۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۷

اجرای طرح «آموزش حقوق و تکالیف دانش آموزان» در صورت تامین اعتبار

احمدی، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش ‌و پرورش: طرح «آموزش حقوق و تکالیف دانش آموزان» در صورت تامین اعتبار امسال به صورت ملی اجرا می شود./ در سال جدید تحصیلی حدود ۱۰۰ کلاس در کشور داریم که تنها یک دانش آموز دارد./ تلاش کرده‌ایم با انعقاد تفاهم نامه با معاونت زنان و خانواده در جهت ایجاد حساسیت جنسیتی گام برداریم.

به گزارش عیارآنلاین،  مهناز احمدی در نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان علاقمندان این وزارتخانه برگزار شد افزود: در سال جاری ۱۳٫۵ میلیون دانش آموز و ۹۵۰ هزار نفر پرسنل داریم که بیش از نیمی از پرسنل ما را زنان تشکیل می‌دهند. یکی از دغدغه‌های مهم دولت تدبیر و امید و وزارت آموزش و پرورش بالا بردن پوشش تحصیلی به ویژه دختران بوده و در سال جدید تحصیلی حدود ۱۰۰ کلاس در کشور داریم که تنها یک دانش آموز دارد. این دانش آموز هم می‌تواند دختر و هم پسر باشند. دلایل فرهنگی، اجتماعی، قومی، قبیله‌ای و مذهبی در تحصیل نکردن دختران موثر است. با توجه به تعدد این دلایل وزارت آموزش و پرورش اقدام به انعقاد حدود ۴۰ تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف کرده که برخی از آنها با معاونت امور زنان و خانواده منعقد شده است.

 وی افزود: با توجه به آنکه دولت یازدهم تاکید بر توزیع عادلانه امکانات داشته است، ما در جهت جاری سازی عدالت جنسیتی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی تلاش کرده‌ایم و از پتانسیل‌های مختلف بهره برده‌ایم؛ یکی از این پتانسیل‌ها معاونت امور زنان و خانواده است و تلاش کرده‌ایم با انعقاد تفاهم نامه با این معاونت در جهت ایجاد حساسیت جنسیتی گام برداریم.

 احمدی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش با انعقاد این تفاهم نامه ها به اهدافی که مدنظر داشته رسیده است گفت: جریان سازی و ایجا حساسیت نسبت به فعالیتهای بانوان هدفی بود که دنبال می کردیم و در این تفاهم نامه ها به آن رسیدیم.

 وی به تشریح طرح‌های مشترک وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۲ پرداخت و گفت: طرح بهبود وضعیت آموزشی بهداشتی در مناطق محروم برای دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه اول را اجرا کردیم. اولویت ما در این طرح دانش آموزانی بودند که در دوران بلوغ قرار دارند. لازم است آنان اطلاعات کافی در زمینه سلامت جسمی و روحی خود داشته باشند. این طرح برای اولیای دانش آموزان و مدرسه نیز اجرا شد.

احمدی اضافه کرد: برای دانش آموزان مناطقی که حتی از کمترین امکانات بهداشتی در روستای خود برخوردار نبودند بسته‌های بهداشتی در نظر گرفته و در اختیار آنها قرار داده شد. این طرح با استقبال زیادی روبرو شد و ما توانستیم تقریبا ۱۰۰ درصد مناطق محروم، عشایری و مدارس شبانه روزی دختران را تحت پوشش قرار دهیم که مشتمل بر ۱۰ هزار نفر شدند.در این طرح دانش آموزانی با بهداشت آشنا شدند که الفبای بهداشت را هم نمی دانستند.

 وی تقویت شیوه‌های مهارتی را دیگر طرح‌ اجرا شده در سال ۹۲ برشمرد و اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده برای این طرح و طرح بهبود وضعیت آموزشی بهداشتی دانش آموزان دختر در مناطق محروم جمعا ۴۰۰ میلیارد ریال اختصاص داد. ۱۷ هزار و ۶۹۵ دانش آموز راهنمایی و متوسطه اول تحت پوشش طرح تقویت شیوه‌های مهارتی قرار گرفتند و اولیای مدرسه و دانش آموزان نیز در این طرح آموزش دیدند. اجرای این طرح موجب شد در بسیاری از استان‌ها مدارس پسرانه نیز از آن استقبال کنند.

 مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نتایجی که از این طرح ها بدست آمد بسیار رضایت بخش بود گفت: این طرح ها آنقدر جا باز کرده که خیلی از استانها گفته اند اگر به ما اعتبار هم ندهید خودمان آنها را اجرا می کنیم و امسال برای مدارس دخترانه و پسرانه اجرا خواهد شد.

 وی در مورد طرح های اجرا شده در سال ۹۳ گفت: پنج طرح مشترک در سال ۹۳ داشتیم که دو طرح آن را قبلا اجرا کرده بودیم و در سال ۹۳ آنها را توسعه دادیم. افزایش پوشش تحصیلی دختران مناطق محروم یکی از طرح‌های ما بود. دولت تدبیر و امید به مناطق محروم توجه ویژه‌ای داشته است و در برنامه پنجم توسعه و برنامه ششم توسعه ردیف بودجه‌ای برای اجرای عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی مناطق محروم در نظر گرفته شده است. در راستای اجرای طرح افزایش تحصیلی دختران مناطق محروم ۲۵۰۰ دانش آموز دختر در سال ۹۳ تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با اشاره به طرح ملی آسیب شناسی روانی و اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در ۸ استان برگزار و پرسشنامه‌ای بین دانش آموزان توزیع شد. ۴۹۵۵ دانش آموز در این طرح شرکت کردند و نتایج آن در اختیار معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفت.

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پروش اضافه کرد: در استان هایی مانند خراسان رضوی انتظار داشتیم نتایج بهتری به دست آید اما به نظر می‌رسد مسئولان لازم است به شادابی و نشاط دختران توجه بیشتری داشته باشند و وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در جهت کاهش افسردگی و پرخاشگری دختران گام بردارد. دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند.

وی با اشاره به طرح آموزش مهارت‌های زندگی دختران دانش آموز کم توان ذهنی گفت: این طرح به صورت آزمایشی در سال ۹۳اجرا شد و معاونت امور زنان و خانواده ۵۰۰ میلیون ریال را برای اجرای آن اختصاص داد. همین میزان بودجه را وزارت آموزش و پرورش و چند برابر آن را استان‌ها تامین اعتبار کردند.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: