۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۸

تمرکز بر فعالیت های علمی دانش آموزان با راه اندازی پژوهش‌سرا

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: حدود ۳۱۵ پژوهش‌سرا را راه‌اندازی کردیم. سیاست آموزش و پرورش تمرکز برهمه فعالیت‌های دانش آموزی است که راه اندازی پژوهش‌سراها یکی از این راهکارها است و تمامی فعالیت‌های علمی دانش‌آموزی در پژوهش‌سراها صورت می گیرد. از بین ۶۱۵ پژوهشسرا حدود ۶۷ پژوهش‌سرا مجهز به آزمایشگاه شدند

به گزارش عیارآنلاین، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص ترویج  دانش علوم زیست فناوری در بین دانش‌آموزان گفت: آموزش و پرورش با تاسیس پژوهش‌سراها باعث شد که دانش‌آموزان وارد عرصه جدید علم و فناوری شوند. بنابراین هدف ما از این پژوهش‌سراها پاسخگویی به همین مطالبات دانش‌آموزی بود تا دانش‌آموزان علاقمند با حضور در پژوهش‌سراها بتوانند مسیر دستیابی به پاسخ درست را پیدا کنند.

وی ادامه داد: ما طی سه سال گذشته در دولت یازدهم  حدود ۳۱۵ پژوهش‌سرا را راه‌اندازی کردیم در حالی که  تا سال ۱۳۹۲ حدود ۳۰۰ پژوهش سرا در کشور فعالیت داشت.
 زرافشان ادامه داد: با راه اندازی پژوهش‌سراهای کشور این امکان ایجاد می‌شود تا علاوه بر ارائه امکانات موجود به دانش آموزان پژوهشگر، آزمایشگاه‌های آنها نیز در اختیار مدارس قرار گیرد تا به عنوان آزمایشگاه مرکزی از آن استفاده شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سیاست آموزش و پرورش تمرکز برهمه فعالیت‌های دانش آموزی است که راه اندازی پژوهش‌سراها یکی از این راهکارها است و تمامی فعالیت‌های علمی دانش‌آموزی در پژوهش‌سراها صورت می گیرد.
زرافشان تاکید کرد: جامعه علمی کشور به دنبال استفاده از ظرفیت علمی دانش آموزان در پژوهش سراها است. در حال حاضر ۵۰۰ منطقه در سراسر کشور دارای پژوهش‌سراهای دانش آموزی است که این تعداد در سال جاری با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به ۶۰۰ منطقه می رسد و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی می تواند برای برگزاری سومین جشنواره زیست فناوری دانش آموزی از ظرفیت این پژوهشسراها کمک بگیرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای زیرمجموعه به این بخش بوده تا جاییکه تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و ستادهای زیرمجموعه به امضا رسانیده تا بتوانند براساس آن علوم جدید را وارد مدارس و پژوهش‌سراها نمایند. همچنین برای خلاق کردن ذهن فرزندان باید از دوران کودکی آموزش‌های لازم را شروع کرد چرا که تا زمان دانشجویی و محیط دانشگاهی برای بروز استعدادهای جوانان فرصت کوتاهی است
حمایت حقوقی و مالی آموزش و پرورش از ایده‌های نوآورانه
وی افزود: ما امسال یک تفاهم‌نامه همکاری با صندوق حمایت از نوآوران امضا کردیم که این صندوق از دانش‌آموزانی که در مسابقات و جشنواره‌ها ایده‌های نوآورانه داشته باشد حمایت می‌کند. حمایتهای معنوی(تامین امکانات و نیازهای آموزش)، حمایت های حقوقی(کمک به ثبت اختراعات در نهادهای قانونی) و حمایتهای مالی برای تجاری سازی محصولات نوآورانه دانش‌آموزان از جمله این حمایتها است.
زرافشان با بیان اینکه از بین ۶۱۵ پژوهشسرا حدود ۶۷ پژوهشسرا مجهز به آزمایشگاه  شدند گفت: با فعالیت ستاد، بسته‌های آموزشی جدید نیز تولید شده است که درصدد هستیم تا تمامی پژوهش‌سرا ها بزودی به این بسته ها مجهز شوند. همچنین تعدادی مجهز به آزمایشگاه های لیزر شده اند تا دانش آموزان در این عرصه ها نیز فعالیت کنند. ستاد زیست فناوری در سالجاری سومین جشنواره دانش‌آموزی زیست فناوری را برگزار می‌کند که این جشنواره در حوزه کارهای ترویجی، پژوهشی، علمی و فناوری برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه ستاد توسعه زیست‌فناوری از پتانسیل خوبی در جهت ترویج برخوردار است، افزود: مردم از ما انتظار دارند که دانش فرزندان را به جهت معرفت به خوبی افزایش دهیم تا بتوانیم به سمت شکوفایی کشور در عرصه زیست‌فناوری حرکت نماییم. چرا که ستاد توسعه زیست فناوری آماده است تا با ذوق هنری و بازاریابی وارد عرصه جامعه شود و سبب رشد و تعالی خلاقیت کودکان و نوجوانان کشورمان شود.
گفتنی است سومین جشنواره دانش آموزی زیست فناروی در روز های چهارشنیه، پنج شنبه و جمعه مورخ ۳ و ۴ و ۵ آذرماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق سایت به نشانی ww.irbsf.com و یا با دبیرخانه تماس حاصل نمایند.

منبع: پانا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: