۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۰۵

تاکید بر ایجاد فرصت برابر تمام دانش آموزان کشور در تعلیم و تربیت

دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: ایجاد فرصت های برابر یکی از حوزه های مود نظر برای توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با کیفیت مطلوب برای دانش آموزان دارای استعدادهای درخشان و استثنائی است. افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، جلب نظر مؤسسان و سرمایه گذاران مدارس و به کارگیری ظرفیتها و امکانات بخش عمومی و تعاونیها در توسعه مدارس غیر دولتی از ضرورت های اساسی برای تقویت بنیه مالی این وزارتخانه می باشد.

به گزارش عیارآنلاین،دکتر فخرالدین دانش آشتیانی با بیان اینکه بیشتر عمر خود را صرف تعلیم و تربیت کرده است، گفت: امر تعلیم و تربیت همواره یکی از دغدغه ها و علاقه مندی های من بوده است، بنابراین در سال های گذشته تلاش کردم تا بصور مختلف از معلمی در دبیرستان، تاسیس و راهبری موسسه آموزشی تا عضویت در عالی ترین شوراهای آموزش و پرورش، بنحو مناسبی در این حوزه فعالیت کنم.
وی افزود: در همین مسیر انجام فعالیت های مدیریتی در سطح معاونت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تجربه سطوح عالی آموزشی را نیز به همراه داشته است که جزء تجربیات ارزشمندی است که می تواند در پیشبرد اهداف و برنامه های آموزش و پرورش و پیوند مناسب بین مقطع تحصیلی متوسطه و عالی، کارساز باشد.
دکتر دانش آشتیانی در واکنش به انتقاد کسانی که او را فاقد سوابق آموزشی دانسته اند، اظهارداشت: همانطور که گفتم تمام سوابق و تجربیات من مربوط به حوزه تعلیم و تربیت است، کسی را که فعالیت های متعددی در زمینه آموزشی بعنوان معلم و مدیریت یکی از موسسات آموزشی موفقی همچون’مجتمع آموزشی مفید’ را در کارنامه خود داشته باشد را نمی توان فاقد تجربه آموزشی دانست، بنابراین اینگونه نظرات منصفانه نیست.

* مجلس قبلی به من فرصت دفاع نداد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر حفظ رویکرد خود نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی و اعتقاد به ضرورت از خود گذشتگی جهت پیشبرد اهداف عالیه ایران اسلامی، گفت: در مجلس قبل که منجر به رای عدم اعتماد نمایندگان برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات شد، حتی فرصت مناسب برای دفاع از برنامه هایم نیز فراهم نبود ولی در این مجلس با توجه به خصوصیات و ویژگی های ارزشمند آن، این امیدواری وجود دارد تا با ارایه برنامه و فرصتی که نمایندگان محترم فراهم می کنند، بتوانم از دیدگاه ها و اهداف و برنامه هایم دفاع کنم.
وی در مورد دغدغه های نمایندگان مجلس در خصوص مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و چگونگی رفع آنها، گفت: با درک حساسیت های نمایندگان محترم مجلس در خصوص یکی از مهمترین وزارتخانه هایی که نقش تعیین کننده ای در تعلیم و تربیت آینده سازان ایران اسلامی دارد، برخود فرض می دانم تا با ارایه برنامه مناسب و اعمال مدیریت کارساز و اثر گذار در جهت پیشبرد اهداف این وزارتخانه تلاش نمایم و بدیهی است با چنین رویکردی رفع این دغدغه ها دور از دسترس نخواهد بود.
دانش آشتیانی تصریح کرد: اکثر نکات و موارد مورد نظر نمایندگان محترم در خصوص وضعیت فعلی وزارتخانه را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و راهکارهایی را درغالب برنامه ارایه شده به مجلس محترم مورد توجه قرار داده ام.

* تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، برنامه ارایه شده به مجلس را حاصل معلومات، تجربیات و متکی به اسناد فرادستی و الزامات قانونی دانست و گفت: تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی از راهبردهای اساسی برای نیل به تحول مورد نظر است.
وی افزود: بازبینی و باز تعریف ساختار، محتوا و فعالیتهای پرورشی و تشکیلات مرتبط با آن، تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان با تاکید برانس با قرآن و مکتب اهل بیت و مقابله با آسیبها و آفتهای تربیتی و اخلاقی با همکاری حوزه های علمیه و مراکز دینی، نقش موثری در تربیت نسل آینده کشور خواهد داشت .
دکتر دانش آشتیانی باز مهندسی نظام مدیریت آموزش و پرورش با رویکرد شایسته سالاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: تشکیل ‘سازمان نظام معلمی’ برای ارتقای منزلت حرفه ای فرهنگیان، اصلاح نظام پرداخت بر اساس شایستگی ها و صلاحیتهای حرفه ای معلمان و مدیران، به اجرا در آمدن طرح رتبه بندی معلمان، طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان، طراحی نظام واگذاری اختیارات اداری و اجرایی با هدف تمرکز زدایی را از مهمترین فرازهای برنامه اینجانب جهت اصلاح نظام مدیریت آموزش و پرورش است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رشد شتابان فناوریهای نوین آموزشی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بازنگری در اقدامات انجام شده در این زمینه و نیز تاکید بر یادگیری مهارتهای فناوری و کارآفرینی در آموزش عمومی، تاثیر بسزایی در توسعه شایستگی حرفه ای و اقتصادی دانش آموزان خواهد داشت.
وی افزود: افزایش مهارتهای هنری و خلاقیت فکری دانش آموزان با استفاده از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برنامه‌های فرهنگی و هنری مدارس به عنوان برنامه‌های راهبردی در بخش فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی هم در این بحث می‌تواند راهگشا باشد.
دانش آشتیانی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش را تامین منابع مالی متناسب با نیازهای این وزارتخانه دانست و گفت: ایجاد تنوع در منابع مالی و استفاده بهینه از ظرفیت و امکانات بخش دولتی و غیر دولتی، افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، جلب نظر مؤسسان و سرمایه گذاران مدارس و به کارگیری ظرفیتها و امکانات بخش عمومی و تعاونیها در توسعه مدارس غیر دولتی و ارتقای مستمر سطح مشارکت خیرین مدرسه ساز، از ضرورت های اساسی برای تقویت بنیه مالی این وزارتخانه می باشد.
وی، پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش و سایر معوقات فرهنگیان را مورد تاکید و عزم جدی خود برشمرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی ضرورت دارد تا با تعامل و همکاری مجلس محترم منابع مالی مربوطه به گونه ای تامین شود که تا پایان سال جاری این مطالبات بطور کامل پرداخت گردد.

* در باره صندوق ذخیره فرهنگیان
آشتیانی با اظهار تاسف از آنچه که در صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق افتاده است، اظهار داشت: این صندوق پشتوانه ارزشمند فرهنگیان عزیز می باشد و باید تلاش کنیم تا با بکارگیری یک تیم قوی اقتصادی اهداف آنرا محقق سازیم .
وی افزود: سعی خواهیم کرد تا با مسائل و مشکلات این صندوق نیز برخورد کرده و نگذاریم حتی یک ریال از حقوق معلمان از بین برود و تمام آنچه که از این صندوق سوء استفاده شده است، به آن برگردد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، یکی از زمینه های ارزشمند در نظام تعلیم و تربیت کشور را در همکاری مستمر اولیا و مربیان دانست و اظهار داشت: مشارکت خانواده ها در انجام فعالیت های مختلف و متنوع آموزشی و تربیتی مدرسه بسیار کار ساز بوده و برای بهره گیری مناسبتر از این ظرفیت، نقش انجمن¬های اولیاء و مربیان به گونه ای بازتعریف خواهد شد تا شرایط مناسبتری در این زمینه فراهم گردد.

* ایجاد فرصتهای برابر آموزشی در کشور
دانش آشتیانی یکی از دغدغه های اساسی دلسوزان جامعه را وضعیت ایمنی و بهداشتی محیط های آموزشی دانست و گفت: طراحی و ساخت فضاهای آموزشی متناسب با مقتضیات و الزامات اصول شهرسازی و معماری و شرایط اقلیمی با تاکید بر استفاده از فناوری نوین ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی با رعایت الگوی معماری اسلامی – ایرانی و نیز ایمن سازی فضاهای آموزشی موجود، بسیار حائز اهمیت است و این مهم جزء برنامه های ارایه شده به مجلس محترم مورد تاکید قرار گرفته است.
وی ایجاد فرصت های برابر برای همه دانش آموزان در اقصی نقاط کشور جهت تعلیم و تربیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از حوزه های مود نظر برای توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با کیفیت مطلوب برای دانش آموزان دارای استعدادهای درخشان و استثنائی است که لازم است با بازنگری عملکرد گذشته اقدامات اساسی و موثری به عمل آید.
دکتر دانش آشتیانی وجود حتی یک بیسواد را برای کشور غیر قابل قبول دانست و گفت: اصلاح ساختار و برنامه های نهضت سواد آموزی به منظور کاهش نارساییهای فعلی و دستیابی به هدف کلی محو بیسوادی، یکی از اهداف اصلی برنامه ارایه شده به مجلس محترم می باشد.
وی خاطر نشان کرد: هدایت دستگاه عظیم و پیچیده «آموزش وپرورش» که زیربنای توسعه کشور، تقویت اقتدار و امنیت ملی، تولید سرمایه فرهنگی و ارتقای سرمایه اجتماعی است، نیاز به برنامه‌های راهبردی و بلند مدت دارد. ما در آموزش و پرورش احتیاج داریم که در برنامه ریزی‌های کلان از روش های علمی استفاده کنیم.
دانش آشتیانی افزود: دستگاهی که ویژگی بارز آن دیربازدهی نتایج سیاست‌ها و برنامه هاست، باید در عین قدر دانستن فرصت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها، به گونه‌ای حرکت کند که در سایه اقدامات مشخص، دستاورد‌های مشهودی نیز به دست آورد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید براینکه وزارتخانه ای مثل آموزش و پرورش به طرح‌های کوتاه مدت و برنامه‌های بلند مدت، بصورت همزمان نیاز دارد، گفت: دلبستگی و تاکید بیش از حد بر دستاوردهای ملموس و شتابزده و بعضاً تبلیغاتی، نتایجی تهدیدآمیز و خسارت بار و ضد توسعه‌ای خواهد داشت، بنابراین لازم است در مرز پرهیز از اتلاف «فرصت‌ها» و «شتابزدگی» حرکت و عمل کنیم.
وی گفت: همواره باید در چارچوب منافع ملی و اعتقادی، به برنامه ها و روند اجرایی آن نظر داشته باشیم و دوراندیشانه و هوشمندانه، آینده ای را در خور و شان نظام جمهوری اسلامی ایران که حاصل رشادت ها و شهادت های اقشار مختلف مردم مومن و مسلمان ایران اسلامی است، رقم بزنیم.
دکتر فخرالدین دانش آشتیانی، دانش آموخته رشته های فنی و مهندسی و دارای سابقه تعلیم و تربیت درمقاطع تحصیلی متوسطه و نیز سوابق مدیریتی در سطح معاون وزیر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هفته گذشته از سوی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.
رییس جمهوری سیدرضا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر را نیز به ترتیب به عنوان نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان معرفی کرده است.
سه وزیر پیشنهادی فردا(سه شنبه) برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی می روند.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: