۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۱

دیپلماسی کلان دولتی، پیش‌نیاز تسریع در راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

در صورت مذاکره مقامات ارشد ایران و ارمنستان و صدور مجوز عبور قطارهای ایرانی از راه نخجوان به سمت ارمنستان، عملاً بخشی از کریدور شمال-جنوب مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در افتتاح این محور ترانزیتی تسریع می‌شود.

به گزارش عیارآنلاین، رضا مسرور، مدیرعامل سازمان مناطق آزاد انزلی اعلام کرده است که کریدور شمال-جنوب، به عنوان یک مسیر راهبردی برای تجارت بین قاره‌های اروپا و آسیا، در مقایسه با مسیر کانال سوئز فعلی، موجب صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه ترانزیت می‌شود. در همین رابطه، سال گذشته، پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن با اعلام اینکه مهم‌ترین حفره ترانزیتی کشور، عدم اتصال ریلی مسیر قزوین-رشت و در ادامه، رشت-آستارا است، گفته بود: «در حال حاضر، مهم‌ترین خط ریلی کشور که باید اتصال آن پیگیری شود، همین خط ریلی قزوین-رشت-آستارا بوده که کلیت وزارت راه و شهرسازی به آن توجه دارد».

گفتنی است که از پروژه قزوین-رشت-آستارا، زیرسازیِ نیمه اول پروژه، یعنی قطعه قزوین–رشت هنوز به پایان نرسیده است و طبق گفته‌های معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن، تکمیل کل پروژه حداقل به حدود ۵ سال زمان نیاز خواهد داشت.

این اظهارات و اقدامات در حالی است که اتصال به اروپا -که به معنای تکمیل کریدور شمال-جنوب است- تا پیش از این نیز از طریق مرز جلفا وجود داشته، اما این مسیر که از مرز ارمنستان و نخجوان عبور می‌کند، ۲۴ سال است که از زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان، تاکنون به حالت تعطیل درآمده است.

با توجه به اینکه در این مسیر، زیرساخت ریلی وجود دارد و تنها دلیل عدم بهره‌برداری از آن، مسائل سیاسی است، پیش از این پیگیری اقدامات دیپلماتیک برای فعال شدن این مسیر ریلی به عنوان راهبرد اصلی برای فعال شدن ارتباط ریلی کشور با اروپا پیشنهاد شده است. در این رابطه، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره مذاکرات با ارمنی‌ها و آذری‌ها برای فعال شدن کریدور ریلی ایران-نخجوان-ارمنستان گفت: «مسیر ریلی بین ایران و ارمنستان و آذربایجان وجود داشته که بعد از درگیری نظامی این دو کشور طبیعتاً آذری‌ها حاضر نیستند که بپذیرند از داخل خاک ارمنستان عبور کنند و این کریدور فعال شود».

وی با بیان اینکه در سطح مذاکرات رسمی نمی‌توان به این موضوع ورود کرد، افزود: «در جلسات دوستانه با هم‌رده‌های خود در آذربایجان و ارمنستان، این موضوع را پیگیری کرده‌ام».

مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین همچنین بر مزایای این مسیر ریلی تاکید کرد و افزود: «این مسیر ریلی مزیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و هر دو کشور می‌دانند که فعال شدن این کریدور چه مزیت‌های اقتصادی برای کشورهای مسیر دارد».

کریدور شمال-جنوب

از آنجا که ارتباط ریلی آذربایجان با نخجوان، به سبب همین مناقشات قطع شده و در حال حاضر، با همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران، بار آذربایجان با عبور از ایران، ارمنستان را دور زده و به نخجوان می‌رسد، ضروری است تا با انجام مذاکرات سیاسی دو و چندجانبه، استثنائاً مجوز تردد قطار‌های ایرانی از راه نخجوان به ارمنستان کسب شود تا بدون هزینه‌کرد، اتصال به شبکه ریلی اروپا انجام شود و این بخش از کریدور شمال-جنوب تکمیل شود.

لازم است توضیح داده شود که در این حالت، نیازی به عبور قطارهای دو کشور در این مسیر نیست و فقط کافی است تا مجوز عبور قطارهای ایرانی صادر شود. با توجه به اظهارات مدیرعامل راه‌آهن در خصوص موضع مدیران هم‌رده ایشان در رابطه با فعال شدن این مسیر ریلی، ضروری است تا  این مذاکرات در سطحی بالاتر از مدیرعامل راه‌آهن دنبال شود.

با توجه به اینکه اداره راه‌آهن ارمنستان از سال  ۱۳۸۶ به مدت سی سال، در اختیار روسیه قرار گرفته است که این امر می‌تواند موجب تسهیل در دستیابی به توافق شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: