۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹

پایین آمدن کیفیت آموزشی با توجه به تدریس نیروهای غیر متخصص

یادداشت// در یکی از بخشنامه‌ها آمده است که معاون مدرسه موظف است در طول هفته ۶ ساعت درس مرتبط را تدریس کند. در مواردی دروسی به معلمان غیرمرتبط و همچنین به معاونین سپرده‌شده است تا دولت برای تامین نیروی انسانی متخصص دچار هزینه نشود./ آن چیز که در این میان قربانی می‌شود حق برخورداری کودکان از یک آموزش باکیفیت و مطلوب است. به همان اندازه که این کیفیت در مدارس دولتی نادیده گرفته می‌شود در برخی مدارس پولی از هیئت‌امنایی تا غیرانتفاعی، فرادستان می‌کوشند شکل مطلوبی از آموزش را مدل‌سازی کند و به مدد رسانه‌های رنگارنگ بحث آموزش عمومی و رایگان را به محاق ببرند.

به گزارش عیارآنلاین، دولت‌ها در راستای تعدیل نیروی کار در حوزه آموزش در سال‌های اخیر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های عجیب‌وغریب صادر می‌کنند. در یکی از این بخشنامه‌ها که در برخی مناطق اجرایی شده است معاون مدرسه موظف است در طول هفته ۶ ساعت درس مرتبط را تدریس کند.
مستقل از این‌که کار معاونت همراه با تدریس در روند آموزش و مدرسه چه اختلالی به وجود می‌آورد در برخی موارد تدریس دروس غیرمرتبط در مقطع متوسطه اول و دوم به معاونین واگذارشده است.
اگر به کتب پایه دهم نگاهی بیندازیم با کتاب‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم این کتاب‌ها مستقل از محتوا، از عنوان و سرفصل‌های جدیدی حکایت دارد؛ کتاب‌هایی مانند تفکر و سواد رسانه‌ای، هنر، کارگاه کارآفرینی و تولید که می‌تواند در بالا بردن کیفیت آموزشی و تنوع دروس حادثه خوبی تلقی شود. اما سرنوشت تدریس این کتاب‌ها در برنامه هفتگی دانش‌آموزان در پایه دهم به چه صورت است؟ آیا با توجه به سرفصل جدید نیروی کار متناسب و متخصص در مدارس وجود دارد؟ آیا دوره‌های ضمن خدمت لازم به اجرا درآمده است؟ آیا کارگاهی متناسب با درسی مانند کارآفرینی در مدارس به راه افتاده است؟ آیا کسانی که هنر تدریس می‌کنند با هنری آشنا هستند؟ این‌ها و خیلی از سوالات دیگر پرسش‌هایی است که من معلم را به فکر وامی‌دارد که فرادستان آموزشی چه تلقی از نیازهای دانش‌آموزان دارند؟ آن‌ها اصلاً از امکانات مدارس خبر دارند؟
تلاش برای یافتن پاسخ درست برای سوالات فوق با تحقیق و پرس‌وجو از همکاران، انسان را ناامید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مواردی دروس پیش‌گفته به معلمان غیرمرتبط و همچنین به معاونین سپرده‌شده است تا دولت برای تامین نیروی انسانی متخصص دچار هزینه نشود. به‌عنوان نمونه در برخی مدارس مشاوران مجبور شده‌اند به‌جز کار مشاوره در ساعات موظف، ۶ ساعت درس تفکر و سبک زندگی را نیز درس دهند و دروسی مانند هنر به معاونینی واگذارشده است که اصلاً تخصصی در این زمینه ندارند. حال تصور کنید در مدرسه‌ای که نیازمند یک معلم برای تدریس ۲۴ ساعت هنر، یا سبک زندگی است با داشتن ۴ معاون و مشاور و واگذاری این دروس به آنان عملاً دولت یک نیروی آموزشی را از دور خارج می‌کند. مشاوران در حالی در مدارس به آموزش اجباری گمارده می‌شوند که در حیطه مشاوره و مددکاری اجتماعی کودکان ما در مدارس به‌خصوص درمقطع دوم متوسطه با مشکل جدی روبه‌رو هستند.
این برنامه و برنامه‌های مشابه در ذیل سیاست‌های خصوصی‌سازی و تعدیل نیرو دولت فعلی و پیشین معنا می‌یابند و آن چیز که در این میان قربانی می‌شود حق برخورداری کودکان از یک آموزش باکیفیت و مطلوب است. به همان اندازه که این کیفیت در مدارس دولتی نادیده گرفته می‌شود در برخی مدارس پولی از هیئت‌امنایی تا غیرانتفاعی، فرادستان می‌کوشند شکل مطلوبی از آموزش را مدل‌سازی کند و به مدد رسانه‌های رنگارنگ بحث آموزش عمومی و رایگان را به محاق ببرند. بی شک یکی از راه‌های دفاع از آموزش کیفی در مدارس تقویت نهادهای مدنی است که بتوانند از حقوق دانش‌آموزان و معلمان در برابر این سیاست‌ها دفاع کند با این رویکرد است که شکل‌دهی و تقویت تشکل‌های مستقل صنفی و آموزشی دانش‌آموزان و معلمان و همچنین تقویت نهادهایی مانند انجمن
اولیا ءو مربیان و برجسته ساختن نقش مشارکتی و نظارتی آن در سیاست‌گذاری‌ها مهم و ضروری می‌شود.

منبع: روزنامه همدلی

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: