۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۶
پُرسا 74 منتشر شد

آزمون استخدامی آموزش و پرورش به سرنوشت سال قبل دچار شد

سرنوشت مشابه آزمون استخدامی سال ۹۴ و ۹۵، وضعیت بودجه آموزش و پرورش در سال‌های اخیر و استیضاح وزیر آموزش و پرورش، موضوعاتی بودند که در این شماره از خبرنامه پرسا بررسی می‌شوند.

به گزارش عیارآنلاین، هفتاد و چهارمین شماره از خبرنامه پرسا منتشر شد. سرنوشت مشابه آزمون استخدامی سال ۹۴ و ۹۵، وضعیت بودجه آموزش و پرورش در سال‌های اخیر و استیضاح وزیر آموزش و پرورش، موضوعاتی بودند که در این شماره از خبرنامه پرسا بررسی می‌شوند.

آزمون استخدامی به سرنوشت سال قبل دچار شد

پذیرفته شدگان آزمون استخدامی _استخدامدر سال ۹۴، آموزش و پرورش ۵ هزار نفر از دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها را از طریق برگزاری آزمون استخدامی پذیرش نمود. تأخیر سازمان مدیریت در صدور مجوز و به طول انجامیدن فرآیند پذیرش موجب شد تا اولاً آزمون استخدامی با تأخیردوماهه در شهریورماه برگزار شود؛ ثانیاً دوره دو ماهه آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون نیز با حدود شش ماه تأخیر، از اسفند ماه ۹۴ آغاز گردد؛ ضمن آنکه زمان دوره مذکور، از یک سال به حدود پنج ماه تقلیل یافت.

این روند البته با انتقاداتی نیز همراه بود، از جمله به عقیده معاون دانشگاه فرهنگیان برای تحقق هویت معلمی، زمان طولانی‌تری لازم است. رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر با فرهنگیان، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را چندان کارساز ندانستند.

به‌رغم تجربه منفی سال ۹۴، مسئولین آموزش و پرورش تصمیم گرفتند تا سال ۹۵ هم نیمی از نیروی انسانی مورد نیاز خویش را با شیوه مذکور پذیرش کنند. بدین ترتیب هماهنگی‌ مربوط در دستور کار قرار گرفت، لکن امسال نیز همچون سال گذشته، برگزاری آزمون استخدامی به تأخیر افتاد. اواسط شهریور، فانی از احتمال برگزاری آزمون در مهرماه خبر داد، اما گذشت زمان نشان داد که این وعده محقق نمی‌شود تا اینکه وزیر هفته گذشته، موعد احتمالی برگزاری آزمون را آبان ماه عنوان نمود. با ادامه این روند پیش‎بینی می‌شود که تجربه سال ۹۴ به صورتی تلخ‌تر تکرار گردد و دوره آموزشی این بار به کمتر از دو ماه نیز برسد.

با وجود گذشت چند سال از تصویب سند تحول بنیادین، هنوز شیوه ـ یا شیوه‌های ـ مناسب و پایدار برای جذب و تربیت معلم تدوین و تصویب نشده است و همچنان نشانه‌های ناهماهنگی در جذب و تربیت معلم بروز دارد. در این شرایط از وزارت آموزش و پرورش انتظار می‌رود که برای جذب و تربیت معلم، نحوه تعامل خویش با سایر دستگاه‌ها را در قالب آیین‌نامه‌ای معین نماید.

افزایش بودجه آموزش و پرورش: واکاوی واقعیتی پنهان

پول بودجه_ بدهی‌های دولتبا آغاز سال جدید تحصیلی، مرور اعتبارات آموزش و پرورش یکی از موضوعاتی بود که از سوی مسئولین مطرح شد. از جمله به گفته وزیر آموزش و پرورش در سه سال اخیر، بودجه آموزش و پرورش بیش از دو برابر افزایش یافته است؛ البته وی این افزایش را ناکافی دانست. پیش از این و در اوایل بهار ۹۵ نیز موضوع افزایش حقوق معلمان خبرساز شده بود که اظهارنظرهای بعضاً متضادی را نیز با خود به همراه داشت.

افزایش رقم بودجه آموزش و پرورش اتفاق مبارکی است که می‌تواند از توجه دولت به تعلیم و تربیت حکایت داشته باشد. اما برای قضاوت دقیق‌تر، علاوه بر افزایش رقم بودجه باید شاخص‌های دیگری را نیز مورد بررسی قرار داد. «سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت» یکی از این شاخص‌ها است که پایش تغییرات آن در سال‌های اخیر می‌تواند جایگاه آموزش و پرورش در میان سایر دستگاه‌های دولتی را محک زند.

نمودار فوق[۱] گویای این نکته است که در سال‌های اخیر، سهم دستگاه آموزش و پرورش[۲] از اعتبارات دولت تغییر چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد که جایگاه این دستگاه در اعتبارات به ثبات نسبی نزدیک می‌شود و البته در مقایسه با سال‌های گذشته، این جایگاه افول نیز کرده است. شایان ذکر این که بنا به اشاره معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر، در سال‌های قبل، سهم دستگاه تعلیم و تربیت از بودجه عمومی دولت حدود ۱۵ درصد بوده است. ضمن اینکه برخی شواهد آماری این نسبت را در دهه ۶۰ بیش از ۲۰ درصد گزارش نموده‌اند[۳].

با عنایت به شواهد فوق می‌توان نتیجه گرفت که صرف اتکا به افزایش رقم بودجه وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند به خوبی واقعیت‌ها را نشان دهد و با چنین اعتباراتی بعید است که از مشکلات متعدد مالی آموزش و پرورش گرهی باز شود. لذا ارتقا واقعی جایگاه آموزش و پرورش در میان سایر دستگاه‌های دولتی اقتضا می‌کند که سهم اعتبارات این وزارتخانه از بودجه عمومی دولت در شأن مأموریت آن افزایش یابد.

صورت مسئله‌ای که با استیضاح وزیر پاک نمی‌شود

فانی_استیضاح وزیر آموزش و پرورشبررسی دوران وزارت علی‌اصغر فانی در آموزش و پرورش نشان می‌دهد که از ابتدا، برخی از نمایندگان از عملکرد وی رضایت نداشتند و  استیضاح وی از بدو تصدی وزارتخانه از سوی برخی وکلای ملت مطرح بود.

دریافت ۴ کارت زرد از نمایندگان و تجربه استیضاح در تیر ۹۴، گواه این مدعا است که عمده دوران وزارت فانی در زیر سایه اعتراض نمایندگان مجلس سپری شد. اخیراً نیز طرح استیضاح وزیر از سوی نمایندگان در دستور کار قرار گرفته است. به گفته یکی از نمایندگان، استیضاح با دلایل زیر پیگیری می‌شود: عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، تخلفات بانک سرمایه، نوع اجرای سند تحول بنیادین، عدم شفافیت و مشخص نبودن برنامه‌های فرهنگی، عدم اقدام ایجابی در راستای حرکت فرهنگی و پرورشی برای نیل به هدف حیات طیبه، مشکلات امور کانون پرورش فکری و غیره.

باید اذعان نمود که بسیاری از معضلات دستگاه تعلیم و تربیت از سال‌های بسیار دور در این دستگاه ریشه دوانده است و از تصمیم‌های صرف وزیر کنونی ناشی نمی‌شود. در این رابطه پزشکیان، عضو هیئت رئیسه مجلس، ابراز داشت که مقصر اوضاع نامناسب کنونی آموزش و پرورش آد‌م‌ها نیستند، [بلکه] مقصر را باید در ساختار، نحوه نظارت و مدیریت آن جستجو کرد.

با نگاهی واقع‌بینانه به نحوه تعامل وزارتخانه و مجلس باید اعتراف نمود که مجلس نیز به نحو شایسته از ابزارهای خود برای تحول در آموزش و پرورش بهره نبرده است. بازنگری لایحه مدارس غیردولتی متناسب با انتظارات مقام معظم رهبری و نیازهای وزارت آموزش و پرورش، اصلاح قانون بازگشایی مدارس در اول مهر، افزایش بودجه‌ی قابل وصول برای آموزش و پرورش از جمله مواردی هستند که انتظار می‌رفت تا از سوی وکلای ملت بیشتر پیگیری می‌شد. بنابراین به نظر می‌رسد که چاره‌ی مشکلات اساسی آموزش و پرورش در تعامل بهتر وزارت‌خانه و مجلس باشد.

سایر اخبار

حدود ۵۳ درصد از پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی، دارای صلاحیت قطعی معلمی شناخته شدند

پذیرفته شدگان آزمون استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش که دوره های آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کردند، لازم بود سه مرحله را با موفقیت طی کنند تا احراز صلاحیت شوند. مرحله نخست مربوط به توفیق در دروس، مرحله دوم مربوط به معدل مجموع نمرات و و مرحله سوم شرکت در ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای یا آزمون جامع بود. پس از طی این مراحل ۵۳ درصد از پذیرفته‌شدگانِ نهایی آزمون استخدامی دارای صلاحیت قطعی و۳۶ درصد دارای صلاحیت مشروط شناخته شدند. صلاحیت ۱۱ درصد  نیز احراز نشد.

بررسی ایرادات لایحه تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی در جلسه کمیسیون آموزش مجلس

میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بررسی لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی اعاده شده از سوی شورای نگهبان یکی دیگر از دستورکارهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بود، اظهار کرد: این لایحه با حضور نماینده شورای نگهبان، معاون وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

جهانگیری مصوبه تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ را ابلاغ کرد

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری مصوبه تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد. طبق این مصوبه کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه های ذی‌ربط را سالانه به هیئت وزیران و گزارش نهایی را به کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال به مرجع بین‌المللی مربوط ارایه کند.

شناسایی ۱۲ زمینه درآمدی در آموزش و پرورش/ شرط درآمدزایی برای مدارس

بطحائی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش: باید ۳۵ درصد از منابع موجود را طی یک برنامه ۵ ساله افزایش دهیم. آموزش و پرورش نیازمند ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار است. هنرستان‌های فنی ما امکانات خوبی دارند و می‌توانند تولیداتی داشته باشند که به فروش برسد. هیچ مدرسه‌ای رأساً اجازه ورود به هیچ کدام از این فعالیت‌های درآمدزایی را ندارد و این امور معمولاً باید با موافقت اداره یا استان همراه شود.

هدف گذاری برای باسواد شدن۲۸۰ هزار نفر در امسال

باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: در حال حاضر تعداد یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر بی‌سواد زیر ۵۰ سال در کشور وجود دارد که در هدف‌گذاری امسال ۲۸۰ هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند. تقریباً ۱۱ میلیون نفر بزرگ‌سال کم‌سواد بالای ۱۰ سال با تحصیلات در حد ابتدایی در کشور وجود دارد که مشغول به تحصیل نیستند.

پزشکیان: مُقصر اوضاع نامناسب کنونی آموزش‌ و پرورش، ساختار آن است؛ نه وزیر

پزشکیان، نماینده مجلس: زمانی باید یک وزیر استیضاح شود که مشکلات بزرگی ایجاد کرده باشد؛ نه آنکه به جای پیدا کردن راه حل مشکلات، با استفاده از استیضاح، به دنبال پاک کردن صورت مسئله‌ای رفت؛ این در حالی است که اکنون کمتر از یک سال به ادامه کار دولت یازدهم باقی مانده و باید پرسید وزیر جایگزین چگونه می‌خواهد عرض چند ماه، برنامه ارائه و آن را اجرا کند؟

شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی تا پایان مهر ماه ابلاغ می شود

شکوهی، مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش: شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی تا پایان مهر ماه امسال با امضای وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

غفلت نظام تعلیم و تربیت در آموزش زبان‌های خارجی

مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:  آموزش و پرورش باید پیش از این بسترسازی‌های آموزش زبان‌های خارجی مختلف را انجام می‌داد، این یکی از غفلت‌هایی است که در نظام تعلیم و تربیت کشور رخ داده است. اینکه بگوییم دانش آموزان متقاضی زبان‌های دیگر نیستند کفایت نمی‌کند.

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است

انصاری، معاون حقوقی ریاست جمهوری: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته، همچنین آموزش عمومی حقوق در کشور نیز از جمله مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

استیجاری بودن ۱۲ درصد از مدارس کشور

ناصری زنجانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۲ درصد از مدارس کشور استیجاری است، گفت: ۳۰ درصد از املاک آموزش و پرورش در سراسر کشور فاقد سند مالکیت است.

لاریجانی: جهت‌گیری‌ آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه مشخص شود

لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ کس تردیدی ندارد که توسعه کشور باید بر اساس آموزش باشد،گفت: پیشنهاد می‌کنم در برنامه ششم توسعه، سمت‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها در عرصه آموزش و پرورش دقیق مشخص شود.

دانش‌‌‌آموزان در سال تحصیلی جدید فقط ۱۵۲ روز به مدرسه می‌روند

گزارش// سال تحصیلی جدید از سوم مهر ماه آغاز شده است که در مجموع دانش‌آموزان ۹۰ روز تعطیل و ۱۵۲ روز به مدرسه خواهند رفت، اما در مجموع، تعطیلات دانش‌آموزان در یکسال ۲۱۴ روز است.

تعطیلات میان‌ترمی مدارس، یک گزینه برای کاهش آلودگی هواست

حیدرزاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به طرح تعطیلی دو هفته‌ای مدارس گفت: این طرح به این ترتیب است که سال تحصیلی را زودتر شروع کرده و در اواخر پاییز و اوایل زمستان که بر اساس تجربه احتمال وارونگی دما را داریم بتوانیم تعطیلی دوهفته‌ای مدارس را داشته باشیم.

جمع‌آوری تمامی کلاس‌های کپری در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان

رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه سال گذشته همه کلاس‌های کپری در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان جمع آوری شد، گفت: هزار و سیصد و پنجاه کلاس خشتی و گلی در کشور شناسایی شده که ۵۰ درصد آن در سیستان و بلوچستان بود.

واگذاری کیت های آموزشی به مدارس متوسطه

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: کیت‌های آموزشی در رشته‌های علوم ریاضی،‌ تجربی،‌ کار و فناوری خریداری شده است که به زودی در مدارس توزیع خواهد شد. یکی دیگر از برنامه  رفتن به سمت مدارس کارآفرین است. به همین خاطر ۲۵۰ مربی کارآفرین برای تدریس به دانش آموزان آموزش لازم را فرا گرفته‌اند.

*****************************************************************

پی‌نوشت:

[۱] اطلاعات در نمودار از قوانین بودجه سنواتی استخراج شدند. ضمن آنکه برای تعیین بودجه آموزش و پرورش، ارقام مندرج در جدول شماره ۷ لایحه به علاوه تغییرات آن در قانون بودجه ملاک قرار گرفت.

[۲] در این محاسبه، دستگاه‌ آموزش و پرورش شامل «وزارت آموزش و پرورش»، «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی»، «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور»، «دانشگاه فرهنگیان»، «سازمان آموزش و پرورش استثنایی» و «دانشگاه شهید رجایی» است.

[۳] جعفری، پریوش (۱۳۸۹). مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش. پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: