۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۶
پُرسا 77 منتشر شد

قرعه فال بنام «آشتیانی» زده شد!

سرانجام در هفته گذشته، دستگاه تعلیم و تربیت با رأی اعتماد نمایندگان سکاندار جدید خود را شناخت. بدین بهانه «پُرسا» مروری کوتاه بر برنامه دکتر آشتیانی، وزیر جدید آموزش و پرورش خواهد داشت. در کنار این موضوع، وضعیت فعلی مدارس سمپاد به همراه چالش‌های تعلیم و تربیت کودکان کشور نیز در این شماره‌ی بررسی می‌شوند.

به گزارش عیارآنلاین، هفتادوهفتمین شماره از خبرنامه پُرسا منتشر شد. در هفته گذشته، دستگاه تعلیم و تربیت با رأی اعتماد نمایندگان سکاندار جدید خود را شناخت. بدین بهانه «پُرسا» مروری کوتاه بر برنامه دکتر آشتیانی ، وزیر جدید آموزش و پرورش خواهد داشت. در کنار این موضوع، وضعیت فعلی مدارس سمپاد به همراه چالش‌های تعلیم و تربیت کودکان کشور نیز در این شماره‌ی بررسی می‌شوند.

حال و روز مدارس سمپاد خوب نیست!

مدارس استعدادهای درخشان_مرکز ملی استعدادهای درخشان_ سمپادتعداد مدارس و دانش‌آموزان سمپاد در سال‌های گذشته روند افزایشی سریعی داشت، به نحوی که تعداد این مدارس طی یک دهه (۱۳۸۱-۱۳۹۲)، تقریباً سه برابر شد[۱].

۱۳۹۵۰۸۱۸۰۱

به زعم مسئولان آموزش و پرورش دولت یازدهم، روند افزایشی مذکور بی‌رویه و نادرست بوده است و باید اصلاح شود. در همین راستا در سال‌های اخیر، وزارت آموزش و پرورش با ایده افزایش کیفیت، سیاست کاهش تعداد دانش‌آموزان مدارس سمپاد را در دستور کار قرار داد و در همین راستا مدارس تیزهوشان تهران در مقطع متوسطه دوم برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶، دانش‌آموز جدید جذب نکردند.

اتخاذ سیاست کاهش کمّی دانش‌آموزان و تجمیع این مدارس، انتقاداتی را هم به همراه داشت. بسیاری از خانواده‌ها نیز نسبت به عدم پذیرش دانش‌آموز جدید توسط مدارس تیزهوشان معترض شدند. حتی برخی سیاست مذکور را مایه رونق مدارس غیردولتی دانستند.

در پی این تحولات، مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نخبگان و مسئولان امر، موضوع سمپاد و مدارس آن را مورد اشاره قرار دادند. ایشان با ابراز نگرانی از وضعیت سمپاد، تأکید کردند که توسعه کمّی مدارس تیزهوشان، باید با اداره مناسب سازمان (مرکز) ملی پرورش استعدادهای درخشان همراه باشد. متأسفانه این ابراز نگرانی، انعکاس رسانه‌ای چندانی نیافت و از سوی مسئولان نیز اقدام در خوری صورت نپذیرفت.

به ادعای برخی کارشناسان، اتخاذ سیاست کاهش کمی مدارس سمپاد در سال‌های اخیر، اقدامی نادرست بوده است. البته برخی دیگر از کارشناسان، عامل اصلی ضعف سمپاد را نابسامانی تشکیلاتی می‌دانند و نه کاهش کمّی این مدارس. ایشان معتقدند که به رغم افزایش چشمگیر تعداد مدارس سمپاد در دهه گذشته، اقتضائات تغییرات کمی و کیفی سازمانی آن رعایت نشد و حتی برخی از تصمیمات با افزایش تعداد مدارس همخوانی نداشت. از جمله این تصمیمات می‌توان به انحلال هیئت امنای سمپاد در سال ۸۹[۲] و تنزل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به مرکز اشاره کرد.

ناگفته نماند که در ۱۵ سال اخیر، موضع سیاست‌گذاران تربیتی کشور نسبت به مدارس سمپاد نامشخص بوده است و همین امر موجب شد تا وضعیت سمپاد و مدارس زیرمجموعه‌ی آن، در دوره‌های مدیریتی مختلف، نوسان داشته باشد.

قرعه فال بنام «آشتیانی» زده شد

دانش آشتیانی_وزیر آموزش و پرورشپس از چند ماه پر تب و تاب، مهرماه ۹۵ استیضاح علی اصغر فانی اعلام وصول شد تا دستگاه آموزش و پرورش برای دومین بار در سه سال گذشته، شوک استیضاح را تجربه نماید. البته سرنوشت طور دیگری رقم خورد و فانی طی اتفاقاتی، پیش از استیضاح، کرسی وزارت را ترک گفت تا اوضاع وزارت آموزش و پرورش متشنج‌تر از گذشته شود.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان جایگزین فانی معرفی شد. بدین ترتیب آشتیانی ۶۱ ساله به ساختمان بهارستان رفت تا برای حضور در کابینه تدبیر و امید رأی اعتماد نمایندگان را کسب نماید.

به عقیده کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس، فرد پیشنهادی دولت، برای سکان‌داری وزارت‌خانه ۱۳ میلیون نفری، از تخصص و تجربه لازم برخوردار نیست و مدرک دانشگاهی وی (دکترای مهندسی زلزله) نیز با آموزش و پرورش هم‌خوانی ندارد. البته طبق اظهارات موافقان، آشتیانی از زمانی دور در مسائل آموزش و پرورش دست داشته است و با مشکلات مدیریتی این دستگاه آشنایی دارد. ریاست هیئت امنای مدرسه غیردولتی مفید و حضور در کسوت معلمی، از دیگر شواهدی بود که حامیان وزیر پیشنهادی مطرح می‌نمودند.

البته برنامه آشتیانی نیز مورد عیارسنجی نمایندگان قرار گرفت؛ حمایت نابه‌جا از توسعه مدارس غیردولتی، راه‌گشایی برای ورود بیگانگان در قالب برنامه آموزشی ۲۰۳۰ و نیز کم‌توجهی به سند تحول بنیادین از جمله انتقادات نسبت به برنامه وزیر پیشنهادی بود. در مقابل اما تأمین منزلت معلمان و معیشت آن‌ها، تمرکززدایی از آموزش و پرورش و تأمین بودجه‌های مناسب برای آموزش و پرورش به عنوان نقاط مثبت برنامه آشتیانی مطرح شد.

به هر روی دانش آشتیانی با رأی اعتماد نمایندگان وارد گود بزرگ‌ترین وزارت‌خانه دولت شد. با این اوصاف باید برای قضاوت درباره عملکرد وی منتظر ماند؛ هر چند که به گفته نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس، آشتیانی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه دشواری در پیش دارد. در تکمیل این صحبت باید گفت که دوره کوتاه باقیمانده تا عمر دولت یازدهم نیز این دشواری را مضاعف می‌کند؛ لذا انتظار می‌رود آشتیانی با اولویت‌بندی برنامه‌ها به ویژه در تناسب با نقشه راه اجرای سند، وزارت ده ماهه خود را سپری نماید.

تعلیم و تربیت دوران کودکی؛ زیر غبار غفلت!

مهدکودکاواخر شهریور ماه ۹۵، فضلی، مدیر دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش، با اشاره به اختلافات آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر آموزش‌های پیش از دبستان، اعلام نمود که مصوبات نهادهای قانون‌گذار، مدیریت آموزش و پرورش بر مجموعه پیش از دبستان[۳] را تأیید می‌کند. معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز با ورود به این موضوع، آموزش و پرورش را به عنوان متولی «دوره پیش دبستانی» معرفی نموده است.

اما روزهای اخیر، نفریه، مدیر امور کودکان سازمان بهزیستی، طی اظهاراتی ضمن «غیررسمی خواندن دوره پیش‌دبستانی»، مدیریت آموزش و پرورش بر مراکز پیش‌دبستانی را به لایحه مدارس غیردولتی گره زد[۴]. نکته جالب توجه، عدم اشاره وی به رأی معاونت حقوقی ریاست جمهوری بود؛ البته وی بیان داشت که در صورت تصویب لایحه مذکور، مهدهای کودک برای ارائه خدمات پیش‌دبستانی باید از «محتوای» مورد تأیید آموزش و پرورش استفاده کنند.

به رغم کشمکش‌های فراوان و ورود نهادهای بالادستی، به نظر می‌آید که مسئولین همچنان در حوزه مدیریت آموزش دوره پیش‌دبستانی به اتفاق نظر و هماهنگی نرسیده‌اند. در این شرایط و در ‌غفلت متصدیان، برخی نهادهای دولتی و عمومی و حتی بخش غیردولتی، بدون توجه به سیاست‌های کشور و متولیان قانونی امر، به تأسیس مهدکودک اقدام نموده‌اند. نکته قابل تأمل آنکه به گفته کارشناسان، حدود ۱۴ نهاد در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و ارائه مجوز مهدکودک فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، نهادهایی از قبیل یونسکو و برخی سفارتخانه‌ها نیز به عرصه آموزش کودکان کشور وارد شدند. در همین شرایط رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار با هیئت دولت ضمن اشاره به رخنه فرهنگی و اقتصادی بعضی سازمان‌ها، توجهات را به نفوذ در مهدهای کودک جلب نمود. با این اوصاف انتظار می‌رود تا متولیان امر، مقوله‌ی تعلیم و تربیت در سنین پیش‌ از دبستان را جدی‌تر بگیرند و برای ساماندهی وضعیت آن در کشور، تصمیمی اساسی اتخاذ کنند.

یک دقیقه تأمل

چندی است که مسئولین از ضرورت تأسیس سازمان نظام معلمی و لزوم واگذاری وظایف غیرحاکمیتی آموزش و پرورش به این نظام سخن می‌گویند. در این رابطه حتی سنجش صلاحیت معلمان نیز در زمره کارکردهای نظام معلمی شمرده شد. فارغ از ابهام در کارآمدی این نظام‌ها در سایر صنوف، می‌توان پرسید که در کدامیک از اسناد بالادستی یا مصوبات قانونی، وظایف غیرحاکمیتی آموزش و پرورش از وظایف حاکمیتی آن تفکیک شده‌ است؟

سایر اخبار

تصویب تاثیر مثبت نمره فارغ‌التحصیلی برای کنکور ۹۶

سازمان سنجش آموزش کشور میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ را اعلام کرد بر این اساس سوابق تحصیلی به صورت مثبت در کنکور تأثیر خواهد داشت.

لزوم مدیریت صحیح هدایت تحصیلی به جهت رونق فضای کسب و کار

محبی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: مدیریت صحیح هدایت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مستقیمی با توسعه کشور دارد و فضای کسب و کار را در جامعه رونق می‌بخشد. مدیران و مشاوران باید با پرورش استعدادهای درونی دانش آموزان امکان انتخاب درست رشته و در نهایت شغل را برای آن‌ها امکان‌پذیر کنند.

شیوه نامه رتبه بندی حرفه ای معلمان برای اجرا در سال ۹۵ به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد

شیوه نامه رتبه بندی حرفه ای معلمان برای اجرا در سال ۹۵ با امضای سرپرست وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

مصوبه مجلس مبنی بر تخریب و بازسازی بافت فرسوده مدارس با اولویت مناطق محروم

کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای را مبنی بر اختصاص ۳ میلیارد دلار برای افزایش ایمنی مدارس و حذف کلاس‌های درس فرسوده کشور داشت.

تخصیص اعتبارات تضمینی برای تحول در آموزش و پرورش

خرازی، رییس هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی: برای هر گونه تحول در آموزش و پرورش باید اعتبارات لازم تخصیص یابد. آموزش و پرورش نظام وسیعی بوده و علاوه بر مشکلات مالی مسائل دیگری نیز وجود دارد. تاکنون مراحلی از سند تحول بنیادین اجرایی شده اما برای اجرای کامل آن نیازمند تلاش و اعتبارات مالی هستیم.

نجفی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: برنامه دکتر آشتیانی را مشترکاً نوشتیم

نجفی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: برنامه دکتر دانش آشتیانی برای ارایه به مجلس را مشترکاً نوشتیم. تردیدی نداریم که وضعیت آموزش و پرورش مطلوب نیست ولی می‌توان آن را اصلاح کرد و بهبود بخشید.

یک مسئول در سازمان بهزیستی: پیش دبستانی دوره غیررسمی و غیراجباری است

نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور: دوره پیش دبستانی دوره غیررسمی و غیراجباری است. مهدکودک‌ها در شرایطی که بخواهند آموزش‌های پیش از دبستان را به کودکان ارائه دهند، باید از محتوای مورد تایید آموزش و پرورش استفاده کنند.

کانون تربیت اسلامی: تفسیرهای غلطی از سند تحول و انطباق آن با برنامه سکولار ۲۰۳۰ یونسکو بیان می‌شود

کانون تربیت اسلامی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت ۱۳ آبان تأکید کرد:‌ تلاش‌های موذیانه برای احیای نمادهای غربی نظیر پیشاهنگی در نشریات آموزش و پرورش به چشم می‌خورد. همچنین الگوهای سکولاری نظیر “مونته سوری” تبلیغ می‌شود و نیز توافقنامه‌هایی با سازمان‌های تحت سیطره استکبار جهانی به امضا می‌رسد و تفسیرهای غلطی از سند تحول و انطباق آن با برنامه سکولار ۲۰۳۰ یونسکو بیان می‌شود. تسنیم

طرح آموزش ۵ زبان خارجی همچنان در بایگانی

گزارش تصویری// طرح ۱۴ سال معطل مانده آموزش ۵ زبان خارجی به دانش آموزان، امسال نیز حتی به صورت آزمایشی اجرا نمی‌شود و کسب و کار آموزشگاه‌های زبان خارجی امسال هم سکه است.

مدارس ابتدایی دو زبانه غیر قانونی هستند

کمرئی، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران: فعالیت هر مدرسه ابتدایی تحت عنوان مدرسه دو زبانه قانونی نیست و این موضوع در ضوابط تأسیس مدارس ابتدایی شورای عالی آموزش و پرورش تصویب نشده است.

تمرکز بر فعالیت‌های علمی دانش آموزان با راه اندازی پژوهش سرا

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: حدود ۳۱۵ پژوهش‌سرا را راه‌اندازی کردیم. سیاست آموزش و پرورش تمرکز بر همه فعالیت‌های دانش آموزی است که راه اندازی پژوهش‌سراها یکی از این راهکارها است و تمامی فعالیت‌های علمی دانش‌آموزی در پژوهش‌سراها صورت می‌گیرد. از بین ۶۱۵ پژوهشسرا حدود ۶۷ پژوهشسرا مجهز به آزمایشگاه  شدند.

رتبه بندی ۸ هزار مدرسه کشور در تمامی مقاطع

محبی، مدیر کل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش: در طرح رتبه بندی، شیوه اداره مدارس مورد توجه قرار گرفته و ساماندهی می‌شود. این کار به استاندارد شدن مدارس کمک کرده و موجب کیفیت بخشی به فعالیت‌های آن می‌شود. رتبه بندی مدارس غیردولتی با این نوع رتبه بندی تفاوت داشته و بیشتر شاخص‌های فرآیندی را در نظر می‌گیرد.

امسال ۵ هزار مدرسه به طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای اضافه می‌شود

حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۵۰ هزار مدرسه در طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه ای شرکت کنند یعنی نسبت به سال گذشته ۵ هزار مدرسه اضافه می‌شود.

تجهیز کتابخانه ۳ هزار مدرسه روستایی تا پایان سال جاری

کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: کتابخانه‌های ۳ هزار مدرسه روستاهای کشور تا پایان سال جاری با کمک بخش خصوصی و خیرین فرهنگی تجهیز می‌شوند.

***************************************************************

پی‌نوشت:

[۱]منبع جدول: فصلنامه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، بهار ۱۳۹۳، شماره ۱ ص ۵۳٫

[۲] البته این تصمیم در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شد.

[۴] طبق تبصره نخست ذیل بند پ از بند یکم لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، تنها مرجع صدور مجوز فعالیت مراکز آموزش پیش‌دبستانی، وزارت آموزش و پرورش است.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: