۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۱
در گفتگو با عیار آنلاین عنوان شد:

اولیا بزرگ‌ترین ناظران کیفی مدارس غیردولتی هستند

با همه این مواد قانونی و وجود حوزه‌های نظارتی و حاکمیتی، بنده اعتقاد دارم اولیا بزرگ‌ترین ناظران کیفی مدارس غیردولتی هستند و نقش خانواده در انتخاب مدرسه در تعامل با اولیای مدرسه در حوزه مدارس غیردولتی بسیار حائز اهمیت است و بر همه مواد ذکر شده اولی است.

مرضیه گرد؛ مدارس غیردولتیبه گزارش عیارآنلاین، این روزها در فضای رسانه‌ای و کارشناسی حوزه آموزش و پرورش نظرات متعددی درباره مدارس غیردولتی و مقوله خصوصی‌سازی آموزشی طرح می‌شود. برخی کارشناسان و اصحاب رسانه تأکید دارند که آموزش و پرورش به دنبال خصوصی‌سازی آموزشی می‌رود اما مسئولین با انکار این ادعا، «حمایت از مدارس غیردولتی» و «خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی» را در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی می‌نگرند. در این میانه اما بسیاری از اظهارات با ابهاماتی همراه است؛ به صورتی که نمی‌توان از آن‌ها برداشتی دقیق داشت و به عمق مباحث پی برد.

 پایگاه خبری، تحلیلی عیارآنلاین در راستای روشن شدن ابعاد موضوع، مصاحبه‌ای کتبی را با سرکار خانم گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، ترتیب داد. در این مصاحبه، نظر ایشان درباره موضوعاتی نظیر مشارکت مردم، خصوصی‌سازی، خرید خدمات آموزشی و غیره پرسیده شده است. متن کامل این مصاحبه در ادامه می‌آید:

به نظر شما مهم‌ترین راهکار برای مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش چه خواهد بود؟

به نظر من مهم‌ترین راهکار برای چنین برنامه‌ای، فرهنگ‌سازی و تبیین مفهوم مشارکت و شرح تأثیرات مثبت آن بر زندگی تک‌تک افراد و آینده فرزندانشان است که چنین امر مهمی هم جز با بسیج همه امکانات و به میدان آمدن صدا و سیما و سایر رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

از طرفی مردم هم باید برای ورود به عرصه مشارکت در آموزش و پرورش با موانع ساختاری و حقوقی کمتری مواجه باشند تا رغبت به این کار در وجود آن‌ها از بین نرود. متأسفانه مشکلات و مسائل حقوقی و مدیریتی و آیین‌نامه‌های زیادی در بخش‌های مختلف وجود دارد که ورود مردم به این عرصه را با مشکل و کندی مواجه می‌کند. نهادها و دستگاه‌ها ابتدا باید اصل ضرورت وجود مشارکت را بپذیرند و بعد به‌صورت هماهنگ برای رفع این موانع اقدام نمایند.

مهم‌ترین ظرفیت قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی جهت نظارت بر این مدارس چیست؟

ماده ۳ اشاره به تشکیل شورای سیاست‌گذاری و برنامه ریزی مرکزی و شوراهای استانی و شهرستانی و منطقه‌ای برای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی دارد.

ماده ۵، در بند ت، نظارت بر عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی داخل و خارج از کشور و شوراهای نظارت استانی و شهرستانی و منطقه، در بند خ، طراحی و راه اندازی سامانه ثبت شکایات و تخلفات از عملکرد مدارس و مراکز ، دربند ح، ارائه گزارش سالانه از ارزیابی عملکرد مدارس به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را از وظایف شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مرکزی دانسته است. ماده ۳ و ۳۵؛ در این مواد مجازات قابل اعمال از اخطار کتبی تا لغو مجوز و محرومیت دائم از تدریس و تأسیس مدرسه پیش بینی شده است.

ولی با همه این مواد قانونی و وجود حوزه‌های نظارتی و حاکمیتی، بنده اعتقاد دارم اولیا بزرگ‌ترین ناظران کیفی مدارس غیردولتی هستند و نقش خانواده در انتخاب مدرسه در تعامل با اولیای مدرسه در حوزه مدارس غیردولتی بسیار حائز اهمیت است و بر همه مواد ذکر شده اولی است.

تعریف شما از خصوصی‌سازی آموزشی که برخی منتقدان آن را علیه آموزش و پرورش استفاده می‌کنند چیست؟

ما یک بخش غیردولتی در آموزش و پرورش داریم که بر اساس تصمیم و پذیرش نهادهای قانونی قبل از انقلاب به‌عنوان مدارس ملی و پس از آن با تائید بزرگان نظام مقدس جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۷ در کنار بخش دولتی مشغول فعالیت بود و منشأ خدمات ارزنده فراوانی هم در آموزشی و پرورش کشور شده است. چنین بخشی را بدون شک نمی‌توان خصوصی‌سازی نامید، چرا که عمدتاً با استفاده از توان بخش خصوصی و به‌کارگیری معلمان و کادر مدیریتی فعالیت می‌کنند، ولی محتوا و نظارت و ارزشیابی از سوی آموزش و پرورش است.

بنابراین مسئله ما مدیریت مدارس و تأمین منابع مدارس است که بنا به درخواست اشخاص به‌عنوان مؤسس رخ می‌دهد و مؤسس گزیش می‌شود. مکان مدرسه باید توسط آموزش و پرورش تائید شود امتحانات زیر نظر آموزش و پرورش است و محتوای درسی همان محتوای درسی مدارس دولتی و معلم‌های آنان مانند معلمان مدارس دولتی گزینش می‌شود. شهریه مدارس را آموزش و پرورش تعیین می‌کنند و اولیا بنا به درخواست شخصی بدون اجبار مدرسه را انتخاب نموده و هزینه آموزشی را شخصاً به عهده می‌گیرد، بنابراین بسیار تفاوت دارد با آزادی عمل حوزه غیردولتی به‌عنوان بخش خصوصی.

سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده برای توسعه طرح خرید خدمات آموزشی چه برنامه‌ای دارد؟

طی بخشنامه شماره ۴۰۸۵۳؛ مورخ ۱۷/۳/ ۱۳۹۵ که از سوی وزیر محترم به ادارات کل آموزش و پرورش ارسال شده است در راستای اعطای اختیارات در مدیریت بودجه و اعتبارات به ادارات کل ،مقرر شده است که استفاده از روش‌های متنوع در امر ارائه خدمات آموزشی از قبیل خرید خدمات از مدارس غیردولتی و سایر افراد حقیقی با حقوقی طبق ضوابط و متناسب با شرایط هر استان از محل اعتبارات پیش بینی شده برای استان‌ها انجام خواهد شد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: