۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳

یادداشت// طناب‌کشی بهزیستی و آموزش و پرورش؛ خاموشی آموزه‌های اسلامی در تربیت کودکان

یادداشت// گرایش زنان به اشتغال و فعالیت خارج از منزل از جمله مواردی بود که به دلیل تضاد هویتی یک زن شاغل یا خانه‌دار، دگرگونی محوریت خانه‌داری و همسرداری بانوان را به دنبال داشت. بی‌توجهی بر کار اجرایی مهدهای کودک‌ و ازدیاد آموزش به سبک فرهنگ غربی در حالی رخ داده که سال‌هاست مهدهای کودک مسیر سرگردانی میان دو دستگاه اجرایی را طی می‌کند و سازمان بهزیستی از یک سو و آموزش و پرورش از سوی دیگر بر سر سکانداری مهدهای کودک جدال دارند و هر یک خود را متولی می‌دانند.

به گزارش عیارآنلاین، به موازات زندگی شهری و رسوخ مدرنیته در تمام ارکان زندگی بشری، معضلات اجتماعی روز به روز افزون شد و هماهنگی با موج ایجاد شده، افراد را از متن زندگی به حاشیه سوق داد.
گرایش زنان به اشتغال و فعالیت خارج از منزل از جمله مواردی بود که به دلیل تضاد هویتی یک زن شاغل یا خانه‌دار، دگرگونی محوریت خانه‌داری و همسرداری بانوان را به دنبال داشت و کمبود وقت کافی در تربیت کودکان، نقش مادرانه بانوان را هم تحت‌الشعاع قرار داد و چاره‌ای جز سپردن کودکان خود به مهدهای کودک برای خانواده باقی نگذاشت که می‌توان گفت امروز همین مهدهای کودک عنصر مهمی در مسیر تربیتی نسل‌های آینده خواهند داشت.

موضوع قابل اهمیتی که همواره رهبر معظم انقلاب درباره آن هشدار داده‌اند و تحت عنوان ضرورت‌های ترویج فکر و فرهنگ و حتی زبان بومی مطرح شده است. رهبر انقلاب در این رابطه گفته‌اند: «و هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که اینها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. یک وقت آدم خبر می‌شود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه‌ فرهنگی ما را –  مثلاً فرض کنید مهدهای کودک‌ را –  به یک شکل خاصی دارد هدایت می‌کند؛ این را آدم می‌فهمد، بعد که نزدیک می‌شود می‌بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجه نداشته؛ اینها رخنه است؛ در زمینه‌های گوناگون؛ در زمینه‌های اقتصادی، در رفت‌وآمدها، در همه دستگاه‌ها.»

اما به رغم تأکیدات موجود، گزارش‌های میدانی از وضعیت نامناسب فعالیت‌ها در مهدهای کودک حکایت دارد تا جایی که بعد از ترویج الگوهای غربی همانند باربی، بتمن، اسپایدرمن، سیندرلا، جومونگ یا آموزش رقص و مدلینگ، ترانه و موسیقی، آرایشگری، برنامه‌های آموزشی آشنایی با حیواناتی مثل سگ و گربه و برگزاری استخر مختلط، اخبار جدیدی از برپایی یکی از جشن‌های کشورهای اروپایی و امریکایی به نام هالووین (Halloween) در برخی مهدها شنیده شده است.

پلمب ۵۰ مهدکودک متخلف و غیرمجاز در تهران
به دنبال این خبر بود که حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی بهزیستی از پلمب ۵۰ مهدکودک متخلف و غیرمجاز در تهران خبر داد و گفت: مهدهای کودک موظف هستند از محتوای آموزشی تهیه شده از سوی کارشناسان سازمان بهزیستی کشور تبعیت کنند.
بی‌توجهی بر کار اجرایی مهدهای کودک‌ و ازدیاد آموزش به سبک فرهنگ غربی در حالی رخ داده که سال‌هاست مهدهای کودک مسیر سرگردانی میان دو دستگاه اجرایی را طی می‌کند و سازمان بهزیستی از یک سو و آموزش و پرورش از سوی دیگر بر سر سکانداری مهدهای کودک جدال دارند و هر یک خود را متولی می‌دانند.  رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: «متولی اصلی مهدهای کودک در سراسر کشور سازمان بهزیستی است» و آموزش و  پرورش هم بارها اعلام آمادگی خود را در زمینه مدیریت مهدها رسانه‌ای کرده است.

بهزیستی یا آموزش و پرورش؛ کدامیک متولی است؟
هرچند که برخی کارشناسان عقیده دارند، حجم وسیع و متنوع فعالیت‌های بهزیستی از قبیل پشتیبانی از اقشار آسیب پذیر اجتماعی مانند کودکان خیابانی، زنان پناهجو و معتادان و ارائه خدمات به معلولان و برخی بیماران موجب شده است تا تمرکز سازمان مذکور بر مسئولیت‌های توانبخشی و حمایتی صورت گیرد و نقش فعالیت‌های آموزشی و تربیتی برای این سازمان در رده‌های دوم و سوم جا باز کند، اما شاید بهترین ملاک برای قضاوت استناد به سیاست‌های کلی، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور باشد که در ابتدای آن بر «ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه‌ها.» تأکید دارد. حاکم شدن فرهنگ غربی بر فعالیت مهدهای کودک و خطر رخنه مؤید این موضوع است که بهترین راهنما برای تصمیم‌گیری در این خصوص، سیاست‌های کلی آموزش و پرورش ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین است که ضرورت پایان‌بخشی فوری بر جدال‌های سازمانی را گوشزد می‌کند.

منبع: روزنامه جوان

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: