۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۴

نبود مدیریت واحد توسعه روستایی، چالش اصلی روستا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه معاونت روستایی ریاست جمهوری نمی‌تواند در حل مشکلات روستا تأثیرگذار باشد، گفت: متولی توسعه روستایی باید دستگاهی باشد که مورد سؤال و بازخواست دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد تا اثربخشی مؤثرتری در روستاها داشته باشد.

مسکن روستاییبه گزارش عیارآنلاین، نقش روستا در توسعه کشاورزی و در مرتبه بعد اقتصاد کشور انکار ناپذیر است اما اینکه به موضوع روستا در برنامه ریزی های کلان اقتصاد چقدر توجه شده و این بخش به عنوان محور توسعه مورد توجه قرار گرفته موضوع دیگری است. طرح جامع توسعه و عمران روستایی برای یکپارچه سازی امور مربوط به روستا در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است تا بر اساس آن، امور سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و بخشی از امور اجرایی مربوط به فعالیت های توسعه روستایی طبق قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی به این وزارتخانه سپرده شود تا ضمن رفع چالش ۱۵ساله روستاها، شاهد هماهنگی دستگاه های مرتبط ، توسعه توامان کشاورزی و روستاها و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه و حاشیه نشینی باشیم.

در این راستا در غرفه عیارآنلاین در نمایشگاه مطبوعات گفت‌وگویی اختصاصی با دکتر علی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انجام شد که مشروح آن در ادامه آورده شده است.

بحث توسعه روستایی یکی از مباحث مهمی است که ما چندسالی است در حال پیگیری و رصد چالش های این حوزه هستیم. همان طور که مستحضر هستید، طرح ایجاد سازمان توسعه روستایی در مجلس مطرح شد که یکی از الزامات اصلی تحقق توسعه پایدار روستایی در کشور می باشد. به نظر شما لزوم تشکیل این سازمان چیست؟

اگر ما نگاه اقتصادی به جامعه روستایی داشته باشیم، ۳۴ درصد فضای کسب و کار در ایران در بخش کشاورزی است. ۱۱ درصد سهم اقتصاد به بخش کشاورزی مرتبط است و عمده فعالیت کشاورزی در روستا است.با توجه به اینکه ۳۴ درصد فضای کسب و کار در کشاورزی و فعالیت کشاورزی در روستاها انجام می‌شود، چه دلیلی دارد در همین بخش اقتصادی، ۱۱ درصد سهم اقتصاد به کشاورزی اختصاص یابد؟ این میزان باید بیشتر باشد. این نشانگر آن است که به بخش کشاورزی و روستایی کم نوجهی شده است و علی رغم اینکه جمعیت قابل توجهی(یک سوم جمعیت کشور) در فضای کسب و کاری که متعلق به روستایی است، وجود دارد ولی سهم اقتصادش پایین است.

در بخش‌های عمرانی روستاها شما ببینید چندین هزار کیلومتر هنوز از جاده های روستایی، خاکی است و چند هزار روستا هنوز از گاز و شبکه آب بهداشتی مناسب، برخودار نیستند. پس چه در بحث اشتغال چه در بخش خدمات و چه در بخش درآمد و ارزش افزوده‌ای که برای روستایی است، دچار مشکلات و چالش‌های اساسی هستیم. این وضعیت بعد از ۳۸ سال از انقلابی اتفاق افتاده است که از ابتدا نگاه ویژه ای به سمت جوامع روستایی داشته است. بنابراین ما نتیجه می گیریم یک مشکل اساسی وجود دارد و مشکل آنجای است که ساختار مدیریتی روستا دچار مشکل بوده و از یکپارچگی لازم برخوردار نبوده است.

بعضی از دستگاه های اجرایی معتقدند که مشکل ما برنامه محوری است و نه ساختار محوری، نظر شما چیست؟

مشکل اصلی ساختار مدیریتی روستا است. ما در حداقل ۱۵ کشور توسعه یافته مجموعه مدیریت روستا و کشاورزی را در قالب یک وزارتخانه دیده ایم و متاسفانه این امر در کشور ما دچار مشکل است. عده ای اعتقادشان بر این است که ما باید بخشی نگاه کنیم یا همان برنامه‌ای نگاه کنیم یعنی اگر بحث آبرسانی است متولی آن آبفای کشور است، اگر بحث برق رسانی است متولی آن بخش وزارت نیرو و اگر بحث راه است متولی آن با وزارت راه است. ولی متاسفانه می بینیم که این ساختار مدیریتی از اول انقلاب تا الان جواب نداده است.

یک مقطع زمانی که کلیه امورات روستا در دست جهاد سازندگی بود موفق بود و کارهایی انجام شد و آن به جهت تمرکز مدیریت روستا بود. لذا ما می توانیم متولی منسجم و مستقلی را داشته باشیم. اگر بتوانیم آن فعالیت ها را جدا کرده و بیاوریم زیر مجموعه همین مدیریت متمرکز به نظر من خوب است ولی اگر بخواهیم نظر این افرادی که به برنامه محوری معتقد هستند را اعمال کنیم،یک متولی هماهنگ کننده،سیاستگذار و ناظر و بخشی از امور اجرایی را  داشته باشیم ولی به صورت برنامه ای و بخشی هم دستگاه ها فعالیت داشته باشد. ولی نه اینکه ما کلیت این طرح را به هم بزنیم. لذا امیدواریم در مجلس بتوانیم یک متولی برای روستاها معین بکنیم.

در حوزه انتخابیه شما این تشتت مدیریت ها چه مصداقی داشته است؟

در حال حاظر حدود ۲۳ دستگاه درگیر فعالیت های توسعه روستایی هستند و گاهی اوقات یک دستگاه متولی یک کاری است ولی دستگاه های دیگر هم مدعی تولی گری در آن موضوع هستند.مثلا در اجرای طرح هادی و راه روستایی در یک جا اداره راه می گوید مربوط به من است یک جایی بنیاد مسکن می گوید مربوط به من است و تداخل ایجاد می شود و یا مغفول می ماند.موارد اینچنین زیاد است.

در بحث اقتصاد روستا هیچکدام از دستگاه ها مسئولیت مستقیم را نمی پذیرد، دلیل این امر چیست؟

بله. مسئله توسعه اقتصادی روستا و همین طور توسعه یکپارچه روستایی که مغفول مانده است. در صورتیکه یک مدیریت واحد می تواند انسجام سازمانی ایجاد کرده و به توسعه روستاها کمک کند. روستا.ضمن اینکه هر روز شاهد افزایش مهاجرت ها و تخلیه روستاها هستیم.

آمار دقیقی از تخلیه روستاها دارید؟

جمعیت روستایی ما از اول انقلاب تا الان درست برعکس شده است و در اوایل انقلاب حدود۶۵ درصد روستایی بودند که الان ۲۹ درصد شده است، روستایی های مهاجر هم به حاشیه شهرها آمده اند. در حاشیه شهرها هم ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی اتفاق افتاده است و هزاران مشکلی که در این مناطق وجود دارد.

به نظر شما دلایل مخالفت برخی دستگاه ها و نمایندگان مجلس با طرح چیست؟

دستگاه های اجرایی نمی خواهند اختیارات شان را از دست داده و کوچک شوند. نمایندگان هم برداشت های مختلف دارند که باید صحبت های بیشتری شود تا آگاه سازی صورت بگیرد.

برخی معتقد هستند که معاونت ریاست جمهوری باید این مسئولیت را برعهده بگیرد.نظر شما نسبت به این موضوع چیست؟

معاونت روستایی ریاست جمهوری نمی تواند تاثیر گذار باشد و مشکلات کمتری را می تواند از جوامع روستایی حل کند.به لحاظ اینکه نمی توان از این معاونت سوال کرد .این سازمان باید در دستگاهی باشد که مورد سوال و بازخواست دستگاه های نظارتی قرار بگیرد تا اثربخشی موثرتری در روستاها داشته باشد.

به نظرتان طرح اعطای تسهیلات به روستاییان به خوبی اجرا شده و این تسهیلات در جای خودش هزینه می شود؟

خیر.روستاییان آموزش های لازم را در مورد ایجاد کسب و کار پایدار ندیده اند و گاها تسهیلات را گرفتند و در خرید وسایل مصرفی هزینه کرده اند و آن هم از بین رفته و نتوانسته است اشتغال مناسب ایجاد کند.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: