۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵
پنجمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از حرف تا عمل

با وجود اینکه در اسفندماه ۹۳، آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با کلنگ‌زنی رئیس جمهور آغاز شد، هم‌اکنون و با گذشت حدود ۲ سال از شروع عملیات اجرایی آن، تازه سخن از تکمیل مطالعات فاز نخست آن در آبان‌ماه سال جاری به میان می‌‌آید!

راه‌آهن سریع‌السیربه گزارش عیارآنلاین، پنجمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. وضعیت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان و پروژه تولید ریل ملی، دو موضوع اصلی هستند که در این شماره بدان پرداخته شده است.

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از حرف تا عمل

بنا بر اظهارات مجری طرح راه‌آهن پرسرعت تهران-قم-اصفهان قرار داد، این پروژه به صورت DB&F و با مشارکت شرکت CBRC منعقد شده است و به لحاظ مالی و گشایش ال‌سی مشکلی نخواهد داشت.

سرعت عملیاتی زیرسازی این پروژه بر مبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده سرعت سیر و بهره‌برداری نیز بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز بتوان آن را تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا داد. قطار تهران-قم-اصفهان به صورت ۲ خطه و فقط برای جابه‌جایی مسافر راه‌اندازی می‌شود.

برای قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان، ال‌سی ۴ میلیارد یوآنی باز شده است و مطالعات فاز نخست پروژه تا آبان انجام خواهد شد. این راه‌آهن یکی از پرترددترین قطارهای پرسرعت جهان خواهد بود.

پروژه راه‌آهن پرسرعت تهران-قم-اصفهان یکی از پروژه‌های پرحاشیه سال‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی بوده است و در جریان سفر  استانی رئیس جمهور به اصفهان در اسفندماه سال ۹۳ آغاز عملیات اجرایی این پروژه با کلنگ‌زنی رئیس جمهور آغاز شد. اما هم‌اکنون و با گذشت ۲ سال از شروع عملیات اجرایی آن، تازه سخن از تکمیل مطالعات فاز نخست آن در آبان‌ماه سال جاری به میان می‌‌آید!

عدم مطالبه بدهی‌ها از ذوب‌آهن، راهکار راه‌آهن برای کمک به تولید ریل ملی

محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به مشکلات موجود در راه‌آهن کشور اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم حتی یک شاخه ریل برای تعویض ریل‌های شکسته وجود نداشت و هر بار که برای خرید ریل مراجعه می‌شد، با وعده ساخت داخل، درخواست کردند که ریلی از خارج خریداری نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو راهکار ارائه‌‌شده در این زمینه گفت: به‌طور هم‌زمان، ذوب‌آهن تشویق به خرید یک خط تولید ریل از خارج از کشور به‌منظور رفع مشکلات ریلی کشور گردید و جهت پیشبرد اهداف و پروژه‌های راه‌آهن با کشور هندوستان برای خرید ریل قرارداد منعقد شد.

پورسیدآقایی در خصوص راهکار اول بیان داشت: به‌منظور خرید خط تولید ریل توسط ذوب‌آهن، قرار شد شرکت راه‌آهن مطالبات خود از ذوب‌آهن به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان را مطالبه نکند. اگرچه تولید ریل در داخل کشور اقتصادی نیست، اما به لحاظ استراتژیک، تولید آن برای ما بسیار مهم است، زیرا با توجه به تولید سایر تجهیزات مانند تراورز و علائم، فعالیت کارخانه تولید ریل در کشور باعث تسریع توسعه خطوط ریلی می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن در  رابطه با واردات ریل نیز خاطرنشان کرد: به دلیل نبود ریل، راه‌آهن دو سال و نیم قبل، مجبور شد برای توسعه خطوط و شبکه ریلی کشور با ۵درصد پیش‌پرداخت معادل ۲۰ میلیارد تومان، ۲۵۰ هزار تن ریل از هندوستان خریداری کند و ۹۵ درصد باقیمانده در طول ۱۲پرداخت شود.[۲]

قرارداد ساخت ۴٠٠ واگن با مشارکت وزارت نفت

قرارداد  ساخت ۴٠٠ واگن به ارزش ٩٠ میلیارد تومان به‌عنوان نخستین قرارداد ساخت واگن همسو با قرارداد طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر میان وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی امضا شد. به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، این واگن‌های جدید از محل یارانه ناشی از صرفه جویی انرژی ساخته می شود که با ورود آن به چرخه راه آهن، سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی بار و مسافر افزایش خواهد یافت.[۳]

۵۹۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام طرح‌های بخش راه‌آهن

نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در تشریح آخرین وضعیت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بخش ریلی بیان داشت: در خصوص طرح‌های راه‌آهن حدود ۱۰ هزار کیلومتر موجود و ۳ هزار و ۴۳۸ کیلومتر در دست ساخت قرار دارد که به‌منظور اتمام عملیات اجرایی آن به ۵۹۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص عملکرد شرکت در سال‌های برنامه پنجم توسعه نیز در زمینه اعتبارات مصوب و تخصیص‌یافته در سال ۹۴ در حوزه راه‌آهن ۳۹ درصد، شبکه آزادراهی ۵۰ درصد و توسعه شبکه بزرگراهی، راه اصلی و بهسازی ۳۹ درصد اعتبارات دریافت شده است که درمجموع ۴۱ درصد کل اعتبارات تخصیص‌یافته است.

باتوجه به وضعیت تخصیص بودجه به پروژه های در دست ساخت به طور قطع می توان گفت تکمیل این پروژه ها با بودجه های دولتی به ده ها سال زمان نیاز دارد بنابراین مسئولین امر باید با ارئه تسهیلات مناسب زمینه را برای مشارکت بخش غیردولتی جهت سرمایه گذاری برای تکمیل هرچه زودتر این طرح ها فراهم آورند.

وعده بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار-زاهدان تا سال ۹۷

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از آنجایی که این پروژه با جدیت و سه شیفت کاری در حال پیشرفت است، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

کردی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان این بندر را به کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و افغانستان متصل می‌کند، گفت: این پروژه تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این ادعا در حالی توسط مدیر عامل منطقه آزاد چابهار مطرح می شود که این پروژه بعد از گذشت ۶ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در هر صورت امید آن می رود با همت مسئولین و پشتکار کارگران هرچه زود تر شاهد تکمیل این پروژه راهبردی در حوزه ترانزیتی کشور باشیم.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: