۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۹

یادداشت// جمعیت کلاس ها در واقعیت بیشتر از بیان مسئولان مبنی بر تعادل داشتن آن است

یادداشت// در بیشتر مناطق شهری وقتی پا به کلاس می‌گذاریم با تراکم بالای ۳۰ تا ۴۰ نفر مواجه می‌شویم. ۳۵۰ هزار نفر از شاغلین در وزارت آموزش و پرورش نیروهای ستادی هستند که شاغل در بخش‌های مدیریتی و خدماتی هستند و به کلاس نمی‌روند، ولی در میانگین‌گیری وارد می‌شوند. تراکم جمعیت دانش‌آموزی در روستاها بسیار پایین‌تر از شهرهاست تا جایی که به مدارس تک‌دانش‌آموز هم برمی‌خوریم. مطابق با آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش تا تراکم کلاس به دو برابر سقف میانگین تراکم یعنی در حدود ۴۰ نفر نرسد، مجوز تقسیم کلاس به دو کلاس داده نمی‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، امروز اگر از فرادستان آموزش و پرورش از تراکم در کلاس‌ها بپرسیم تعداد کل دانش‌آموزان را تقسیم بر تعداد یک میلیون شاغل در آموزش و پرورش می‌کنند که عدد بسیار مناسب ۱۲/۵ با تقسیم ۱۲/۵ میلیون دانش‌آموز به یک میلیون شاغل در وزارت آموزش و پرورش به‌دست خواهد آمد؛ در سال جاری یک میلیون از دانش‌آموزان در بخش خصوصی مشغول به تحصیل هستند که مشمول این آمار گیری نمی‌شوند.
اما در بیشتر مناطق شهری وقتی پا به کلاس می‌گذاریم با تراکم بالای ۳۰ تا ۴۰ نفر مواجه می‌شویم. علت این اختلاف چیست؟
خطای محاسبه فرادستان آموزش و پرورش
خطای محاسبه فرادستان آموزش و پرورش را در دو جا می‌توان مورد توجه قرارداد؛
یک – ۳۵۰ هزار نفر از شاغلین در وزارت آموزش و پرورش نیروهای ستادی هستند که شاغل در بخش‌های مدیریتی و خدماتی هستند و به کلاس نمی‌روند، ولی در میانگین‌گیری وارد می‌شوند، که درست نیست و تحریف آمار است، چگونه می‌توانیم کسی را که به کلاس نمی‌رود در محاسبه میانگین دانش‌آموز به ازای هر معلم کلاس‌رو وارد کنیم؟
با حذف این تعداد از شاغلین در آمار گیری تراکم و تقسیم ۱۲/۵ میلیون دانش‌آموز به ۶۵۰ هزار معلم کلاس‌رو به عدد ۱۹/۲۳ می‌رسیم که یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر است.دو- در قدم بعدی برای اصلاح این عدد باید توزیع نامتوازن جمعیت دانش‌آموزی در کشور را وارد کنیم.
بر هیچ کس پوشیده نیست که تراکم جمعیت دانش‌آموزی در روستاها بسیار پایین‌تر از شهرهاست تا جایی که به مدارس تک‌دانش‌آموز هم برمی‌خوریم.
برای نمونه، این گزارش مستندی است از وجود چنین مدارسی: «به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع‌رسانی صبح زاگرس به تاریخ ۲۴/۱۰/۹۴۱۳ محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش استانی یادگاران مهر کهگیلویه وبویراحمد که در یاسوج برگزار شد گفت: مدارس یک دانش‌آموزی در سال گذشته۱۱۰مورد بود که با اجرای این طرح تجمیع مدارس کم جمعیت به ۷۵ مدرسه کاهش یافت.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: از۱۳میلیون و۵۰۰هزار دانش‌آموز کشور ۷میلیون و۴۵۰هزار در دوره ابتدایی و در۶۱هزار مدرسه تحصیلی می‌کنند. او گفت:۳۸۰هزارفرهنگی امر تحصیل آنها را برعهده دارند.»با وجود چنین مدارسی میانگین ۱۹/۲۳ نفری دانش‌آموزان در بیشتر کلاس‌ها شهری بسیار بالا رفته و در بسیاری از کلاس‌ها تا دو برابر هم رسیده است.
مطابق با آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش تا تراکم کلاس به دو برابر سقف میانگین تراکم یعنی در حدود ۴۰ نفر نرسد، مجوز تقسیم کلاس به دو کلاس داده نمی‌شود در عین حال صرفا رسیدن کلاس به دو برابر میانگین برابر با تقسیم آن کلاس به دو کلاس نیست، بلکه فاکتورهای دیگری مانند وجود فضای آموزشی، نیروی کار و همچنین اراده مسوولان بر انجام این کار هم باید وجود داشته باشد تا این اتفاق میمون روی دهد.
در بسیاری از مواقع کلاس‌های با تراکم بالا در نزدیکی دو برابر متوقف می‌شود که مطابق با آیین‌نامه مجاز به تقسیم بر دو نیست و با همان جمعیت به کار خود تا پایان سال ادامه می‌دهد که تفاوت زیادی با تراکم دو برابر میانگین ندارد.
چند پرسش
حال سوالی که این‌جا به طور جدی مطرح می‌شود این است که حق آن دانش‌آموزانی که باید قربانی برخورد میانگین‌گیری آموزش و پرورش با تراکم کلاس‌ها در برخورداری از آموزشی با کیفیت در حد همین آموزش و پرورش خودمان بشوند، چه می‌شود؟
آیا باید دانش آموزان مدارس شهری تاوان تراکم پایین مدارس روستایی و عشایری را با تحصیل در کلاس‌های تا ۴۰ دانش آموز بپردازند؟ آیا آموزش و پرورش می‌تواند به جذب و توزیع نیروها و امکاناتش بر اساس میانگین کل کشور عمل کند؟آیا نباید استانداردی کیفی مبنای تصمیم‌سازی در این خصوص باشد؟

منبع: همدلی

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: