۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۱

تغییر در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان طبق عرف جهانی سایر دانشگاه ها

موسی‌پور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان: در بازنگری برنامه‌های درسی، عنوان رشته‌‌های تحصیلی را بر اساس آنچه در عرف جهانی مطرح است، تغییر دادیم./ ۱۶ رشته را در کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌دهیم./ رشته از جنس دبیری هستند و دو رشته نیز آموزگاری هستند که شامل رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته کودکان استثنایی هستند./ مشروعیت عمل دانشگاه وابسته به عمل به اساسنامه است و بر این اساس ۳۵ واحد به علاوه ۸ واحد را در برنامه خود قرار دادیم.

به گزارش عیارآنلاین، نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: در بازنگری برنامه‌های درسی، عنوان رشته‌‌های تحصیلی را بر اساس آنچه در عرف جهانی و دانشگاه‌های داخلی مطرح است مخصوصاً‌ از دهه ۸۰ شمسی و ۲۰۰۰ میلادی به بعد در دنیا رواج پیدا کرد، تغییر دادیم.

وی ادامه داد: در گذشته یعنی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، از اصلاحاتی به نام «دبیری» برای عنوان رشته‌های دانشگاهی استفاده شده است و این در حالی است که «دبیری»، عنوانی بود که در عرف سازمانی ما یکی از مراتب معلمی محسوب می‌شد؛‌ در حقیقت یک عنوان سازمانی، شغلی و استخدامی بود که همین عنوان شغلی را بر رشته تحصیلی هم گذاشته بودند.

موسی‌پور با بیان اینکه در بازنگری برنامه‌های درسی عنوان رشته‌های تحصیلی را تغییر دادیم، افزود: به عنوان مثال در سال ۸۶ در میان رشته‌های زبان و ادبیات، رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی تصویب شده است و بسیاری از دانشجومعلمان نیز با همین رشته وارد شده و قاعدتاً فارغ‌التحصیل شدند که این عنوان را به همه رشته‌ها تعمیم دادیم؛ مثلاً دبیری ریاضی یا فیزیک به آموزش ریاضی یا آموزش فیزیک تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ رشته را در کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌دهیم، اضافه کرد: این رشته‌ها بازنگری شدند و با نام جدید به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم رسید؛ ضمن اینکه مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و ما نیز بر اساس تفاهمی که با وزارت علوم داشتیم موافقت گرفتیم که دانشجویان‌مان را با نام‌های جدید فارغ‌التحصیل کنیم و در دانشنامه آنها نیز نام جدید رشته‌ها بازنگری و قید شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با طرح این پرسش که «این ابهام برای دانشجویان پیش آمده است که وقتی عنوان رشته‌ آنها از دبیری به آموزشی تغییر می‌کند احتمالاً شغل و مسئولیت شغلی آنها نیز تغییر می‌کند»، گفت: تغییر رشته‌های تحصیلی تنها یک تغییر است که از دهه ۸۰ شروع شده و چیز تازه‌ای نیست؛ ضمن اینکه با آنچه در عرف جهانی مطرح بوده و در حوزه آموزش و پرورش کاملاً‌ سازگار است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های خوب دنیا که رشته آموزش و پرورش را دارند با نام «Education» معرفی می‌شوند که ما به آن «آموزشی» می‌گوییم و این همراهی عملاً‌ با عرف جهانی و دانشگاه‌های خوب دنیا سازگارتر است.

موسی‌پور تصریح کرد: این تغییر نام رشته‌ها هیچ تأثیری بر مسائل شغلی آنها ندارد یعنی اصولاً نوع کار و رتبه شغلی آنها به این موضوع ارتباطی ندارد که عنوان رشته‌اشان چه باشد زیرا رشته‌ها هر کدام برای یکی از موارد شغلی تعریف شدند.

وی افزود: ۱۴ رشته از جنس دبیری هستند و دو رشته نیز آموزگاری هستند که شامل رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته کودکان استثنایی هستند که با شرایط آموزگاری دانشجو می‌پذیرند و فردی هم که فارغ‌التحصیل این رشته می‌شود با شغل آموزگاری وارد آموزش و پرورش می‌شود که این موضوع در تعهدنامه دانشجویان و احکام آزمایشی آنها آمده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: البته در بین ۱۴ رشته دبیری، فقط رشته تربیت‌بدنی شامل دو بخش است که آموزش ابتدایی و متوسطه است؛ در آموزش متوسطه که افراد به عنوان دبیر استخدام می‌شوند، شامل دو دوره اول و دوم متوسطه است که هیچگاه در تعهدنامه دانشجویان قید دوره اول و دوم اعلام نمی‌شود و آموزش و پرورش به تناسب نیازهایش، افراد را توزیع می‌کند.

وی تصریح کرد: این موضوع و تصوری که برای دانشجومعلمان ایجاد شده بود، موجب شده بود، آنهایی که می‌توانستند از طریق پذیرش معادل‌سازی یا تطبیق واحدهای درسی زودتر تحصیل را تمام کنند دچار تردید شوند که مبادا شغل‌شان به خطر بیفتد.

* دلایل زیاد بودن تعداد واحدهای دانشگاه فرهنگیان

موسی‌پور به موضوع دیگری اشاره کرد و گفت: حقی برای دانشجومعلمان به استناد آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی مصوب وزارت علوم ایجاد شده بود که در آنجا قید شده است تمام دوره‌های کارشناسی حداکثر ۱۴۰ واحد درسی را باید بگذرانند و این سوال برای دانشجومعلمان مطرح بود که چرا تعداد واحدها در این دانشگاه بیشتر است.

وی توضیح داد: هر برنامه درسی و مصوب وزارت علوم، یک تعدادی واحد دارد و سقف این واحدها همان ۱۴۰ واحد است و ما از این نظر تابع مقررات کلی وزارت علوم هستیم؛ اما دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های مأموریت‌گرا که در تفاهم با هم کارشان را انجام می‌دهند، شرایط دیگری دارند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد:‌ دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه‌های مأموریت‌گراست که برای وزارت آموزش و پرورش نیرو تربیت می‌کند و به ناچار باید مقررات دیگری را نیز در دوره‌های تحصیلی دانشجومعلمان اعمال کند و در این ارتباط اولاً مصوبه‌ای وجود دارد که مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس آن اعلام شده است که تمام دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید ۳۵ واحد معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی و همین طور حداقل ۸ واحد کارآموزی را طی کنند.

وی اضافه کرد: مسئولان دانشگاه در همان ابتدای تأسیس دانشگاه فرهنگیان یعنی در زمستان سال ۹۱، از شورای عالی استعلام کرد که باید این ۳۵ واحد معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلام و ۸ واحد کارآموزی را چگونه عملی کنند و آنجا در دی ماه سال ۹۱ اعلام شد که باید این واحدها به واحدهای درسی برنامه مصوب وزارت علوم اضافه شود.

موسی‌پور ادامه داد:‌ مشروعیت عمل دانشگاه وابسته به عمل به اساسنامه است و بر این اساس ۳۵ واحد به علاوه ۸ واحد را در برنامه خود قرار دادیم و ثانیاً برای آنکه از برنامه‌های وزارت علوم تبعیت کنیم و بتوانیم به استناد آنها، مدرک تحصیلی صادر شود، باید به برنامه‌های وزارت علوم نیز عمل می‌شد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در یک برنامه‌ای مانند برنامه علوم اجتماعی ۱۴۳ واحد را دانشجوی مأمور باید بگذراند زیرا این برنامه بازنگری نشده بود و ۴۳ واحد نیز بر اساس دستور شورای عالی اضافه می‌شد و در مجموع ۱۸۶ واحد را دانشجوی دانشگاه‌ موظف بود برای فارغ‌التحصیل شدن در یک رشته مانند دبیری علوم اجتماعی طی کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد از ابتدای حضورمان در دانشگاه تلاش کردیم تا هر جا که می‌شود این واحدها را تقلیل دهیم و اولین کاری که انجام دادیم این بود که با شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، گروه معارف اسلامی وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی کردیم و پذیرفتند که ۱۶ واحد درسی معارف اسلامی عمومی مساوی با واحدهای سی و پنج‌گانه‌ای شود که عنوان معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی نهاده شده است و از این طریق ۱۶ واحد از سقف واحدها کم شد.

وی افزود: دومین کاری که انجام شد این بود که به بازنگری برنامه‌های درسی اقدام کنیم تا شاید از طریق بازنگری، بتوانیم واحدها را تقلیل دهیم که کار بازنگری برای رشته علوم تربیتی گرایش آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی در سال ۹۳ به نتیجه رسید و دانشجویان این رشته تحت پوشش آن قرار گرفتند اما کار بازنگری سایر رشته‌ها تا تابستان ۹۵ به طول انجامید که اکنون تمام رشته‌ها بازنگری شده است.

موسی‌پور با بیان اینکه بر این اساس تطبیق واحد رشته‌های مصوب با عنوان رشته‌های جدید انجام شد، گفت: در هر حال این موضوع و اضافه بودن واحدهای درسی این شائبه را ایجاد کرده بود که شاید دانشگاه فرهنگیان بی‌دلیل طول تحصیل را افزایش می‌دهد و واحدهای دانشجویان را اضافه می‌کند و شاید بدون سند قانونی تحمیل هزینه به دولت و جامعه می‌کند ولی ما می‌خواهیم دانشجویان و افکار عمومی بدانند که همچنین چیزی نیست و اگر الزامات قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد ما هرگز به اجرای برنامه‌هایی بیش از آنچه مقرر هستیم، اقدام نخواهیم کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۵ دانشگاه فرهنگیان گفت: امسال برای آماده‌سازی تحصیل دانشجویان سامانه جدیدی را جایگزین کردیم به عبارتی سامانه قبلی مروارید بود که در حال حاضر سامانه گلستان جایگزین شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد سامانه جدید موجب شد کاربرانی که با فعالیت این سامانه آگاهی نداشتند در مواقعی با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند که ما از تمام کاربرانمان که با بردباری مشکلات و تغییر را پذیرفتند، تشکر می‌کنیم و معتقدیم این سامانه قطعاً کار دانشگاه را بهتر پیش خواهد برد.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: