۲۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۶

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام: مدل آموزشی کشور مستلزم تغییرات بنیادی در محتوا و روش‌های آموزشی است

بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: مدل آموزشی کشور مستلزم تغییرات بنیادی در محتوا و روش‌های آموزشی است، گرچه آموزش‌های مهارتی ضروری است اما بدان معنی نیست که علم و دانش اهمیت زیادی ندارند.

به گزارش عیارآنلاین، جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با بیان اینکه امروز می‌توان گفت که بخش آموزشی در ایران توسعه یافته و به درجه‌ای از رشد کافی رسیده است، گفت: زیرساخت‌های آموزشی کشور سیستمی را در بر دارد که در‌ آن دوره ابتدایی، دوره متوسطه و آموزش عالی در سطحی قابل قبول فعالیت می‌کنند. با وجود این بین تعداد افراد تحصیلکرده و افرادی که با درآمد کافی مشغول به کار شده‌اند شکاف بزرگی وجود دارد.

وی افزود: تنها تشویق جوانان برای تحصیل کافی نیست، این آموزش برای پیدا کردن کار مناسب کمک نمی‌کند اما برای کمک به استخدام و افزایش درصد جذب فارغ‌التحصیلان کشور باید جوانان علاقمند به تحصیل را برای کسب مهارت‌های مورد نیاز تشویق کرد.

مهراد با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش یا دانشگاه‌های کشور ممکن است افرادی باسواد باشند اما برای انجام بسیاری از کارها از مهارت‌های لازم برخوردار نیستند، گفت: ایران امروز مملو از فارغ‌التحصیلانی است که به خاطر عدم آشنایی با مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار در بخش عمومی و به ویژه در بخش خصوصی غیرمعقول و نامناسب هستند.

استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: آموزش‌های حرفه‌ای با تأکید بر افزایش مهارت‌ها ممکن است پلی برای آموزش و استخدام باشد، بسیاری از مشاغل در بخش مهارتی قرار دارند، ایران دارای جمعیت جوان و آماده بکار است که می‌تواند نیروی محرکه‌ای برای اقتصاد دانش بنیان باشد.

وی افزود: باید یادگیری مهارت‌ها در اولویت بوده و تمام نیروی کار از جمله فارغ‌التحصیلان جوانی را که برای نخستین بار وارد بازار کار می‌شوند مورد هدف قرار داد.

چهره ماندگار کشور عنوان کرد: صنعت ایران با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است. درصد بالایی از کارفرمایان می‌کوشند نیروی انسانی ماهر را برای تأمین نیازهای خود جذب کنند، نقش نیروی کار ماهر در ساخت اتوبان‌ها، راه‌آهن، مراکز خرید و کار در صنایع هواپیمایی و محیط‌های صنعتی و فنی انکارناپذیر است.

وی اضافه کرد: یکی دو دهه قبل تصور می‌شد که جمعیت ایران علت تمام مسائل خدماتی و صنعتی است اما امروز اینچنین نیست، اکنون جمعیت ایران در صورتی که از مهارت‌های کافی برخوردار باشند بزرگ‌ترین سرمایه و منبع مهم مزیت رقابتی است.

مهراد گفت: از نظر جمعیت‌شناختی، جمعیت ایران جمعیت جوان است. از کل ۸۰ میلیون جمعیت کشور تقریبا ۱۰ درصد بین ۳۰ تا ۳۴ سال، ۱۱٫۵ درصد بین ۲۰ تا ۲۴ سال و ۹ درصد بین ۱۵ تا ۱۹ سال قرار دارند که اگر کشور بتواند از نظر درآمد کافی و مناسب روی جمعیت جوانی که در اختیار دارند سرمایه‌گذاری کنند می‌تواند بازده بزرگی داشته و به رشد و شکوفایی اقتصادی منجر شود اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که کشور بتواند به طور موفقیت‌آمیزی برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را در سطح ملی اجرایی کند.

وی اضافه کرد: مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ جهان غرب به تعداد ۵۰ میلیون نفر با کمبود نیروی انسانی ماهر مواجه می‌شود و ایران یکی از کشورهایی است که می‌تواند به این نیاز بزرگ مهارتی پاسخ دهد.

مهراد گفت: از این رو سناریوی بعیدی نیست که در آینده صادرات بزرگ کشورمان نیروی انسانی ماهر باشد، با وجود این در حال حاضر اطلاعات منتشر شده بر فقدان مهارت‌های لازم در بین فارغ‌التحصیلان دلالت دارد. فاصله سنی ۱۵ تا ۲۹ سال درصد کمی از فارغ‌التحصیلان به نوعی از تربیت حرفه‌ای و آموزش‌های فنی برخوردار است.

وی افزود: دولت پیوسته بر ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت تأکید می‌کند اما در مقایسه با فارغ‌التحصیلان موجود، این تأکید کفایت نمی‌کند. ظرفیت جاری برنامه‌های توسعه مهارتی در حد امکانات دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای است. هنرستان‌ها نیز به اندازه خود در این زمینه کوشش می‌کنند و رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌های جامع و صنعتی نیز در این راستا فعالیت دارند.

به گفته مهراد، برای نیل به هدف‌های مهارتی مورد نیاز صنعت و خدمات همان تربیت نیروی کار ماهر برای جمعیت جوان کشور امری ضروری و حیاتی است، ابتکارات این حوزه باید هم تأمین درخواست و هم ایجاد درخواست را برای نیروی کار ماهر هدف قرار دهند.

وی اضافه کرد: سال‌های جاری و پیش رو به مهارت‌های بانکداری، خدمات مالی، بیمه و هنرهای خلاق و کارآفرین نیاز دارد، اکنون زمان آن رسیده است که کیفیت آموزشی در جمهوری اسلامی ایران بازتعریف شود. مدل جدید آموزشی با ارتقای مهارت‌های مورد نظر باید هدف‌ها را از آموزش‌های سنتی به رفاه اقتصادی و اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان و جوامعی را که در آن زندگی می‌کنند تغییر دهند.

بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: این مدل مستلزم تغییرات بنیادی در محتوا و روش‌های آموزشی است. شبیه هر نوع آموزش یا تربیت اگر آموزش‌های حرفه‌ای در سال‌های اولیه سازندگی آغاز شود بهتر است. از این رو درس‌های حرفه‌ای باید در برنامه‌های درسی اصلی مدارس گنجانده شود. گرچه آموزش‌های مهارتی ضروری است اما بدان معنی نیست که علم و دانش اهمیت زیادی ندارند.

وی اظهار داشت: قبل از آنکه کانون توجه به چگونگی آموزش‌های کلاسی پیرامون بعضی عناوین درسی معطوف باشد یادگیری‌های مهارتی بدان معنی است که توجه باید معطوف به چگونگی کمک به کودکان و نوجوانانی باشد که مهارت‌های معینی را در خود توسعه داده و یاد می‌گیرند.

منبع:فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: