱۰۰ کیلومتر آماده اجرای عملیات بالاست‌ریزی و ریل‌گذاری است و از سمت زاهدان عملیات اجرایی قطعه یک ایرانشهر-زاهدان نیز آغاز شده است. مطالعات فاز دو مسیر ایرانشهر-زاهدان به اتمام رسیده و مطالعات ابنیه فنی فاز دو این بخش نیز در حال تکمیل است.

حدود ۶۸۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام نیروگاه چابهار و فولاد خوزستان به این طرح اختصاص یافته بود که با توجه به بدهی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی نیروگاه چابهار، این بدهی از اعتبارات نیروگاه چابهار کم شد و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از آن باقی ماند و به این طرح اختصاص یافته است.

برای تأمین باقی منابع با سرمایه‌گذاران هندی تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده است و هم‌اکنون آنها در حال مطالعه وضع موجود برای ارائه پیشنهاد تأمین منابع مالی هستند. البته هنوز پیشنهادی برای تأمین منابع مالی و نحوه حضور خود در پروژه ارائه نداده‌اند. هندی‌ها تا انتهای سال جاری برای بررسی، تکمیل مطالعات روسازی و ارائه گزارش توجیه فنی-اقتصادی موردقبول بانک‌ها به‌منظور تهیه اسناد مناقصه و پیشنهاد مدل مالی و روش اجرایی مسیر زمان دارند.

قفل تولید ریل ملی باز شد

ریلمدیرعامل راه‌آهن در مراسم عقد قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با شرکت ذوب‌آهن اصفهان بابیان اینکه تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخلی است اعلام کرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و ازآنجایی‌که این کارخانه توانایی تولید ریل U۳۳  را دارد مقرر شد این شرکت تا پایان سال ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و شرکت راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس‌ازاین قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل ۶۰  UIC هستیم.

حمایت از تولید ملی با خرید واگن داخلی

واگن‌محمدرضا مختاری، مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک با اعلام اینکه قرارداد ساخت ۳۳ واگن مسافری با شرکت رجا امضا شد، افزود: «این واگن‌ها قابلیت پشتیبانیِ سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را دارند که با کمی تغییرات می‌توان این پشتیبانی را تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ارتقا داد».

مختاری ارزش ریالی ساخت هر واگن را ۲۵ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: «با انعقاد این قرارداد برای مدت دو سال فعالیت این شرکت تضمین شده است».

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک همچنین اظهار داشت: « ۶۰ درصد تولید واگن‌های این شرکت بومی‌سازی شده که با حمایت دولت می‌توان در این صنعت ارزشمند و ارز آور، خودکفا شد».

روی خوش قطارهای حومه‌ای به آلمانی‌ها

واگن قطاراخیراً وزیر حمل‌ونقل آلمان مهمان وزارت راه و شهرسازی بود و ۶ سند همکاری بین او و وزیر راه و شهرسازی ایران بسته شد. بر اساس این اسناد، اجرای قطارهای حومه‌ای تهران، قطار حومه‌ای تبریز و افزایش قطار تهران ـ تبریز به شرکت زیمنس سپرده شده است. البته وزیر راه و شهرسازی کشورمان اعلام کرده که با توجه به توان بالای آلمان در صنایع ریلی، پروژه‌های دیگری مانند سیگنالینگ راه‌آهن اصفهان-شیراز و کرمان-زاهدان نیز با شرکت‌های دیگر آلمانی امضا شده است.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: