۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۵

دبیر کل جشنواره «ایران ساخت»: هدف اصلی جشنواره معرفی و فرهنگ سازی در زمینه کالاهای دانش بنیان است

رنامه چرخ، میزبان دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» شد.

به گزارش عیارآنلاین، پرویز کرمی، دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با حضور در برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما، در گفت و گو با سیاوش صفاریان پور؛ اهداف برگزاری این جشنواره را توجه و حمایت از اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از راهبردی ترین زیرساخت های پیشرفت و تعالی کشور و شکل گیری جریان تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری مدد برشمرد.

دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» اهداف برگزاری این جشنواره را تشریح کرد و افزود: دو سه سالی است که معاونت علمی فناوری رییس جمهور لزوم شرکت های دانش بنیان و فضای کارآفرینی را در کشور تولیت کرده است و در نتیجه این حرکت، فرهنگ جدیدی در جامعه ساری و جاری شده است. تا یک جایی هدف اصلی آن فرهنگ معرفی شرکت های دانش بنیان است، شرکت هایی که قرار است ما را از اقتصاد منبع محور ببرد به سمت اقتصاد دانش محور، از نفت، معادن و منابع زیر زمینی البته به صورت خام فروشی فاصله بگیریم و برویم به سمت تولید ثروت از علم و ارزش افزوده ای که علم در واقع به این منابع اضافه می کند با تکیه بر نیروی انسانی متخصص که کشور ما به وفور از آن برخوردار است.

وی ادامه داد: سه ماموریت اصلی را معاونت در این موضوع انجام می دهد؛ حمایت از تحقیقات مرز دانش با موضوعات اولویت دار در کشور، هر یک از دانشگاه های کشور در حوزه های تک بخواهد کاری انجام بدهد، معاونت در حوزه خودش برای حمایت حضور خواهد داشت. دیگری تجاری سازی فناوری ها است که در دانشگاه ها، پارک های علمی فناوری و پژوهشگاه ها صورت می گیرد و ماموریت آخر فرهنگ سازی است که نیاز داریم که جامعه ما با این موضوعات آشنا شوند این فرهنگ سازی نیاز به معرفی کالاها و خدمات شرکت های دانش بنیان دارد و باعث می شود شرکت های دانش بنیان رشد پیدا کنند و هم در جامعه ایرانی و هم در بازارهای حاشیه اطراف کشور و انشاالله بازارهای جهانی را در بربگیرند.

کرمی با اشاره به لزوم معرفی کالاهای دانش بنیان، تاکید کرد: برای این کار ما چند کار باید انجام می دادیم. یکی اینکه این موضوع که به وفور داریم درباره اش صحبت می کنیم یعنی کالای دانش بنیان ایرانی را معرفی کنیم و اصطلاحا برندسازی کنیم، به استانداردهای ملی و بعد جهانی برسانیم و آن را صادر کنیم. ابتدا باید در زمین خودمان رقابت ایجاد کنیم؛ «ایران ساخت» به دنبال معرفی و حمایت از کالاهای دانش بنیان ساخت داخل در حوزه های مختلف است.

وی افزود: «ایران ساخت» به دلیل معرفی و فرهنگ سازی در این زمینه، جشنواره فرهنگی و هنری نام گرفته است. ما آمدیم در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری وارد شدیم و تقریبا دیدیم که دستمان در این زمینه خالی است؛ برای همین یکی از اهداف اصلی جشنواره جریان سازی برای تولید محتوا برای حمایت از این کالاها است. به عنوان مثال برای معرفی کالای ایرانی در یک جمله به صورت شعاری چه داریم؟ «ایرانی، ایرانی بخر»، دومین جمله در این زمینه چیست؟ خود من که دارم در این زمینه کار می کنم چیزی به ذهنم نمی آید. به این دلیل یکی از بخش های اصلی جشنواره بخش ادبیات است که شعارهای تک جمله ای، ترانه و … به ما بدهد که در ساخت تیزرهای تبلیغاتی از آنها استفاده شود.

دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت» به نقش این جشنواره در حمایت از تجاری‌سازی و بازارسازی و تحریک تقاضا برای ایده‌های نوآورانه اشاره کرد و گفت: دستاوردهای بسیاری در عرصه فناوری حاصل می‌شود که عموماً مردم جامعه آشنایی چندانی با آن‌ها ندارند، بنابراین آشنایی جامعه با مفاهیم کلیدی و دستاوردهای اقتصاد دانش‌بنیان به طوری‌که با مفاهیم این حوزه مأنوس شوند، از ضرورت‌هایی است که در اهداف جشنواره هست و ایران‌ساخت ان‌ها را پیگیری می‌کند.

وی با بیان این‌که بسیاری از ایده‌های خلاقانه و نواورانه که امروز تجاری‌سازی شده اند و ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده‌اند، اما در سطح جامعه به‌درستی معرفی نشده‌اند، ادامه داد: دستاورد شرکتی که ارزش افزوده خود را از طریق نوآوری دانش و فناوری به دست آورده است از راه فرهنگسازی و ترویج و شناساندن زیست‌بوم فناوری و ضرورت ایجاد آن به جامعه ممکن می‌شود.

پرویز کرمی نقش جشنواره فرهنگی و هنری ایران‌ساخت را تولید جریان سازی و شکوفا کردن محتوای لازم برای فرهنگ‌سازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی و رسانه ها در اشکال مختلف عنوان کرد و گفت: از آن‌جایی‌که اقتصاد دانش‌بنیان برای همه‌گیر شدن نیازمند تولید محتوای فرهنگی و هنری است جشنواره ایران‌ساخت با به جریان‌انداختن جشنواره های گوناگون در دل خود، تلاش می‌کند ضمن معرفی کردن اقتصاد دانش‌بنیان، جامعه را نسبت به این موضع دغدغه‌مند و مطالبه‌گر کند که در تحقق این موضوع، هنرمندان عرصه‌های گوناگون، می تواند در تولید این محتوا و موفقیت جشنواره موثر باشند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، جایگاه همکاری و مشارکت نهادهای جریان‌ساز مانند صداو سیما در تحقق اهداف این جشنواره را یادآور شد و افزود: نهادهای مرتبط از جمله صداوسیما در شورای سیاست‌گذاری این جشنواره حضور دارند و دیگر دستگاه‌ها و نهادها که می‌توانند در این حرکت ملی همراهی کنند به این جشنواره پیوستند.

وی با اشاره به برگزاری ایران‌ساخت در بخش‌های پنج‌گانه «ادبیات»، «هنرهای تجسمی»، «رسانه های دیداری و شنیداری»، «رسانه های دیجیتال» و «ایده‌بازار» افزود: بخش دیداری و شنیداری شامل فیلم مستند، فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی، کلیپ و تیزرو برنامه‌های رادیویی است که رسانه ملی در کنار نقش سیاستگذاری در داوری، نظارت و ارائه شاخص‌های این بخش حضوری کلیدی دارد.

گفتنی است، جشنواره «ایران ساخت» از ۱۶ تا ۱۸ دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

منبع: سیناپرس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: