۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۸
آشتیانی:

اجماع ملی لازمه حل مشکلات و مسائل آموزش و پرورش

آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد. نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد. از نظر شهروندان معلمان دارای بیشترین حرمت هستند و به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان قرار دارند. با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه‌ها می‌توان قسمتی از مشکلات را برطرف کرد. روح حاکم بر سند تحول باید به مسئله پرورش به معنای مهارت‌های زندگی که دانش‌آموزان و محیط مدرسه باید کسب کنند باشد.

به گزارش عیارآنلاین، پیش از ظهرامروز فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با بیان اینکه امیدوارم بتوانم بعد از رأی اعتماد نمایندگان دین خود را نسبت به فرهنگیان و معلمان ادا کنم، گفت: در آستانه روز ۱۳ آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم، روزی که خون پاک دانش آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخته شد و پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هایم در ۴ بخش تدوین شده، اظهار کرد: مهم ترین دغدغه چندین ساله من این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه اینجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه برنامه ای واقع گرایانه و تحول خواه است، افزود: اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این برنامه قابلیت اجرا ندارد، بله مسلم است در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده وجود ندارد چرا که برنامه ای درازمدت است اما برنامه کوتاه مدتی هم دارم که مرتبط به برنامه بلندمدت است.

نظام آموزش و پرورش بیماری ساختاری دارد/ مدرسه باید محور توسعه قرار گیرد

دانش آشتیانی ادامه داد: در رابطه با توسعه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند لذا همه دولت و نمایندگان باید کمک کنند تا جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی تلقی شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم ادامه داد: نگرانی امروز نسبت به آینده سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از نگرانی نسبت به سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست و باید تلاش کنیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه، انسان هایی کارآمد تربیت شود که نظام توسعه ای کشور به این انسان های کارآمد نیاز دارد.

وی با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند رشد متوازن است، اضافه کرد: آموزش و پرورش ۱۳٫۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند و در همین حال نظام آموزش عالی ما با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد دانشگاهی و ۵ میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد اما ببینید در شهرستان هایی هستیم که دانشگاه دارد اما با صندلی های خالی روبروست ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و به صورت شیفتی است و حتی در برخی مناطق هنوز مدارس کپری وجود دارد که این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش است.

عدم تعادل ساختاری مانع مهم توسعه آموزش و پرورش است/ وضعیت نابسامان معیشتی و اقتصادی معلمان

دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان می دهد در جامعه معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی را دارا هستند، گفت: از نظر شهروندان معلمان دارای بیشترین حرمت هستند و به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان قرار دارند که این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برخی چالش های آموزش و پرورش اذعان کرد: برخی مسائلی که همه به آن اذعان داریم به عنوان آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت مؤثر خانواده ها، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه، در کنار اینها سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است.

پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است

وی با تأکید بر اینکه پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است، ادامه داد: اکنون آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلی های دانشگاه تبدیل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت های زندگی، محیط زیست، تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف روبرو کرده است.

دانش آشتیانی ادامه داد: برون داد این وضعیت ساختاری، تصویری از آموزش و پرورش به وجود آورده که بد نیست بدانیم رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین المللی بر پایه ۱۰۱ شاخص جهانی متأسفانه ۱۴۱ از ۱۸۷ است؛ نظام آموزش و پرورش ما گرفتار نوعی سکون و فرسودگی است لذا کاری که می خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه های مقام معظم رهبری است که قصد دارم آموزش و پرورش را از سکون و جمود دربیاورم.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور فرسوده است، گفت: متأسفانه این نگاه را مانند یک موزه مقدس نگاه داشته ایم که که دست به آن نخورده و هر کس آمده است گوشه و کنارش را کمی کم و زیاد کرده است لذا باید نوسازی شود. در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیرمولد، برنامه‌ریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است. دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت نمونه مشهود آن در نظام آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش اکثریت را دانش آموزان دختران ما تشکیل می‌دهند اما نقش خانم‌ها در مدیریت آموزش و پرورش کمرنگ است، این نه به دلیل مسائل جنسیتی بلکه از نظر نگاه تربیتی نیاز است که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش استفاده شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چالش دیگر این وزارتخانه را کهنگی مدارس دانست و گفت: علاوه بر کهنگی مدارس، اقتصاد آموزش و پرورش نیز از دیگر مشکلات است که بر اساس مطالعات صورت گرفته در این خصوص با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه‌ها می‌توان قسمتی از مشکلات را برطرف کرد؛ اگرچه این مسئله در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد علاوه بر اینکه باید در کلان برنامه‌های کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و در رتبه‌های جهانی بر اساس درصدی که ازGTP اختصاص پیدا می‌کند و آموزش و پرورش باید بیش از این تعلق گیرد.

دانش‌ آشتیانی با بیان اینکه با همین منابع می‌توان بهتر برای آموزش و پرورش هزینه کرد و مدیریت هزینه بهتری داشت، گفت: وضعیت کنونی اقتصاد آموزش و پرورش بدین شکل است که در سال ۸۴ تا ۸۵، ۹۱ درصد از بودجه آموزش و پرورش به پرسنل اختصاص یافته و تنها حدود ۹ درصد برای مسائل کیفی آموزش و پرورش هزینه شده است. در وضعیت کنونی نیز که ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است ۹۸٫۵ درصد برای پرسنل و ۱٫۵ درصد برای مسائل کیفی مدارس به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای ۱۳ میلیون دانش‌آموز و ۱۰۷ هزار مدارس فقط ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده، گفت: این میزان برای مسائل کیفی، تجهیزات مدارس و سایر موارد باید هزینه شود، البته بر اساس آخرین اطلاعات گفته شده ۴۰۰ میلیارد نیز اختصاص نیافته و تنها حدود ۲۰۰ میلیارد اختصاص یافته است که با این رویه مشکل آموزش و پرورش حل نخواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر آنکه برای گذر از وضع موجود باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشت، تصریح کرد: از این رو نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی هستیم تا از وضعیت فعلی خارج شویم.

احمدی دانش آشتیانی نگاه جدید به آموزش و پرورش را اینگونه ترسیم کرد : روح حاکم بر سند تحول باید به مسئله پرورش به معنای مهارت‌های زندگی که دانش‌آموزان و محیط مدرسه باید کسب کنند باشد تا کارآمدی لازم به دست آید. این مهارت‌ها باید با مواد درسی تلفیق شود تا سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ و در واقع پرورش بر آموزش غلبه پیدا کند.

وی افزود: در این راستا باید از حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری از کمیت‌های آموزشی به کیفیت‌های پرورشی، فضای رقابتی غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی و انسانی دانش آموزان حرکت کرد.

آموزش و پرورش مناطق محروم در اولویت است/ بخشی از معوقات بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت می‌شود

دانش آشتیانی در ادامه در نوبت عصر جلسه علنی امروز با اشاره به ضرورت پرداخت معوقه بازنشستگان فرهنگی و آموزش و پرورش گفت: مبلغی را که دولت تصویب کرده سعی داریم به عنوان قسمتی از معوقه بازنشستگان پرداخت کنیم همچنین وضعیت آموزش و پرورش در مناطق محروم از اولویت های برنامه بنده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: تعهدات بین المللی بخشنامه دولت است و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده که در خصوص محیط زیست مطالبی در کتب درسی وارد شود.

وی درباره صحبت های آقای نقوی حسینی یادآور شد: من نماینده دوره ششم مجلس نبوده ام و در انگلستان که برای تحصیل در مقطع دکتری حضور داشتم، آقای انصاری سفیر ما در انگلستان بودند که با توجه به سابقه آموزش و پرورشی بنده درخواست کمک کرد که در مدارس آنجا ریاضی درس دادم و هیچ پولی در قبال آن دریافت نکرده ام.

کوچک‌ترین قدمی در خلاف راستای انقلاب برنداشتم

دانش آشتیانی در ادامه با یادآوری این مطلب که بنده همواره در بحران ها در عرصه جهاد سازندگی، جنگ وارد شدم، اذعان کرد: در زمان بحران وزارت علوم هم از من خواهش شد که برای تصدی وزارت علوم بیایم اما در مقطع بحرانی کنونی از من خواستند به وزارت آموزش و پرورش بیایم لذا باید بگویم بنده روحانی زاده هستم و سوابق من را می توانید از میلیون ها دانشجو بپرسید که آیا کوچک ترین قدمی در خلاف راستای انقلاب برداشته ام یا نه.

یک روز هم بازداشت نشده‌ام

وی ادامه داد: از آنجایی که دلسوز انقلاب هستم می گویم برای انقلاب، برای دانشجویان و دانش آموزان نگرانم که ببینند کسی که انقدر در راه انقلاب کار کرده آخر بگویند بازداشت شده است در حالی که من حتی یک روز هم بازداشت نشده ام اگر آقای نقوی حسینی مدرکی دارد به هیأت رئیسه ارائه کند و اگر مدرک نداشت از همین تریبون به مردم اعلام کند که این فرد بازداشت نشده است چرا که من وفادار به انقلاب و توصیه های مقام معظم رهبری هستم که ایشان با تیزبینی مسائل آموزش و پرورش را دنبال می کند و من می خواهم خواسته ایشان را در رابطه با تحول و نوسازی اجرایی کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: چه کسی در مدت ۹ ماه می آید که با این تعداد دانش آموز و معلم و با این وضعیت مالی وزارتخانه، این تصدی گری را بپذیرد جز افرادی که تابع ولایت هستند لذا نباید ولایتمداران را بی انگیزه کرد البته من ناامید نمی شوم و به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه ای به انقلاب وارد شود و در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب باشد شرکت نداشته و نخواهم داشت از این رو چه رأی اعتماد از نمایندگان بگیرم و چه نگیرم در حوزه آموزش و پرورش خدمت خواهم کرد.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: