۱۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۵

کیفیت مدارس غیر دولتی در انتظار نظارت بر عملکرد آن

گزارش// سال گذشته بیش از ۳۵ درصد دانش آموزان در المپیادهای جهانی از مدارس غیردولتی بوده‌اند./ نقش نظارتی در مدارس غیردولتی از اهمیت بسزایی برخوردار است./ نمرات کسب شده از دانش آموزان در آزمون مدارس غیر دولتی بسیار بدتر از مدارس دولتی بوده و نیاز است در این رابطه بررسی هایی صورت گیرد.

به گزارش عیارآنلاین، چندی پیش و همزمان با پایان سال تحصیلی گذشته بود که امتحانات نهایی دانش آموزان موجی ازاعتراضات را در نقاط مختلف کشور ایجاد کرد و تا پایان دوره امتحانات، سریالی ازاعتراضات و تجمع های دانش آموزی را شاهد بودیم اما این مساله پایان ماجرا نبود و در این میان اخباری مبنی بر فروش و لو رفتن سوالات امتحانی نیز مطرح شد.

سریال پرماجرای نمرات نهایی امتحانات نهایی دانش آموزان/ ارزیابی که درست از آب درنیامد
هر چند آموزش و پرورش نسبت به صحت برگزاری امتحانات کاملا مطمئن بود و حتی پخش مستنداتی از سوی برخی رسانه ها رامنکر شد و این مساله را با پاسخ های سربسته و چندوجهی جوابگو بود تا جایی که روزهایی از پیگیری متخلفان در امر سوالات امتحانی صحبت شد و روزهایی هرگونه تخلف و پیگیری وضعیت انکار شد.
عاقبت ،سریال پرماجرای روزهای امتحانی به پایان رسید و آموزش و پرورشی ها ضمن اینکه بررسی اعتراضات دانش آموزان به نمرات را در دستورکار داشتند در زمینه سطح نمرات و ارزیابی آن طی سه سال گذشته دست به کار شدند .
در این راستا عبدالرسول عمادی رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش گفته بود:  هرسال بر عملکرد و چگونگی فعالیت معلمان بر اساس نمرات امتحانات نهایی پیگیری هایی انجام می‌شود و امسال این نیز این بررسی برای سه سال گذشته انجام شده تا بر این مبنا برنامه ریزی ها و تصمیم گیری هایی انجام در دستور کار قرار گیرد.
تغییر نظر ۱۸۰ درجه ای ظرف مدت چندروز
پس از چندی رییس سازمان سنجش پیرامون نمرات امتحانات نهایی از رشد در تمامی انواع مدارس کشور خبر دادد اما چند روز بعد اخباری از سوی وی مبنی بر پایین بودن نمرات امتحانات نهایی منتشر شد.
عمادی در این راستا اظهار داشت «نمرات کسب شده از دانش آموزان در آزمون مدارس غیر دولتی بسیار بدتر از مدارس دولتی بوده و نیاز است در این رابطه بررسی هایی صورت گیرد» البته در این خصوص نه تنها مستنداتی ارایه نشد بلکه ورق برگشت و رسانه ها سیبل برخی اظهارات شدند.
ارزیابی ها باید برمبنای طبقه بندی معدل ها انجام شود
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پیرامون ارزیابی نمرات دانش اموزان در امتحانات  بیان کرد: برای دستیابی به نتایج بهتر باید عملکرد در مجموع مدارس دولتی  غیردولتی در فاصله های معدلی گوناگون ارزیابی کنیم .
وی ادامه داد: براین اساس به عنوان مثال مدارس را با معدل بالای ۱۹که ترکیبی از دولتی و غیردولتی با اکثریت مدارس غیردولتی بودند بررسی شد هم چنین در طبقه بندی دیگر مدارس دولتی و غیردولتی  با معدل زیر ۱۰ مورد ارزیابی قرار گرفتند که با توجه به اینکه تعدادی از مدارس غیردولتی در این سطح قرار داشتند، سوبرداشتی مبنی بر این مدارس شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به ارزیابی ها فانی  توصیه کردند تا به این مدارس فرصتی برای ارتقای عملکرد داده شود و چنانچه اصلاحی اجام نشد فعالیت آنها محدود شود.
پاسخی برمبنای مستندات به یک اظهار نظر
انتشار اظهاراتی مبنی بر پایین بودن نمرات نهایی البته با پاسخ مسئولان مدارس غیردولتی مواجه شد  که در این زمینه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی اظهار داشت: در پی بررسی های اخیر در رابطه با نتایج آزمون ها دریافتیم که ۴۵ درصد از معدل دانش آموزان در مدارس غیر دولتی بالای ١٩ است و فقط ١٠ درصد از افراد معدل پایین تراز حد استاندارد آموزشی دارند که این آمار از تهیه کارنامه های آموزشی در سال های گذشته به دست آمده است.
وی با بیان اینکه  باید تجزیه و تحلیل وضعیت آموزشی دانش آموزان در سطوح مختلف با دقت بیشتری انجام شود تا برنامه های مناسب تری در جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان تدوین شود، گفت: در صورت عدم حضور دانش آموزان در آزمون نهایی به منزله نمره صفر تلقی می شود که جمع این نمره و محاسبه آن در میانگین کلی دانش آموزان،معدل کل را پایین می آورد.
نظارت، حلقه اتصال کیفیت و موفقیت مدارس
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی با بیان اینکه کاری که به مردم سپرده شود نتیجه مثبتی دارد و مقام معظم رهبری نیز به این مسئله اشاره داشتند، گفت: آمار رضایت‌بخشی از استقبال اولیای دانش آموزان نسبت به ورود به مدارس غیر دولتی داریم و بهترین ناظران بر عملکرد مدارس نیز همین اولیا هستند.
گردافزود: نقش نظارتی در این مدارس از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر مدرسه‌ای فاقد کیفیت مورد انتظار آموزشی و پرورشی باشد با آن برخورد می‌شود.
هم چنین مجتبی زینی‌وند با اشاره به اینکه مدارس غیر دولتی یکی از زیرساخت‌های کارآمد در آموزش وپرورش بوده و علی‌رغم نگاه‌های غیرتخصصی در ارزیابی مدارس شاهد درخشش دانش‌آموزان هستیم، گفت: ۶۳ درصد رتبه‌های اول مربوط به مدارس غیردولتی است،  در حالی که گاهی صحبت هایی مبنی بر موفق نبودن کارنامه مدارس غیردولتی وجود دارد و که هرگز قابل قبول نیست.
وی یادآور شد: مدارس غیردولتی ۱۰ درصد مدارس کشور را شامل می‌شوند اما با این وجود سال گذشته بیش از ۳۵ درصد دانش آموزان در المپیادهای جهانی از این مدارس بوده‌اند.
حال با وجود اظهارنظرهای مسئولان ذیربط و تغییراتی که درنظر برخی مراجع مربوطه شاهد هستیم باید دید آیا عملکرد نظام تعلیم و تربیت کشور براین مبنا چه سرنوشتی برای دانش آموزان در سال آینده رقم می زند و امید نتایج ارزیابی ها که می تواند الگو و راهنمای خوبی برای فعالیت ها در سال های آتی با دقت نظر بیشتری ارائه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: