۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۳
دانش آشتیانی:

آموزش و پرورش کلیدی ترین رکن توسعه است

احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: من به شدت مخالف التماس کردن جهت پول گرفتن برای آموزش و پرورش هستم، باید سایرین اصرار کنند که در تامین بودجه این دستگاه مشارکت داشته باشند. اما باید از ریشه این مساله را حل کرد که آموزش و پرورش کلیدی ترین رکن توسعه است و معلم نقش کلیدی در این میان دارد. ستاد آموزش و پرورش را باید به یک اتاق فکر تبدیل کرد که هم فکر تولید کند و هم سیاستگذاری کند. معوقات فرهنگیان را تا جایی که در توان دارم پیگیری می کنم.

به گزارش عیارآنلاین، هرچند فعالان فرهنگی و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش بارها تکرار کرده‌اند که مشکلات معلمان، دانش‌آموزان و بدنه آموزشی کشور با تغییر وزیر برطرف نمی‌شود و برخی فعالان سیاسی هوادار دولت معتقد بودند که انتخاب وزیر تازه در ماه‌های پایانی کار دولت یازدهم شاید حرکت درستی نبوده باشد اما شور و استقبالی که پس از برکناری علی‌اصغر فانی در میان معلمان برقرار شد را نمی‌توان نادیده گرفت، این خوشحالی از ایجاد تغییر روز پنجشنبه خودش را در قالب همایشی نشان داد که با عنوان «همدلی فرهنگیان حامی دکتر دانش آشتیانی» نشان داد؛ فرهنگیانی که هر چند برای مدتی کوتاه با عنوان شدن نام محمدعلی نجفی، با شوری عجیب از آمدن او استقبال کردند و خیلی زود ناامید شدند اما قرار گرفتن نجفی در کنار فخرالدین دانش‌آشتیانی و اعلام حمایت همه‌جانبه از سوی او سبب شده است تا بخش قابل توجهی از این جامعه به تغییراتی که وزیر احتمالی قرار است در آموزش و پرورش ایجاد کند دل بستند. به نظر می‌رسد عزمی جدی برای جلب رای اعتماد برای دانش‌آشتیانی وجود دارد که سبب شد تا دو وزیر سابق آموزش و پرورش و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همایش روز پنجشنبه حاضر شوند تا از مزایای آمدن این گزینه جدید سخن بگویند. محمدعلی نجفی، مرتضی حاجی، وزرای پیشین آموزش و پرورش فاطمه سعیدی، فریده اولاد قباد، فاطمه حسینی و فاطمه ذوالقدر از نمایندگان مجلس در گردهمایی حامیان دانش‌آشتیانی شرکت داشتند.
«آموزش و پرورش از برجام اهمیت بیشتری دارد.» این جمله فخرالدین دانش‌آشتیانی که آمفی‌تئاتر دبیرستان شریعتی در بلوار مرزداران تهران را غرق در تشویق کرد را شاید بتوان خلاصه‌ تمام حرف‌هایی دانست که این گزینه وزارت آموزش و پرورش روز پنجشنبه و در جمع حامیانش بیان کرد. دانش‌آشتیانی در توضیح این جمله کلیدی خود توضیح داد: «آموزش و پرورش مساله اول کشور ما است و معتقدم اگر از ابتدای انقلاب مسوولان چنین نگاهی را به حوزه آموزشی کشور داشتند اصلا وضعیتی پیش نمی‌آمد که نیازی به برجام پیدا کنیم. این دردها را باید زمانی مطرح می‌کردیم و حالا چه وزیر بشوم و چه نشوم فرصتی پیش آمده است تا این حرف‌ها را بگویم.» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان، به توضیح نحوه انتخابش از سوی دولت پرداخت و به قول خودش «دوئلی» که با نجفی داشت بر سر اینکه این مسوولیت را نپذیرد: «در ابتدای کار دولت آقای نجفی از من خواست رزومه خودم را بفرستم تا برای وزارت آموزش و پرورش جزو گزینه‌ها قرار بگیرم که مخالفت کردم تا اینکه یک و نیم ماه پیش دولت بنده را فراخواند و مجددا بنده مخالفت کردم. علاوه بر اینکه همیشه می‌خواستم پروژه‌های خودم را در زمینه آموزش پیش ببرم یک علت دیگر مخالفتم برای وزارت این بود که معتقد بودم دکتر نجفی بر بنده در این مقطع ترجیح داشت زیرا فرهنگیان خاطرات خوبی از دوره تصدی وی دارند و می‌‌توانست در جهت انگیزه‌دار کردن فرهنگیان موفق‌تر عمل کند. در نهایت دوئل ما با دکتر نجفی به آخر رسید و ایشان گفت آمادگی ندارد. به هرحال در روز شنبه مجددا عنوان شد که حتما باید به صحنه بیایم و پذیرفتم.» او در ادامه به توضیح نظرات کلی خود در مورد نحوه اداره این وزارتخانه پرداخت و تاکید کرد که باید برای دولتیان، نمایندگان مجلس، نهادها و مردم این امر جا بیفتد که آنها هستند که نیازمند آموزش و پرورش هستند نه برعکس: «من به‌شدت مخالف التماس کردن جهت پول گرفتن برای آموزش و پرورش هستم، باید سایرین اصرار کنند که در تامین بودجه این دستگاه مشارکت داشته باشند. ما نباید برای گرفتن حقوق معلمان چانه‌زنی کنیم، هرچند در این اوضاع همه این کارها را احتمالا انجام می‌دهم اما باید از ریشه این مساله را حل کرد که آموزش و پرورش کلیدی‌ترین رکن توسعه است و معلم نقش کلیدی در این میان دارد.» او با اشاره به اینکه تمامی جناح‌ها و نهادهای سیاسی احتمالا بر سر اینکه باید نگاه سرمایه‌ای به این بخش از کشور داشت با هم توافق دارند تاکید کرد که باید با تغییر نگرش و بینش نسبت به امر آموزش، این حوزه تبدیل به پروژه‌ای ملی شود که همه در امر توسعه آن مشارکت جویند: «از سوی دیگر ستاد آموزش و پرورش را باید به یک اتاق فکر تبدیل کرد که هم فکر تولید کند و هم سیاستگذاری کند. اگر معلم دغدغه معیشت داشته باشد نمی‌تواند در کلاس درس آن نوآوری‌ها را برای طرح درس دنبال کند. معتقدیم معلم ما باید در ابتدا یک پژوهشگر باشد.» او با اشاره به اینکه حل مشکلات مربوط به یک میلیون معلم و ١٣ میلیون دانش‌آموز آسان‌تر از تغییر بینش نسبت به آموزش و پرورش است، خطاب به فرهنگیان گفت که قصد اصلاح ندارد بلکه به دنبال دگرگونی است: «با این دیدگاه آمدم که با کمک شما فرهنگیان و تشکل‌ها یک دگرگونی و دگردیسی در آموزش و پرورش به وجود آوریم. خوشبختانه در سند تحول این بینش وجود دارد اما مشکل این است که باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا اهداف سند را پیاده کنیم.» او از همه خواست تا برنامه ارایه شده توسط او به مجلس را با دقت مطالعه کنند و این نکته را یادآور شد که در صورت کسب رای اعتماد برای حل مشکلات کوتاه‌مدت هم عزم جدی دارد: «برنامه کوتاه‌مدتی که در میان برنامه‌هایم به آن اشاره کرده‌ام مربوط به مشکلات و مسائل جاری است، به عنوان مثال بحث صندوق ذخیره فرهنگیان را به جد پیگیری می‌کنم که حقوق معلمان از میان نرود و در این مورد با کسی تعارف ندارم. معوقات فرهنگیان را هم تا جایی که در توان دارم پیگیری می‌کنم، هرچند نمی‌توانم قولی بدهم اما با اصلاح مکانیسیم‌ها امیدوارم بتوانیم این حوزه را سامان دهیم.»
نارضایتی عمومی فرهنگیان سبب تغییر فانی شد
محمدعلی نجفی در میان تشویق‌های حضار وارد سالن شد و در میان تشویق‌های پرشور حضار سخنرانی کرد. «به نظر می‌رسد که فرهنگیان از وضع موجود آموزش و پرورش ناراضی هستند و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد. البته ما از اقدامات آقای فانی تشکر می‌کنیم، نمی‌توان زحمات او را کتمان کرد اما ارزیابی فرهنگیان از اقدامات فانی مثبت نبوده است و انگیزه آقای روحانی از تغییر او همین بود که پاسخ مثبتی به مطالبات فرهنگیان داده شود.» وزیر اسبق آموزش و پرورش در سخنان خود به سوءاستفاده‌ای که مخالفان دولت از بحث صندوق ذخیره فرهنگیان کرده‌اند اشاره کرد و گفت که رسانه‌های مخالف تلاش کردند تا بحث انتخاب وزیر آموزش و پرورش را هم تحت‌الشعاع این موضوع قرار دهند: «امروز بیشترین حمله مخالفان به دولت از طریق مطرح کردن موضوع صندوق ذخیره است. مخالفان در حال حاضر صندوق را ابزاری برای حمله به دولت کرده‌اند. اینکه مشکلات مالی صندوق چقدر به این دولت مربوط است یا دولت‌های قبل، به آن نمی‌پردازم، چون بحث طولانی دارد. این ٨ هزار میلیارد تومان که مطرح می‌شود، عمدتا وام‌های کلانی است که داده شده اما وثیقه‌های متقنی اخذ نشده است. چیزی نیست که خدایی نکرده آقای غندالی پولی خورده باشد.» نجفی به مدیران صندوق ذخیره پیشنهاد داد تا تمامی مسائل را با شفافیت مطرح کنند، او از تجربه وزارت علوم در انتشار ماجرای بورسیه‌های قانونی نام برد: «این خواهش را از صندوق داریم که اطلاعیه روشنگرانه‌ای بدهند و با ذکر تاریخ تمامی موارد تخلف را ذکر کنند. در وزارت علوم ما چنین تجربه‌ای را در بحث بورسیه‌ها داشتیم، یک اطلاعیه دادیم تا مردم مسائل را بدانند و الان هم خواهش ما این است که چنین کاری انجام شود.»
نجفی دوره حاضر را یکی از خطیرترین دوران پس از انقلاب نامید و از توطئه‌های بسیاری گفت که کشور را تهدید می‌کند و تندروی‌هایی که از خارج و داخل، دولت را هدف قرار داده است: «عربستان به کانون توطئه علیه ما تبدیل شده است. البته در سطح بین‌المللی اتحادی که علیه ایران شکل گرفته بود پس از برجام به میزان زیادی تغییر کرد و کشورهای غربی تمایل بیشتری به تعامل با ایران دارند. اما هنوز جریان‌های قوی در دنیا تلاش می‌کنند شرکت‌ها را از همکاری با ایران بترسانند، از سوی دیگر با جریان‌ها و افراد تندروی داخلی مواجه هستیم که در بسیاری مواقع به لحاظ مواضع، همراه جریان‌های خارجی هستند.: بی‌سابقه‌ترین حملات نسبت به این دولت در حال انجام است و حملات و توهین‌هایی که امروز مستقیم به شخص رییس‌جمهور می‌شود در تمام سال‌های پس از انقلاب نمونه نداشته است.» او با تاکید بر اینکه فرهنگیان هم باید مسائل را بر اساس واقعیت‌های روز و فضای موجود تحلیل کنند، از خطرهایی گفت که دولت یازدهم توانسته است آنها را از سر کشور کم کند: «برخی حالا که دوره هشت ساله مدیریت‌شان گذشته و فکر می‌کنند شاهکارهایی که انجام داده‌اند به فراموشی سپرده شده واقعیت را انکار می‌کنند، چون در زمان خودشان هنوز آثار آنچه انجام داده بودند به صورت کامل مشخص نشده بود، اما بدانید که ما از پرتگاه خطرناکی نجات پیدا کردیم. دکتر روحانی خطر را از بیخ گوش مردم عبور داد. به یاد داشته باشیم که گزینه حمله نظامی به ایران و بحث اجرای طرح نفت در برابر غذا مطرح بود.» او با اشاره به گزارش‌های امیدبخشی که در خصوص آینده ایران منتشر شده است، تاکید کرد که همه‌چیز بستگی به عملکرد جمعی دارد: «عربستان با هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی به دلیل کاهش قیمت نفت مجبور شد حقوق کارکنانش را کم کند با این حال طبق گزارش بانک جهانی ایران در میان کشورهای نفتخیز بهترین عملکرد را داشته است اما فشار واقعا وجود دارد و فرهنگیان باید نسبت به این مسائل تحلیل درست داشته باشند. به خاطر نارضایتی‌ها یک جریانی دارد راه را اشتباه می‌رود، اما باید بدانند که مسائل توسعه‌ای را باید با دید منطقی و مدبرانه مورد توجه قرار داد.» او در جواب این پرسش که چرا آموزش و پرورش طی سه سال اخیر نتوانسته رضایت فرهنگیان را جلب کند و سهم بیشتری از منابع مالی بگیرد، گفت: «بودجه امسال ٣٠ هزار میلیارد تومان است که معمولا بیش از صددرصد تخصیص می‌دهند. در سال ٩٢، بودجه ١۴ هزار میلیارد تومان بود که اکنون بیش از دوبرابر شده است. دولت در حد توان عمل کرده است.» او با اشاره به دید توسعه‌ای دانش‌آشتیانی به آموزش و پرورش گفت که در نوشتن برنامه پیشنهادی به مجلس همراه او بوده است و بزرگ‌ترین موفقیت این خواهد بود که وزیر جدید آموزش و پرورش بتواند ارکان دولت و مردم را با خود همراه کند تا همه برای کمک به آموزش و پرورش احساس وظیفه کنند: «برنامه دکتر دانش‌آشتیانی برای ارایه به مجلس را مشترکا نوشتیم. باورهای ما و انگاره‌های ما در آموزش و پرورش باید به باورهای عمومی تبدیل شود. باید یک تقسیم کار ملی برای پیشبرد برنامه‌های آموزش و پرورش صورت پذیرد. تردیدی نداریم که وضعیت آموزش و پرورش مطلوب نیست ولی می‌توان آن را اصلاح کرد و بهبود بخشید.»
او در پایان «ناهماهنگی» را عامل اشتباه در اعلام نام خود به عنوان گزینه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «از یک ماه پیش از نظر دکتر روحانی رفتن علی اصغر فانی نهایی شده بود و با دکتر دانش آشتیانی نیز صحبت شد اما ایشان مخالف بودند تا روز آخر که ایشان را قانع کردیم. من نه انصراف دادم و نه عقب‌نشینی کردم. یک اشتباه و ناهماهنگی میان دکتر نوبخت و تصمیم نهایی که ما با دکتر روحانی گرفته بودیم، اتفاق افتاد. ایشان اسم بنده را نهایی فرض کرده بودند و در جلسه خود با فراکسیون امید مطرح کردند در حالی که دو ساعت بعد آن در جلسه ما، اسم دکتر دانش‌آشتیانی قطعی شد و اعلام کردیم.» او ابراز امیدواری کرد که دانش‌آشتیانی با رای بالای مجلس به عنوان وزیر انتخاب شود و اوضاع به گونه‌ای پیش برود که فرهنگیان راضی باشند تا در چهارساله دوم هم خود دانش‌آشتیانی کار را در آموزش و پرورش ادامه دهد.»

اختلاسی به آن مفهوم رخ نداده است
سخنرانی مرتضی حاجی، پیش از اینکه با حمایت از دانش‌آشتیانی آغاز شود به سوی سوژه‌ای رفت که به قول نجفی باید در موردش شفاف‌سازی شود. حاجی سخنانش را به عنوان عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز کرد و در خصوص سازوکار صندوق و آنچه برخی با نام «اختلاس» از آن یاد می‌کنند؛ توضیحاتی داد: «صندوق ذخیره فرهنگیان دارای موسسات و شرکت‌های وابسته بوده و در شرکت‌هایی نیز سهامدار است.» وی گفت: اتفاقی که اخیرا درباره صندوق رخ داده و رقم‌های درشت هشت هزار میلیاردی که بیان می‌شود، بیش از مجموع دارایی‌های صندوق است. این هشت هزار میلیارد تومان به پرداخت چند مورد تسهیلات بانکی بزرگ و صدور چند ضمانتنامه مربوط می‌شود. ۴۵ درصد از سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق ذخیره است. شخصی با نام «ریخته‌گران» هم ٣٧ درصد سهام آن را دارد و باقی سهامداران خرد هستند.» او با اشاره به کسانی که به بانک سرمایه مراجعه کرده‌اند و ۵٠٠ یا ٣٠٠ میلیارد تومان وام گرفتند و به موقع بازپرداخت نکردند در مورد فساد موجود در سیستم مالی کشور گفت: «اداره کل مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده که بانک سرمایه بین ٢١ بانک جایگاه ١٠ دارد. بانک سرمایه ۴٨٠٠ میلیارد تومان معوقه بانکی دارد که ٣۵٠٠ میلیارد تومانش مربوط به زیر ١٠ نفر است.» به گفته حاجی مدیران جدید صندوق برای وصول این وام‌ها مذاکرات کردند و ١٧٠٠ میلیارد تومان با دارایی بدهکاران به صورت ملک (کارخانه فولاد، بخشی از شرکت پاژ در مشهد و چند ساختمان در تهران جابه‌جا شده و به بانک انتقال یافته است.»
حاجی با بیان اینکه اکنون دو مشکل مطرح است ادامه داد: «نخست اتهام برخی افراد به اینکه در قیمت گذاری‌ها دقیق عمل نشده و رابطه ناسالمی در تهاتر اموال شکل گرفته بوده است و برخی به اعمال نفوذ در این باره متهم‌اند. قسمت دوم پرونده هم مربوط به صدور چند ضمانتنامه بانکی به ارزش ۴۴٠ میلیارد تومان است که به نفع چند شرکت و به نام افرادی صادر شده که دو میلیون تومان هم سرمایه ندارند و کت و شلوار تن آنها کرده‌اند، صادر شده است. در واقع عواملی پشت پرده بودند و اکنون پیگیر هستند که افراد پشت پرده را پیدا کنند: در نهایت باید گفت اختلاسی به آن مفهوم رخ نداده است. بانک تسهیلات را از محل منابع خود می‌دهد و نه سهم سهامدار و ارتباطش با صندوق ارتباط خفیفی است و آن طور نیست که از پول صندوق تسهیلات داده باشند.» حاجی تاکید کرد: «نیروهای صندوق پاک‌اند و آنهایی که دستگیر شدند جز آقای غندالی، هیچ کدام سمتی در صندوق نداشتند و بیرون از مجموعه صندوق بوده‌اند. اصل ماجرای ۴٠٠٠ میلیارد معوقه بانکی به دوره قبل مربوط است. نکته مهم دیگر این است که نظارت بر امور بانکی به عهده بانک مرکزی است و او باید بیش از همه پاسخگو باشد که چرا نظارت‌ها قوی نبوده است.»
وزیر اسبق آموزش و پرورش پس از آن به سراغ بحث انتخاب دانش‌آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش رفت و با اشاره به اینکه در زمان انتخاب خودش به عنوان وزیر احمد توکلی، نماینده تهران گفته بوده که حاجی غیر از ١٢ سال تحصیلش هیچ ارتباط دیگری با آموزش و پرورش نداشته در مورد دانش‌آشتیانی گفت: «این وصله‌ها دیگر به آقای دانش‌آشتیانی نمی‌چسبد، او آشنایی دیرینه‌ای با آموزش و پرورش دارد، او را مدیری می‌بینم که علاوه بر نوآوری و خلاقیت، جسارت اجرای برنامه‌هایش را هم دارد.» وزیر دولت محمد خاتمی همچنین به تدوین سند آموزش و پرورش در دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت که اگر آن کار ادامه پیدا می‌کرد نقش هر دستگاه و وظیفه‌ای که در قبال آموزش و پرورش دارد مشخص می‌شد و حالا هم باید به دنبال راهی بود تا با این تقسیم وظایف به صورت ملی از تمرکزگرایی در آموزش و پرورش پرهیز شود.
در پایان این برنامه زنان نماینده تهران به روی سن آمدند و حمایت خود را از گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند. در طول برنامه تشکل‌های گوناگون فرهنگیان برنامه‌های خود را در حمایت از دانش‌آشتیانی قرائت کردند و حالا منتظر می‌نشینند تا ببینند سرنوشت رای اعتماد نمایندگان مجلس دهم چه سرنوشتی را برای آموزش و پرورش رقم می‌زند.

منبع: اعتماد

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: