۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۵

دبیر کل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد: محیط رقابتی صنعت آموزش عالی نیازمند رصد مستمر است

دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه محیط رقابتی صنعت آموزش عالی نیاز به رصد مستمر و بی‌درنگ دارد، گفت: هیچ ارتباط منطقی بین نیاز جامعه در مشاغل مختلف با آموزش‌های دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

به گزارش عیارآنلاین، علی‌ محمد نوریان پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای واحدها و مراکز دانشگاهی هیأت عالی نظارت منطقه ۹ شامل استان‌های همدان، لرستان و مرکزی که به میزبانی همدان برگزار شد، اظهار کرد: محیط رقابتی صنعت آموزش عالی نیاز به رصد مستمر و بی‌درنگ دارد.

وی ادامه داد: صنعت آموزش عالی مانند تمام صنایع دیگر یک محیط رقابتی دارد که سودآوری و موفقیت دانشگاه آزاد وابسته به این محیط رقابتی است و این محیط رقابتی مانند خود دانشگاه آزاد نیاز به رصد مستمر دارد.

دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش عالی در دنیا به‌ صورت یک صنعت معرفی می‌شود که در این صنعت، دانشگاه‌ها به‌ صورت یک بنگاه اقتصادی اداره شده و دارای بودجه دولتی نیستند.

وی اضافه کرد: صنعت آموزش عالی در دنیا، آموزش عالی را به‌ صورت یک خدمت به خریداران واسط (دانشجویان) و خریداران نهایی (کارفرمایان) می‌فروشند.

نوریان گفت: دو دانشگاه «استنفورد» و «ام‌آی‌تی» از منظر اقتصادی جایگاه دهم و یازدهم را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده‌اند که دانشگاه «استنفورد» بر اساس آمار منابع معتبر تاکنون پنج میلیون و ۴۰۰ هزار شغل، ۳۹ هزار و ۹۰۰ شرکت و ۳۰ هزار موسسه غیرانتفاعی با اقتصاد ۲۷۰۰ میلیارد دلاری و دانشگاه «ام‌آی‌تی» با اقتصاد ۲ هزار میلیارد دلاری تاکنون ۳ میلیون شغل و ۲۵ هزار و ۸۰۰ شرکت تأسیس کرده‌اند.

وی بیان کرد: این در حالی است که در دانشگاه «ام‌آی‌تی» ۲ هزار و ۹۸۲ عضو هیأت علمی و ۱۱ هزار و ۶۷ دانشجو مشغول به فعالیت هستند و در دانشگاه «استنفورد» ۴ هزار و ۱۴۰ عضو هیأت علمی، ۱۵ هزار و ۸۴۵ دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه سه موج تاریخ‌ساز در ۵۰ سال گذشته در دنیا رخ‌ داده است، افزود: عصر محصولات هوشمند یا همان تارنمای اشیا، موجب کاهش هزینه،  افزایش کارآمدی، افزایش کیفیت، مصرف انرژی کمتر و امنیت بیشتر شده است.

وی یادآور شد: نیروی تأسیس دانشگاه‌های جدید، نیروی رقابت بین دانشگاه‌های موجود، نیروی روش‌های جایگزین آموزش عالی، نیروی قدرت چانه‌زنی دانشجویان و کارفرمایان، نیروی قدرت چانه‌زنی اساتید پنج نیروی تشکیل‌دهنده محیط رقابتی در صنعت آموزش عالی در عصر حاضر هستند.

نوریان اضافه کرد: دانشگاه‌های جدید با ورود خود به صنعت آموزش عالی ظرفیت جدید برای پذیرش دانشجو می‌آفرینند و تمایل دارند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه با تأسیس دانشگاه‌های جدید یا شهریه‌ها تحت‌ فشار کاهشی قرار می‌گیرند یا هزینه دانشگاه‌های موجود رو به افزایش می‌رود، گفت: در هر حال تأسیس دانشگاه‌های جدید باعث کاهش سودآوری صنعت آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.

دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: هفت عامل صرفه‌جویی مقیاس، تمایز محصول، نیاز به سرمایه، هزینه جابجایی، دسترسی به کانال‌های توزیع و معایب هزینه‌ای به‌ غیر از مقیاس و  مقررات دولتی موانع تأسیس دانشگاه‌های جدید در دنیا هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نظام آموزشی در کشور ما هنوز در بیشتر موارد در حوزه نسل اول و دوم گرفتار است، بیان کرد: هیچ ارتباط منطقی بین نیاز جامعه در مشاغل مختلف با آموزش‌های دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و اراده هیأت مؤسس و به‌ ویژه ریاست آن بر کیفی‌سازی آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد است.

نوریان تأکید کرد: تا زمانی که نگاه کشور و نهادهای مسئول آن و دانشگاه آزاد منطبق بر آخرین یافته‌های جهان نشده است، به وضعیت و شرایط موجود برمی‌گردیم و وظیفه دبیرخانه هیأت مؤسس بر اساس قوانین، مقررات و مصوبات موجود پیگیری می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: تغییر اساسی و غالب شدن بر مشکلات دانشگاه نیاز به تغییر نگرش و استراتژی دارد.

در این نشست علی‌محمد رنجبر، رئیس هیأت عالی نظارت منطقه ۹ و سید علی‌اصغر تروهید معاون هیأت عالی نظارت این منطقه و رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های لرستان، مرکزی و همدان، در دانشگاه آزاد همدان حضور داشتند.

منبع:فارس

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: