۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۲

افزایش ۱۱ ساعت درسی به حوزه تربیت بدنی و سلامت

حمیدی، معاون تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش و پرورش: در بازنگری دروس دورۀ دوم متوسطه، ۱۱ ساعت درسی به حوزۀ تربیت بدنی و سلامت اضافه شده است./ آسیب های حوزۀ سلامت جسم کمتر از آسیب های حوزۀ سلامت روان نیست.

حمیدی _حمیدی _مهرزاد حمیدی_ معاون تربیت بدنی و سلامتبه گزارش عیارآنلاین، مهرزاد حمیدی، با اشاره به این امر که سیاست های وزرات آموزش و پرورش در حوزۀ تربیت بدنی باید بازگو شود، گفت: امام حسین (ع) نیز در حوزۀ توجه به سلامت جسم و جان توصیه های داشته اند که در این حوزه می فرمایند: در تمام ایام عمر، به صحت و جسم و جان خود مبادرت کنید.

وی با اشاره به این امر که سازمان بزرگ، عظیم و طویل آموزش و پرورش باید با طرحی نو و تدبیری جدید در پی آسیب شناسی در حوزۀ تربیت بدنی گام بردارد، ادامه داد: پس از انتقال مسئولیت به دولت تدبیر و امید می بایست اقدامات در حوزه تربیت بدنی و سلامت در زمانی محدود و اندک سر و سامان می گرفت.

حمیدی ضمن تأکید بر این امر که می بایست آبشاری از مفاهیم مرتبط با حوزۀ تربیت بدنی و سلامت از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمانی کوتاه استخراج و به توسعۀ آن پرداخته می شد، افزود: هدف های کلان سند تحول آموزش و پرورش برای انسانی است که باید سالم، با نشاط، آزادمنش، قانون گرا، نظم پذیر و صلح جو باشد و باید بدانیم که این سند برای تمام دانش آموزان تعریف شده است نه فقط تعداد محدودی که در مسابقات ورزشی شرکت می کنند.

وی، تربیت را ملاک اصلی فعالیت ها در آموزش و پرورش و مدرسه را به عنوان کانون تعلیم و تربیت در سند تحول آموزش و پرورش برشمرده و در ادامه، ضمن تأکید بر این امر که اگر قرار است اتفاقی در تعلیم و تربیت بیفتد، منشأ و مرکز آن مدرسه خواهد بود، اظهار داشت: مدرسه باید به عنوان محور فعالیت ها مورد توجه قرار بگیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، مشارکت جویی و استفاده از نقش ارزندۀ اولیای دانش آموزان در نهادهای مختلف جامعه، به ویژه مدرسه را از دیگر سیاست های مهم وزارت آموزش و پرورش در این دوره برشمرده و تأکید کرد: مطابق با تأکید مقام عظمای ولایت، سیاست گذاری های حوزۀ کلان تربیت بدنی باید به دور از سلایق برنامه ریزی شود تا با تغییر مدیران در سطح کلان دچار تغییر و تحول نشود، چرا که یک برنامه ریزی باید اصولی و قانونمند باشد.

حمیدی، برنامه محوری، مدرسه محوری، عدلات محوری، اخلاق محوری، مشارکت محوری و کیفیت محوری را از مهم ترین سیاست های وزارت آموزش و پرورش در حوزۀ سلامت ارزیابی و تصریح کرد: متأسفانه امروز ۹ درصد از دانش آموزان مبتلا به اضافه وزن و ۱۱ درصد مبتلا به چاقی می باشند که این وضعیت، در مدراس بسیار هشدار دهند است و باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.

وی با اشاره به این امر که اگر به تحرک دانش آموزان اضافه نشود، سلامت آنان به شکل جدی به خطر خواهد افتاد، تأکید کرد: آسیب های حوزۀ سلامت جسم کمتر از آسیب های حوزۀ سلامت روان نیست.

حمیدی، حیاط مدرسه را تنها مکان برای تحرک دانش آموزان برشمرده و با اشاره به این امر که با مقدار ساعات موجود تربیت بدنی در برنامه درسی مدارس نمی توان به نیازهای دانش آموزان در حوزۀ تربیت بدنی و سلامت پاسخ گفت، افزود: ضرورت های جمعیتی کشور، وزارت آموزش و پرورش را وادار می سازد که مدرسه باید به سمت فعالیت های پر تحرک و با نشاط برای دانش آموزان حرکت کند و این حوزه باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود، افزایش ساعات درس تربیت بدنی در مدارس را یکی دیگر از دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید برشمرده و ضمن تقدیر از عملکرد دولت در توسعۀ فضاها و تجهیزات ورزشی، بهسازی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، توجه به این حوزه را جدی و مهم ارزیابی و تصریح کرد: پروژه های وزارت آموزش و پرورش در حوزۀ تربیت بدنی وسلامت فردی نیست و مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ملی است و باید به آن توجه ویژه شود.

وی، حیاط پویا را از مهم ترین دستاورد های وزارت آموزش و پرورش در شاداب سازی مدارس برشمرده و با اشاره به این امر که این دستاورد، نقش مهمی در تحرک و نشاط دانش آموزان دارد، ادامه داد: امروز بحمدلله ۴۰ هزار مدرسه در کشور با همکاری رادیو ورزش هر روز صبح به مدت ۷ دقیقه در برنامۀ صبحگاهی خود به صورت هماهنگ به برگزاری ورزش صبحگاهی می پردازند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، تشکیل کانون های ورزشی در مدارس و به تبع آن تشکیل کانون های ورزشی در محلات را یکی از مهم ترین برنامه های هدف وزارت آموزش و پرورش در حوزۀ سلامت دانش آموزان برشمرده و در ادامه اظهار داشت: مدارس ما باید در شتاب بخشی به طرح مدرسۀ قهرمان و شرکت در مسابقات ورزشی همت کنند.

وی با اشاره به این امر که مدارس باید با ادارات آموزش و پرورش مناطق در اعزام دانش آموزان به مسابقات ورزشی استانی و کشوری همراهی و همدلی کنند، خاطر نشان کرد: کسی جز مدیر مدرسه نمی تواند تیم های ورزشی مدارس را با بیرق مدرسه و حمایت اولیای دانش آموزان به مسابقات ورزشی بفرستد.

حمیدی، با اشاره به این امر که مدیر مدرسه باید با تمام توان در مسابقات ورزشی حضوری فعال و قدرتمند داشته باشد، گفت: در شرایط جدید با توجه به کمبود بودجه باید برنامه های جدیدی طراحی کرد و با اتکای والدین و مدیران به فعالیت های ورزشی در مدرسه، اهداف مدرسه محوری در حوزه های تربیت بدنی را باید توسعه داد.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش و پرورش، مدرسه محوری معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش را در سند تحول بنیادین بسیار زبانزد برشمرده و با اشاره به این امر که فعالیت ها در این حوزه گام هایی ارزنده و رو به جلو داشته است، افزود: در بازنگری دروس دورۀ دوم متوسطه، ۱۱ ساعت درسی به حوزۀ تربیت بدنی و سلامت اضافه شده است که این رقم بسیار چشم گیر و قابل تأمل است.

وی، اضافه شدن ۲ ساعت درسی بهداشت و سلامت برای کلیۀ دانشجویان تمامی رشته های دانشگاه فرهنگیان را امری قابل تأمل برشمرده و ادامه داد: گروه سلامت در تألیف کتب درسی شکل گرفته و آغاز به کار کرده است و فعالیت های خود را به شکل جدی پیگیر است.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش و پرورش ، تغذیۀ سالم و نظارت بر بوفه های مدارس را از جمله فعالیت های دیگر دست اندرکاران این حوزه ارزیابی و تصریح کرد: نظارت بر بوفه های مدارس به شکل جدی پیگیری می شود.

حمیدی، با اشاره به تغییر نام معاونت پرورشی و تربیت بدنی به معاونت پرورشی و فرهنگی در ادارات آموزش و پرورش و مدارس گفت: معاونان پرورشی مدارس باید مرجع و الگوی فعالیت های تربیت بدنی دانش آموزان باشند.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش و پرورش ، گفت: آموزش و پرورش می تواند با تکیه به ظرفیت جذابیت فعالیت های فرهنگی-ورزشی دانش آموزان را به مشارکت ترغیب کند.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: