۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۰
معیار 67 منتشر شد

سیری‌ناپذیری دانشگاه آزاد و مقاومت وزارت علوم

تعیین سهم برای دانشگاه آزاد در سند آمایش آموزش عالی، در حالی است که بر اساس اساسنامه دانشگاه آزاد، این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی محسوب می‌شود و باید از تمامی ضوابط این نوع مؤسسات پیروی کند و نمی‌تواند تافته جدابافته باشد.

به گزارش عیارآنلاین، شصت‌وهفتمین بسته خبری معیار علم و فناوری که به مهم‌ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی دو پرونده مهم پرداخته شده است. «سیری‌ناپذیری دانشگاه آزاد و مقاومت وزارت علوم» و «ادغام غیر کارشناسی دو دانشگاه» موضوع این پرونده‌ها می‌باشد.

سیری‌ناپذیری دانشگاه آزاد و مقاومت وزارت علوم

دانشگاه آزادچند سال اخیر دانشگاه آزاد با حداکثر سرعت در پی توسعه تحصیلات تکمیلی است. این دانشگاه در سال ۹۳ با افزایش  ۱۳۸ و ۲۷۱ درصدی ظرفیت پذیرش دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری خود، روند توسعه را آغاز کرد. روندی که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت و البته باعث تأسیس ۶۷۰۰ کد رشته غیرمجاز در دانشگاه آزاد شد.

باید توجه داشت که توسعه ظرفیت دانشگاه آزاد ذیل سند آمایش آموزش عالی کشور قرار می‌گیرد. لکن این دانشگاه به‌صورت مجزا از وزارت علوم سند آمایش خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده است؛ سندی که برنامه توسعه بدون توجه به کیفیت دانشگاه آزاد را باید در آن دید. جالب توجه آنکه پس از بررسی‌های متعدد، این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که طبق آن، سهم ۵۰ درصدی دانشگاه آزاد از آموزش عالی کشور تثبیت شد.

 به‌رغم اتفاقات فوق و همکاری‌ مسئولین با توسعه دانشگاه آزاد، در هفته اخیر، میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد، از سخت‌گیری‌های وزارت علوم در راه توسعه این دانشگاه لب به انتقاد گشود و از این سخت‌گیری‌ها با عنوان مته به خشخاش گذاشتن یاد کرد. وی در مصاحبه‌ای از استانداردهای دوگانه برخورد با دانشگاه آزاد سخن گفت و به تبعیض وزارت علوم بین این دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، که مانند دانشگاه آزاد این راه توسعه را انتخاب کرده‌اند، اعتراض کرد. وزارت علوم نیز در پاسخ به این اظهارات با انتشار جوابیه‌ای، اعتراض دانشگاه آزاد را نابجا دانست. از طرفی به گفته یکی از مسئولین وزارت علوم، اگر این وزارت‌خانه قصد داشت معیارها، شاخص‌ها و ضوابطی را که برای زیر نظام‌های دیگر خود اجرا می‌کند، برای دانشگاه آزاد نیز اجرایی کند، شاید تاکنون ۶۰ درصد فعالیت‌های این دانشگاه تعطیل می‌شد. همچنین با نگاهی به اساسنامه دانشگاه آزاد، می‌توان دریافت این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی محسوب می‌شود و باید از تمامی ضوابط این نوع مؤسسات پیروی کند و نمی‌تواند تافته جدابافته باشد.

نکته قابل‌تأمل در این خصوص تعیین سهم برای دانشگاه آزاد در سند آمایش است. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با چه مکانیزمی این سهم تعیین‌شد؟ آیا تعیین سهم بر مبنای کیفیت و امکانات این دانشگاه است؟

ادغام غیر کارشناسی دو دانشگاه

ادغامدانشگاه‌های «فنی و حرفه‌ای» و «جامع علمی کاربردی» چند سالی است که به ارائه آموزش‌های مهارتی به کارجویان، دانشجویان و دانش‌آموختگان می‌پردازند. بحث ادغام این دو دانشگاه از جمله مباحثی است که هر از چند گاهی مسئولین درباره بررسی آن سخن گفته‌اند. بهمن‌ماه ۹۴ احمدی لاشکی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش مجلس، از مطرح‌شدن ادغام دانشگاه‌های با اهداف موازی در برنامه ششم خبر داد. در همان زمان نیز با تصویب سند آمایش آموزش عالی کشور و آمدن قید ایجاد نظام یکپارچه برای مراکز آموزش مهارتی در این سند، موضوع ادغام این دانشگاه‌ها، جدی‌تر شد. فروردین‌ماه سال جاری نیز شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، با مطرح کردن بند مذکور در سند آمایش اعلام نمود که این بند لزوماً به معنای تجمیع نیست و در حال حاضر نیز هیچ‌چیز قطعی نشده است.

لکن مسئله ادغام این دو دانشگاه با برکناری رئیس دانشگاه علمی و کاربردی وارد فاز جدیدی شد. این برکناری به گفته کارشناسان، برای عدم اعتقاد رئیس سابق به تجمیع این دو دانشگاه بود. پس از تغییر ریاست دانشگاه علمی و کاربردی، وزیر علوم در مصاحبه‌ای تصریح کرد ممکن است چتر واحدی بالای سر این دو دانشگاه قرار گیرد تا در دو حوزه متفاوت فعالیت کنند.

اما حرف آخر را در این قضیه هفته قبل شریعتی نیاسر به زبان آورد. وی صراحتاً در مصاحبه‌ای اعلام کرد بند ۳ سند آمایش آموزش عالی به موضوع تجمیع دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای اشاره دارد و این مسئله در دستور کار وزارتخانه است. همچنین از پیاده‌سازی آن بر اساس نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

از طرف دیگر با نگاهی موشکافانه می‌توان به تفاوت ماهیت، عملکرد و روند متفاوت جذب دانشجو در آن‌ها، پی برد. همچنین این مسائل ، اشتباه و غیرمنطقی بودن ادغام را گوشزد می‌کند که در صورت وقوع موجب خسارت‌های قابل‌توجهی می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان دلایل عدم ادغام این دو دانشگاه را بدین گونه بیان نمود:

انجام این ادغام با موانع قانونی مواجه است زیرا دانشگاه علمی و کاربردی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

– دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای، از نظر ماهیت و عملکرد اختلاف زیادی دارند که به نظر می‌رسد ادغام این دو دانشگاه باعث عدم تحقق مأموریت آن‌ها می‌شود.

در پایان باید گفت درست است که این دانشگاه‌ها هر دو مهارتی هستند لکن مهارتی بودن دلیل مکفی برای ادغام آن‌ها به نظر نمی‌رسد. موافقین ادغام، فقط به بند قانونی یکپارچه شدن این دانشگاه‌ها توجه کرده‌اند و اصول متفاوت آن‌ها را در نظر نگرفته‌اند. اصولی که فلسفه کاربرد آن‌ها را از هم متمایز می‌نماید و انحراف از آن اصول باعث عدم کارکرد صحیح دو دانشگاه می‌شود.

یک دقیقه تأمل

در هفته اخیر فرهادی، وزیر علوم بازهم از لزوم اجرای سند آمایش آموزش عالی سخن گفت، این در حالی است که فرهادی چندی پیش نیز خبر  تدوین دستورالعمل اجرایی این سند را داده بود. از تصویب این سند حدود ۸ ماه می‌گذرد اما پس از گذشت ۸ ماه هنوز دستورالعمل اجرایی آن تدوین‌نشده است.با این اوصاف به نظر می‌رسد که نمی‌توان به اجرای طرح فوق درزمانی نزدیک، چندان خوش‌بین بود!

سایر اخبار برگزیده

ستاری از افزایش حمایت از پژوهش‌های مرز دانش خبر داد

ستاری، معاون علمی رئیس جمهور در دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی: حمایت‌های معاونت علمی از پژوهش‌های مرز دانش افزایش یافته است، اما تا سهم یک و نیم درصدی GDP فاصله وجود دارد. ما از نظر تعداد انتشار مقاله در حوزه دریایی حائز رتبه نهم جهانی هستیم؛ اما در عرصه فناوری ضعف‌هایی داریم بر همین اساس معاونت علمی به طور کامل آمادگی دارد تا ضمن حمایت از پروژه‌های فناورانه و مرز دانش دریایی رشد شرکت‌های دانش بنیان این حوزه را سرعت بخشد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از تسهیلات لیزینگ برای خریداران دولتی خود استفاده کنند

سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: با توجه به اینکه خریداران دولتی یکی از متقاضیان بزرگ و اصلی محصولات شرکت‌های دانش بنیان هستند، پیشنهادی به هیات امنای صندوق ارائه خواهد شد که در صورت تایید، شرکت‌های دانش بنیان مشروط به ارائه ضمانت نامه بانکی توسط خریدار دولتی می‌توانند از تسهیلات لیزینگ برای خریداران دولتی بهره مند شوند.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران: امسال یک پرتاب ماهواره خواهیم داشت

منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی: برنامه پرتاب کاملا زمان بر است زیرا دقت زیادی را می طلبد و جای اشتباه باقی نمی‌گذارد. در صورت عدم وجود مشکل و فراهم بودن شرایط در نیمه دوم سال جاری یک پرتاب خواهیم داشت.

معاون وزیر علوم از ضرورت تغییر هرم آموزش عالی در راستای تربیت نیروهای مهارتی مورد نیاز کشور خبر داد

احمدی، معاون وزیر علوم: متأسفانه امروزه با افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره های دکترای تخصصی نظام آموزشی ما دارای رشد نامتناسب و ناموزن شده و از حیث تربیت نیروی انسانی کاردان و تکنسین ضعیف و ضعیف تر می شود و به ویژه دانشگاه های بزرگ رغبت کمتری به تربیت این نیروها دارند در حالیکه از حیث کاربرد این نیروهای انسانی کاربرد گسترده تری در نظام تولید و خدمات کشور دارند.

معاون وزیر علوم: تقلب علمی در کشور پایان می یابد

صدیقی، معاون وزیر علوم: باید بتوانیم با استفاده از سامانه ملی ثبت پایان‌نامه و رساله و با ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه، به رشد کشور کمک کنیم. هدف اصلی پژوهشگاه صیانت از آموزش عالی و پشتیبانی از توسعه علمی کشور است و با استفاده از ابزارهای جدید می توان ادعا کرد که کار علمی با اصالت در ایران مستقر خواهد شد و دیگر شاهد تخلف و تقلب در آموزش عالی و روند تولید علم نخواهیم بود.

فرهادی: طرح آمایش آموزش عالی در کشور باید اجرا شود

فرهادی، وزیر علوم: با توجه به متقاضیان ورود به دانشگاه دولتی می‌طلبد تا طرح آمایش آموزش عالی که مصوب شد، اجرا شود. دانشگاه‌های کشور به ۱۰ منطقه تبدیل‌ شده که باید این موضوع مدیریت شود تا مسائل سامان یافته و بعضا توسعه یابد وعدالت اجتماعی محقق شود و رشته‌های متوازن را در سطح مراکز آموزش عالی کشور داشته باشیم.

آمایش دانشگاه آزاد ذیل وزارت علوم و بهداشت قرار می‌گیرد

کبگانیان، دبیر ستاد عالی نقشه: با اعضای جلسه بر یکسان بودن استاندارهای آموزشی در کل کشور تاکید کردند و بر این مبنا و با پیشنهاد ریاست دانشگاه آزاد قرار شدکه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی ذیل دو وزارتخانه وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد و هر چه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر دادند بر همان اساس پیش خواهد رفت.

وزیر علوم از وجود ۶۰۰ هزارصندلی خالی در دانشگاه های کشور خبر داد

فرهادی، وزیر علوم: طی سال جاری متقاضی ورود به دانشگاه کمتر بوده و ۶۰۰ هزار صندلی در دانشگاه های کشور خالی ماندند. رشته محل و میزان ظرفیت رشته ها متناسب با نیاز دانشگاه ها و از طریق شورای گسترش وزارت علوم، تائید خواهدشد. زیرا ایجاد همه رشته ها در همه جا لازم نیست ،بنابراین باید در چارچوب ها و متناسب با نیازمنطقه و طرح آمایش سرزمینی مراکز آموزش عالی ساماندهی شوند.

فرهادی: ادغام دانشگاه پیام نور و علمی و کاربردی در مرحله مطالعه قرار داد

فرهادی، وزیر علوم:در آینده به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها بیشتر توجه می‌شود و ادغام دانشگاه‌های پیام نور و علمی و کاربردی اکنون در حال مطالعه است.

معاون دانشگاه پیام نور: توسعه تحصیلات تکمیلی ماموریت دانشگاه پیام نور است

فراهانی، معاون دانشگاه پیام نور: در اساسنامه دانشگاه پیام نور به بحث تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از مأموریت‌های دانشگاه پیام نور صریحاً اشاره شده، بنابراین کاهشی در این دوره‌ها نداریم و بر اساس برنامه مراکز واجد شرایط (از نظر تعداد اعضای هیأت علمی و امکانات سخت افزاری) تقاضای خود را برای اخذ مجوز به وزارت علوم ارائه می‌کنند، ولی در وزارت علوم بررسی درخواست‌های دانشگاه پیام نور به‌کندی انجام می‌شود و سرعت لازم را ندارد.

دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور: فارغ التحصیل شدن دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد، بدون رعایت کردن استانداردها مورد قبول نیست

کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور: طبق سند جامع علمی کشور ۳٫۵ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید در مقطع دکتری باشند، و این یک شاخص کلان برای کل کشور است؛ چرا که برخی دانشگاه ها توان کمتر و برخی توان بیشتری دارند. برای دانشگاه آزاد هم ۲٫۵ درصد تصویب شده که به این مقدار اعتراض دارند. فارغ التحصیل شدن دانشجویان دکتری بدون رعایت کردن استانداردها مورد قبول شورا نیست و باید نظارت داشته باشیم تا حساسیت این مقاطع حفظ شود و پایان نامه ها دستاورد خود دانشجویان باشد.

هشدار وزارت علوم به داوطلبان دانشگاه آزاد؛ تنها کد رشته‌های دارای مجوز تایید می شود

ابری نیا، مدیرکل دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم: تنها کد رشته‌هایی که در سایت وزارت علوم اعلام شده دارای مجوز هستند. دانشجویان به سایت وزارت علوم مراجعه کرده و کد رشته های دارای مجوز را انتخاب کنند در صورتی که در غیر از این کد رشته ها تحصیل کنند مدارک آنها تایید نمی شود.

اعتراض غیرانتفاعی ها به وزارت علوم/ درخواست دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی برای ظرفیت ۵ برابری!

آهون منش، رییس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی: متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد موسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی به سرعت افزایش یافته و با رشدی قارچ گونه به ۳۸۵ مورد رسیده‌اند.با این وجود بخشی از ظرفیتها به دلیل کاهش تعداد ورودی دانشجویان و ظرفیت جوان کشور خالی می ماند. بطور میانگین بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد ظرفیت دانشگاهها خالی است. بعد از اعتراض، وزارت علوم ظرفیتی حدود ۴۰ نفری را به ظرفیت پذیرش قبلی اضافه کرد اما بازهم تعداد پذیرشها کمتر از قبل بود این در حالی است که تعداد دانشجویان ورودی دانشگاهها هم درسالهای اخیر کاهش پیدا کرده است.

ستاری: دانشجویان نمونه کشوری از تسهیلات بنیاد نخبگان بهره‌مند می‌شوند

ستاری، معاون علمی رئیس جمهور در پاسخ به نامه وزیرعلوم تحقیقات و فناوری: دانشجویان و دانش‌آموختگانی که موفق به کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری از سوی وزارت علوم شده‌اند، از این پس مشمول جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان شده و می‌توانند از تسهیلات ویژه آن بهره‌مند شوند.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: